کد خبر: 25187
تاریخ انتشار: شنبه, 20 شهریور 1395 - 15:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سومین و چهارمین دوره مدرسه تابستانی خواندن به کار خود پایان داد

منبع : لیزنا
سومین و چهارمین دوره مدرسه تابستانی خواندن با قرائت بیانیه پایانی فراگیران به پایان رسید.
سومین و چهارمین دوره مدرسه تابستانی خواندن به کار خود پایان داد

به گزارش لیزنا،‌ عصر چهارشنبه (هفدهم شهریور) مدرسه تابستانی خواندن با حضور سید کمال‌الدین حسینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، محمد الله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی،‌امین متولیان معاون برنامه‌ریزی،‌ پژ‍وهش و فناوری اطلاعات، محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ایمان شمسایی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری قدس، حسین اکبری‌ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و فراگیران سومین و چهارمین دوره مدرسه تابستانی خواندن، در محل سالن اجتماعات روزنامه قدس در مشهد به کار خود پایان داد.


در این مراسم رضا رجب‌زاده ناشر و کتابفروش انتشارات امام در مشهد به پاس 37 سال خدمت در حوزه کتاب و کتابخوانی، دکتر رقیه فاضل عضو شورای سیاستگذاری کتابخانه مردمی امیرحسین فردی به خاطر راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی در یکی از مناطق محروم مشهد، محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستان و کتابخوان نمونه در مشهد و حوا رحمتی بخاطر ترویج کتابخوانی در تعدادی از روستاهای چناران و تبدیل خانه شخصی خود به کتابخانه تجلیل شدند.

رضا رجب‌زاده ناشر انتشارات امام گفت: به خاطر علاقه شخصی وارد این کار شدم. 30 سال گذشته مطالعه کتاب و آگاهی در رابطه با کتاب با اکنون بسیار متفاوت بود. در حال حاضر کتابفروشی می‌تواند موفق باشد که خودش نیز کتابخوان باشد. توصیه من این است که مطالعه کتاب را جدی بگیرید.


در ادامه رقیه فاضل ضمن تشریح روند راه‌اندازی و فعالیت کتابخانه مردمی مرحوم امیرحسین فردی گفت: این کتابخانه در یکی از مناطق محروم شهر مشهد، با هدف حل مسائل اقتصادی و اجتماعی مردم این منطقه به وسیله سرمایه‌های خرد انسانی، اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته است؛ کتابخانه مرحوم امیرحسین فردی اکنون حدود 12 هزار و 600 جلد کتاب و یک هزار و 260 عضو دارد؛ کوچکترین عضو این کتابخانه 4 ساله و بزرگترین عضو آن نیز حدود 60 سال سن دارد.


محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی نیز در این مراسم گفت:‌‌ ایران و افغانستان به دلیل زبان،‌ فرهنگ، آداب و رسوم، ادبیات،‌ زبان و خط مشترک قرابت های بسیاری دارند. به همین خاطر هر کتابی که در ایران چاپ شود بدون هیچ تغییری در زبان و ترجمه در افغانستان نیز مخاطب خواهد داشت و بالعکس. جامعه افغانستان دچار یک محرومیت مضاعف است و بخاطر تنگناهای معیشتی مردم، سطح اقتصاد در جامعه ما بسیار پایین است و برهمین اساس استفاده از کتابخانه به جای خرید کتاب در بین مردم افغانستان بیشتر مشهود است.


حوا رحمتی بانوی فعال در امر کتابخوانی در چناران نیز بیان کرد: کتاب‌‌های زیادی را برای مطالعه شخصی‌ام تهیه می‌کردم. پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که چرا باید انتظار داشته باشم تا دولت کمکی برای ایجاد کتابخانه در روستای محل زندگی‌ام داشته باشد. برهمین اساس تصمیم گرفتم تا کتاب‌هایم را در اختیار دیگران قرار دهم و منزل شخصی‌ام را تبدیل به کتابخانه کردم. کتابخانه را از سال 84 با 30 جلد کتاب شروع کردم و اکنون تعداد کتاب‌های کتابخانه‌ام را به بیش از 7 هزار جلد رسانده‌ام. مسابقه کتابخوانی نیز در روستا برگزار می‌کنم و براین اساس هر کسی که تعداد کتاب‌های بیشتری بخواند و شرح و نتیجه‌گیری بهتری از کتاب ارائه دهد با اهدا قرآن و نهج البلاغه از آنها تقدیر می‌کنم.


همچنین در این مراسم، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به کتابداران و میهمانان حاضر در مراسم گفت: هر شروعی پایانی دارد و امروز برگ آخر دفتر مدرسه تابستانی خواندن را ورق می‌زنیم؛ پایانی بر فراگیری مهارت‌ها و تضارب آرا و آغازی بر افزایش همدلی‌ها با کوله‌باری پر از انوار قدسی حضرت رضا(ع) و دست‌مایه‌ای از کسب علم حرفه‌ای کتابداری از محضر اساتید برجسته این دوره را شاهد خواهیم بود.

حسین اکبری با اشاره به اینکه در کتاب «دعوت به کتابخانه‌ها» به این نکته توجه می‌کند که هیچ کسی هیچ یک از رفتارهایش را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه به این قضاوت برسد که باید در خود تغییری را ایجاد کند، افزود: امروز پایانی خوش و آغازی برای انجام ماموریت مهم‌تر و برافروختن مشعل‌های نور و امید در کتابخانه‌های عمومی است.

وی با اشاره به اینکه رسالت مدرسه تابستانی خواندن رسیدن به خویشتن و ترویج کتاب و کتابخوانی است، افزود: انتظار می‌رود کتابداران به عنوان سفیران این دوره آموزشی و مروجان فرهنگ کتابخوانی جانی تازه در کالبد کتابخانه‌های شهر خود ایجاد کنند تا عملکرد کتابخانه‌ها بیش از پیش افزایش یافته و خدمات بیشتری را به جامعه هدف اهدا کنند.


در ادامه این مراسم سید کمال‌الدین حسینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی به هر یک از کتابخانه‌های امیرحسین فردی و کتابخانه حوا رحمتی مبلغ 10 میلیون ریال، دکتر شیخ به کتابخانه امیرحسین فردی مبلغ 10 میلیون ریال و فرماندار گلبهار نیز به کتابخانه حوا رحمتی 5 میلیون ریال جهت خرید کتاب و تجهیز این کتابخانه‌ها اهدا کردند.

در پایان این مراسم بیانیه پایانی مدرسه تابستانی خواندن توسط یکی از کتابداران برتر قرائت شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: