مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد:
اختصاص بودجه پایدار از درآمد سایر دستگاه‌ها به کتابخانه‌های عمومی

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها، در این دیدار گزارشی از وضعیت کمی و کیفی شاخص‌های کتابخانه‌ای در سطح استان ارائه کرد و جایگاه استان یزد را در بیشتر شاخص‌های کمی کتابخانه‌ای در رتبه نخست کشور عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان، گفت: بیشتر فضاهای موجود کتابخانه‌ها به لحاظ کیفی استاندارد نیستند که تلاش کردیم با افزایش بودجه تملک و دارایی، فضاهای موجود استانداردسازی شود.

وی به سه مرحله بازدید کارشناسی از تمامی کتابخانه‌های عمومی استان در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها مشکلات و نواقص کتابخانه‌ها استخراج و بخش اعظمی از آن رفع شد که این امر سبب ارتقای کیفی وضعیت کتابخانه‌ها و افزایش چشمگیر نمرات آنها در نرم‌افزار ارزیابی «سپهر» نهاد شد.

 

وی با انتقاد از عدم استقلال بودجه‌ای در نهاد کتابخانه‌های عمومی، اظهار داشت: بودجه جاری کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر وابسته به درآمد شهرداری‌هاست و اگر شهرداری‌ها با کاهش درآمد مواجه شوند و یا همکاری مناسبی در پرداخت سهم نیم‌درصد خود نداشته باشند، بودجه جاری کتابخانه‌ها ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

دوست فاطمی‌ها، به کمبود نیروی انسانی در کتابخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با کمبود نیروی کتابدار مواجه هستیم و بسیاری از کتابخانه‌های تک‌شیفت تنها با یک نیرو اداره می‌شود که کار را برای مدیریت نیروها دشوار می‌سازد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، همچنین در پاسخ به سوال نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت پایین بودن سرانه مطالعه استان و کشور، بیان داشت: از سال 90 تاکنون پیمایشی برای تعیین سرانه مطالعه در کشور صورت نگرفته است ولی رشد شبکه‌های مجازی و اقبال مردم و جوانان به این مقوله را می‌توان یکی از علل کاهش میل به مطالعه کتاب برشمرد.

وی افزود: بخش عمده ساعات مطالعه در استان یزد به مطالعات درسی اختصاص می‌یابد که این امر نیز در سرانه مطالعات کشور لحاظ نمی‌شود و سرانه براساس مطالعه غیردرسی سنجیده می‌شود.

دوست فاطمی‌ها، در عین حال تأکید کرد: اقبال و استفاده از سالن‌های مطالعه کتابخانه‌های استان بالا است ولی عمده زمان استفاده از سالن‌ها، مربوط به دانشجویان و دانش‌آموزان و مربوط به مطالعات درسی است.

 

وی همچنین در پایان سخنان خود پیشنهادهایی را برای طرح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای کاهش مشکلات مالی نهاد، ارائه کرد و خواستار پیگیری جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اختصاص مستقیم زمین به نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور ساخت پروژه‌های خیّرساز کتابخانه‌ای شد.

لزوم تأمین بودجه برای تهیه منابع جدید برای کتابخانه‌ها، لزوم اختصاص بودجه برای بهبود وضع حقوقی کتابداران و کارکنان نهاد، تسریع در اختصاص بودجه تملک کتابخانه‌های استان به صورت کامل و محاسبه قبوض کتابخانه‌های عمومی ذیل نهادها و مراکز فرهنگی، از دیگر پیشنهادهای دوست فاطمی‌ها در این جلسه بود.

در این جلسه که محمدرضا تابش، کمال دهقانی، سیدابوالفضل موسوی و محمدرضا صباغیان نمایندگان چهار حوزه انتخابیه استان یزد، در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، 7 تن دیگر از مدیران فرهنگی و هنری استان به ارائه گزارش‌های مربوط به دستگاه‌ متبوع خود و بیان کاستی‌ها و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در حوزه مسئولیت خود پرداختند.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز پس از استماع گزارش مدیران فرهنگی استان، دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی را بیان داشتند که با پاسخ‌های مدیران کل دستگاه‌ها همراه بود.

 

محمدرضا تابش، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد نیز در پایان این جلسه، تصریح کرد: آمارهای ارائه شده در گزارش‌های مدیران در این نشست حاکی از پیشرفت امور مختلف در استان یزد است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد دستگاه‌های مختلف باید در جامعه نمود داشته باشد، گفت: اگر واقعاً نتیجه این گزارش‌ها در جامعه بروز و ظهور داشته باشد، می‌توانیم بگوییم عملکرد ما موفق بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به اینکه پیشرفت‌های ایران به برکت خون شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است، گفت: باید سعی کنیم در راستای حفظ حرمت خون شهیدان، ارزش‌های انقلاب را حفظ کنیم.

 

در این جلسه علی غیاثی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای یزد، حجت‌الاسلام سید محمدشریف حسینی کوهستانی، حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، عباسعلی دانافر، مدیرکل کانون پرورش فکری، صادق کوچک‌زاده، مدیر حوزه هنری استان و مسعود شریعتی، مدیرکل ورزش و جوانان یزد به همراه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان حضور داشتند.