کد خبر: 26383
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آذر 1395 - 11:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

1میلیون و 470 هزار فريم ديجيتال از آثار مکتوب کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي تولید شد

فريم‌های ديجيتال کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نسخه‌هاي خطي، چاپ سنگي، قرآن و جزوات خطي، اسناد، نقشه و مجلات را شامل می‌شود.
1میلیون و 470 هزار فريم ديجيتال از آثار مکتوب کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي تولید شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول بخش فیلمتک این سازمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 1 میلیون و 470 هزار فريم از نسخه‌هاي خطي، چاپ سنگي، قرآن و جزوات خطي، اسناد، نقشه و مجلات و روزنامه‌ها، در گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي به روش‌هاي مختلفي اسکن و ديجيتال‌سازي شده است.

محمد علی رمضانی افزود: در این میان، حدود 1 میلیون و 470 هزار فريم از منابع خطي، چاپ سنگي، چاپی، و پايان‌نامه تصويربرداري شده و بالغ بر 12 هزار فریم مربوط به تصویربرداری از قرآن‌های خطی نفیس بوده است.

به گفته وی از اسناد اين مرکز، حدود 50 هزار فريم تصويربرداري شده است.

وي به ديجيتال‌سازي روزنامه‌ها و مجلات اشاره و تصريح کرد: از ابتدای سال تاکنون بيش از 323 هزار فريم از مجلات تصويربرداري شده، و بیش از 104 هزار فريم مربوط به تصويربرداري از روزنامه‌ها است.

رمضانی به اقداماتی که در راستای حفاظت هرچه بيشتر منابع ارزشمند موجود در سازمان انجام شده، اشاره نمود و افزود: ازنقشه‌های جغرافیایی موجود در تالار جغرافیای سازمان، 907 فريم نسخه پشتيبان ديجيتال تهيه شده، و بيش از یک میلیون و 470 هزار فريم از فايل‌هاي ديجيتالي‌شده، مورد بازبيني قرار گرفته است.

کارشناس مسئول بخش فیلمتک، ضمن بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 168 هزار و 200 فریم دیجیتال به متقاضیان ارائه شده است، اضافه کرد: همچنین، حدود 2 هزار و 700 عنوان فایل دیجیتال جهت فهرست‌نویسی ارائه و حدود یک هزار و 300 فایل به کتابخانۀ دیجیتال تحویل داده شده است.

رمضانی در پایان، خطاب به مجموعه‌دارها و کتابداران سراسر کشور اعلام کرد: در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی را به طور رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند.

 گفتنی است که بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: