کد خبر: 27281
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1395 - 22:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی

استاندارد «خدمات کتابخانه‌ عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» ابلاغ شد

منبع : لیزنا
استاندارد «خدمات کتابخانه‌ عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کلیۀ واحدهای ستادی و استانی و کتابخانه‌های عمومی نهاد ابلاغ شد.
استاندارد «خدمات کتابخانه‌ عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» ابلاغ شد

به گزارش لیزنا، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اعلام این خبر گفت: اداره استانداردِ دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دو مأموريت، فعاليت‌های مربوط به این حوزه را سامان‌دهی می‌كند: نخست، تدوين استانداردهای مورد نيازِ كليۀ فعاليت‌ها و برنامه‌های كتابخانه‌ای و دوم، تدبير در پياده‌سایي اين استانداردها از طریق نگارش شيوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مقتضي. در همین راستا، اثر حاضر با عنوان «استاندارد خدمات كتابخانه‌های عمومی براي نابينايان و كم‌بينايان» در راستاي مأموريت نخست تهیه است تا  استفاده «گروه‌های حاشيه‌شده اجتماعی» از كتابخانه‌های عمومی از جمله «افراد با آسيب بينايی» را تسهیل بخشد.

وی در ادامه دربارۀ زمینه و مراحل تدوین این استاندارد گفت: آغاز نگارش اين استاندارد به سال 1394 برمی‌گردد. در ابتدا نسخه پیش‌نویس این استاندارد بر اساس منابع معتبر موجود تهیه شد و سپس با استفاده از نظرات اعضای کارگروه استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور، متشکل از متخصصان و کتابداران به عنوان پشتوانه علمی و نمایندگان ستادی، استانی و کارشناسان استاندارد به عنوان طراحان و کنترل کنندگان فرایندها تکمیل شد. پس از تهیه نسخه نهایی در سال 1395، متن استاندارد مورد تأیید متخصصان و گروه های مرتبط با نابینایان (از جمله انجمن نابینايان ایران، روزنامه ایران سپید، شبكه تشكّل‌های نابينايان كشور، موسسه عصای سفید، موسسه فرهنگی - هنری نابینایان بصير) قرار گرفت و مقارن با ایام الله مبارک دهه فجر از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کلیۀ واحدهای ستادی و استانی ابلاغ شد

علاقمندان به مطالعه این کتاب می‌توانند متن این کتاب را از اینجا دریافت نمایند.

علوم تحقیقات
|
United Kingdom
|
1395/11/21 - 08:51
0
3
استاندارد ها برای نابینایان خیلی خوب و جامع بود . دست شما درد نکنه و خدا قوت
کتابدار
|
United Kingdom
|
1395/11/20 - 08:49
1
7
دست آقای محبوب و همکارانشان درد نکنه خیلی عالی
کتابداری از استان همدان - جمشید
|
United Kingdom
|
1395/11/20 - 08:48
1
7
با سلام و عرض ادب
دوست گرامی و فرهیخته من . کنار گود نشستن و گفتن لنگش کن خیلی سهل است . شما که مدعی هستین چرا قدم پیش نگذاشتین تا کمک نهاد باشین . البته بنده تخصصم در خصوص معماری برای معلولین می باشد . بنده تمام استاندارد نهاد را مطالعه نمودم . خیلی جامع و کامل بود . دوست گرامی کشورهای پیشرو در معماری و کتابخانه ها امر بدیهی است که جلوتر از ما هستند و زودتر از ما به این استاندارد ها دست یافته اند . من نمی دانم منظور شما از نو آوری چیست ؟ استاندارد خب از اسمش پیداست که برای همه دنیاست نه فقط یک کشور و منطقه خاصی . آیا منظور شما از نو آوری اینست که باید مثلا رمپ شیبش 50 درجه می شد بر خلاف سایر استاندارد های دنیا می شد نو آوری !!! پس دوست فرهیخته من بیایید کمی واقع بین باشیم و اگر کسانی هم یکسال برای جمع آوری این استاندارد ها تلاش کرده اند را نامید نکرده و حد اقل یه تشکر خشک و خالی از آنها نماییم .
دوستان از بابت تمام تلاش هایتان تقدیر و تشکر می نماییم . دست مریزاد خیلی هم عالی
استاد دانشگاه
|
iran
|
1395/11/18 - 07:55
8
2
آقای محبوب عزیز
در زمینه تدوین استاندارد چند نکته لازم است بیان شود:
1. برای تدوین یک استاندارد یکسال و اندی وقت صرف شده است که البته با توجه به وجود استانداردهای مشابه در همین زمینه که به همت سایر انجمن ها و موسسات کتابداری خارج از کشور تدوین شده است زمان زیادی بوده است .
2. در متن این استاندارد هیچ مطلب تازه و جدیدی که نشان از خلاقیت و نواوری باشد دیده نمی شود و گستره مطالب فراتر از آنچه که توسط سایر انجمن ها و مجامع علمی کتابداری خارج از کشور تدوین شده است نمی باشد شاید بتوان گفت این استاندارد کپی از دستاوردهای سایرین می باشد.
3.بیش از 10 سال است که نهاد کتابخانه ها مستقل می باشد و نه تنها جامعه روشندلان عزیز بلکه سایر آسیب دیدگان در انتظار ارائه خدمات شایسته از سوی این نهاد فرهنگی می باشند خدمتی که بالواقع جایش خالیست، امید است شاهد پر شدن این شکاف ها باشیم.
پاسخ ها
سیامک محبوب
| Iran |
1395/11/18 - 23:07
با سلام و احترام خدمت استادِ دانشگاه
با تشکر از راهنمایی ارزنده شما برای بهبود کیفیت این متن.
هنر اساتید دانشگاه درنوردیدن مرزهای علم و پدید آوردن دانشی مملو از نوآوری است آنچنان که در انجمنها و مجامع علمی کتابداری خارج از دنیا معمول است. هنر ما که استاد نیستیم و مدیران اجرایی هستیم تبدیل کردن آن دانش به ابزارهای عمل سازمانی است که در آن خدمت می کنیم. در هیچ کجای متن ادعای خلاقیت و نوآوری نکرده ایم و قصد آن را هم نداشته ایم چرا که خلاقیت و نوآوری برازنده استادان است و در توان ما نیست. آنچه رخ داده است این است که بعد از گذشت 10 سال (به با نگاهی تاریخی 100 سال) و چشم دوختن به دست دانشگاه که شاید روزی اساتید فراغتی حاصل کنند و دست به قلم شوند و استانداردی برای کتابخانه های عمومی بنویسند، نهاد این وظیفه را بر عهده گرفته و تلاش کرده است با به زعم شما «کپی»از سایر استانداردهای «انجمن ها و مجامع علمی کتابداری خارج از کشور» و به زعم ما «استفاده از تجرببه های جهانی» پیش نویسی آماده کند و با درایت افرادی از اعضای حرفه و دانشگاه در قالب «کمیته استاندارد» آن را به ابزاری قابل استفاده برای کار تبدیل کند، به این امید که شاید روزی آن فراغتی که یاد کردم برای دانشگاهیان حاصل شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: