کد خبر: 26047
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1395 - 09:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پنجمين نشست «آثار خواندن» با موضوع «ادبيات كلاسيك» برگزار مي‌شود

منبع : لیزنا
پنجمين برنامه از سلسله نشست‌هاي «آثار خواندن »با موضوع «ادبيات كلاسيك» 2 آذرماه از ساعت 13 الي 15 در سالن اجتماعات كتابخانه مركزي تهران (پارك ‌شهر) برگزار مي‌شود.
پنجمين نشست «آثار خواندن» با موضوع «ادبيات كلاسيك» برگزار مي‌شود

به گطارش لیزنا، بر اساس  گزارش ستاد خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجمين برنامه از سلسله نشست‌هاي «آثار خواندن» با موضوع «ادبيات كلاسيك » و محوريت كتاب‌هاي «چرا بايد كلاسيك‌ها را خواند؟» نوشته ايتالو كالوينو با ترجمه آزيتا همپارتيان، با و بي‌تكلف و رمان‌نويس ساده نگر، رمان‌نويس انديشمند» نوشته اورهان پاموك با ترجمه عين‌الله غريب و عليرضا سيف‌الديني، ساعت 13 الي 15 روز سه‌شنبه دوم آذر با حضور دكتر يزدان منصوريان دانشيار علم اطلاعات و دانش‌شناسي دانشگاه خوارزمي، جمعي از كتابداران و علاقه‌مندان كتاب و كتابخواني در سالن اجتماعات كتابخانه مركزي تهران (پارك ‌شهر) برگزار مي‌شود.

چرا باید کلاسیک‌ها را خواند؟ کتابی شامل رساله‌ها و مقاله‌هايي است درباره برخی از کلاسیک‌نویسان جهان؛ نویسندگانی که آثار آن‌ها در زندگی «ایتالو کالوینو» به عنوان آثار کلاسیک شناخته شده، ذهن و فکر او را به خود مشغول كرده و بخشی از دغدغه‌های او را به خود اختصاص داده‌اند. در این کتاب نام‌هایی به چشم می‌خورند که شاید اسم‌شان کمتر به عنوان نویسندگان کلاسیک در میان اهالی کتاب و کتاب‌خوانی مطرح باشد؛ از نویسنده‌های قرن چهارم و پنجم چون گزنفون و نظامی گرفته تا نویسنده‌های قرن بیستم چون ژرژ پرک معاصر و...

همچنين كتاب با و بي‌تكلف درس‌های نویسندگی اورهان پاموك است كه سه سال در دانشگاه هاروارد کرسی خوانش و نگارش رمان داشت. پاموک امروز از برجسته‌ترین نویسندگان جهان است و تجربیات او در نوشتن نه تنها جذاب و خواندنی، بلکه برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی نيز بسیار کاربردی است.

رمان‌نویس ساده‌نگر و رمان‌نویس اندیشمند نيز شامل شش گفتار از اورهان پاموک برای سخنرانی‌های نورتن دانشگاه هاروارد است، پاموک در این اثر از تجارب رمان‌نویسی‌اش می‌گوید. او هم از برنامه‌ریزی پیش از نگارش رمان و هم از تجاربی که به هنگام نگارش کسب کرده است، مطالبی حائز اهمیت و آموختنی در اختیار خواننده قرار می‌دهد. هرچند به طور عمده دو کتاب را در این اثر خود سرمشق قرار داده است جنبه‌های رمان ادوارد مورگان فورستر و نظریه رمان گئورک لوکاچ به فراخور موضوع مثال‌های فراوانی از آثار و آراء بسیاری از نویسندگان، شاعران، متفکران و نظریه‌پردازان سرشناس دنیا به دست می‌دهد.

سلسله نشست‌هاي معرفي و بررسي كتاب با نامِ «آثار خواندن»  همسو با نامگذاري سال 1395 به نام «سال خواندن» از سوي دبيركل نهاد و در راستاي سياست‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور مبني بر ترويج فرهنگ كتابخواني برگزار مي‌شود.

نخستين برنامه از اين سلسه نشست‌ها با نقد و بررسي كتاب «چگونه درباره كتاب‌هايي كه نخوانده‌ايم حرف بزنيم» نوشته پی‌یر بایار، شانزدهم خرداد سال جاري، دومين نشست با نقد و بررسي كتاب «كندوكاوي در جامعه‌شناسي ادبيات» نوشته دكتر فرهنگ ارشاد روز سوم مردادماه، سومين نشست با نقد و بررسي كتاب «از كتاب رهايي نداريم» نوشته امبرتو اكو و ژان كلود كرير روز چهارم مهر و چهارمين نشست نيز با نقد و بررسي كتاب «معجون عشق» نوشته يوسف عليخاني روز بيست و پنجم مهر برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: