کد خبر: 27726
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 11 اسفند 1395 - 13:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان خبرداد:

اختصاص 1میلیارد و600میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه های گیلان

منبع : لیزنا
زهرا بدن آرا در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فومن از اختصاص 1میلیارد و600میلیون ریال برای خرید تجهیز کتابخانه های عمومی استان گیلان در ماههای پایانی سال جاری خبر داد.
اختصاص 1میلیارد و600میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه های گیلان

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فومن روز گذشته(سه شنبه10اسفند) با حضور زهرا بدن آرا سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، حسین اسماعیل پور فرماندار شهرستان فومن، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن صفوی امام جمعه فومن، فاطمه تقدس نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فومن، هوشنگ عباسقلی زاده شهردار فومن، علی خلیلی شهردار ماسوله و نیز شهرداران روستای گشت و زیده و اعضای این انجمن در کتابخانه عمومی شهید دستغیب فومن برگزار شد.

در این جلسه سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه دخت نبی مکرم اسلام از حضرت فاطمه زهرا(س) بعنوان الگوی زن مسلمان یاد کرد. زهرا بدن آرا با تبریک انتصاب فرماندار شهرستان فومن از نگاه توسعه محور حسین اسماعیل پور به مقوله کتاب در مدت حضور در شهرستان صومعه سرا قدردانی و اظهار خوشبینی کرد این نگاه مثبت و سازنده در فومن نیز تداوم یابد.

 بدن آرا در ادامه با اشاره به نیاز روز افزون کتابخانه های عمومی به بروز سازی امکانات کتابخانه ای جهت رفاه حال اعضا، تدوین برنامه کوتاه مدت برای بهسازی تجهیزات را از برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان در ابتدای سال جاری برشمرد و اظهار کرد: با تدوین این برنامه کلیه کتابخانه های عمومی فاقد امکانات مناسب در سراسر استان شناسایی و نسبت به خرید و تامین تجهیزات این کتابخانه ها اقدام شد.

وی همچنین از تامین اعتبار 1میلیارد و600میلیون ریالی برای خرید این تجهیزات خبرداد و خاطر نشان کرد: هزینه خرید این تجهیزات شامل قفسه های مخازن کتاب، تجهیزات بخش ویژه کودک، تجهیزات اداری و سیستم های کامپیوتری است که از محل اعتبارات استانی تامین و در اختیار کتابخانه های هدف قرار گرفت.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه به نقش خیرین و حامیان کتاب در احداث و تامین بخشی از تجهیزات کتابخانه های عمومی در استان نیز اشاره کرد و گفت: حضور خیرین گام بلندی در رفع کمبودها در حوزه کتابخانه هاست و امیدوار هستیم با جلب مشارکت دوستداران کتاب کتابخانه های موجود استان را به کیفیت مطلوب برسانیم.

زهرا بدن آرا همچنین ثبت انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان در روزهای پایانی سال جاری را یکی از مهمترین دستاوردها در حوزه کتاب استان یاد کرد و اظهار کرد تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان ها با حمایت مسئولین شهرستانها یکی از اهداف مهم ما در سال آتی خواه بود.

وی در پایان از شهرداران ماسوله و فومن به جهت حمایت از فعالیت های فرهنگی کتابخانه عمومی آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی ماسوله و دستغیب فومن قدردانی کرد.

اسماعیل پور: بودجه کتابخانه های فومن در سال آتی چندین برابرخواهد شد

فرماندار فومن نیز در این جلسه کمک به اعتلای کتابخانه های عمومی از لحاظ کمی و کیفی سازی برنامه های این مجموعه را از مهمترین اولویتهای خود در شهرستان فومن یاد کرد و با بیان اینکه توسعه همه جانبه در حوزه کتابخانه ها نیازمند تخصیص اعتبار در این حوزه است تاکید کرد: در سال آتی بودجه کتابخانه های عمومی شهرستان فومن چندین برابرخواهد شد.

حسین اسماعیل پور حمایت از نشر آثار در حوزه فومن شناسی را از وظایف فرمانداری برشمرد و یادآور شد: در شناساندن ویژگیهای فرهنگی، گردشگری و آداب سنن بومی این منطقه تاکنون اقدام سازنده ای صورت نگرفته است و ما تلاش خواهیم کرد با حمایت از پژوهشگران و نویسندگان در این حوزه این نقیصه را جبران کنیم.

وی در پایان از شهرداران این شهرستان خواست ضمن تصویه کامل سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی گزارشی از این اقدامات به فرمانداری ارائه کنند.

امام جمعه فومن: هرقدمی در حوزه کتاب قدم مبارک است

امام جمعه فومن نیز در این نشست با یادآوری پیشینه غنی فرهنگی ایرانیان در گردآوری علوم مختلف در طول تاریخ اظهار کرد: مردمان این سرزمین از گذشته های بسیار دور اهل فضل و دانش بوده اند. حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن صفوی وضعیت فعلی سرانه مطالعه در کشور را نگران کننده توصیف و بهبود شرایط در این حوزه را نیازمند برتامه ریزی و اختصاص منابع کافی از سوی دستگاههای زیربط خصوصا شهرداری ها عنوان کرد.

وی افزود: زمانی در شهر فومن نشریات متعددی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار می گرفت اما متاسفانه امروز تنها یک نشریه محلی در این شهر وجود دارد و این موضوع شایسته مردم فومن نیست. امام جمعه فومن تقدیر از نویسندگان و اهل قلم، کتابداران و افراد خلاق در حوزه کتاب را از رسالتهای مهم مسئولین برشمرد و گفت: هرقدمی در حوزه کتاب قدم مبارک است.

در ابتدای این نشست فاطمه تقدس نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فومن گزارشی از روند فعالیت کتابخانه های این شهرستان، وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی، نیم درصد شهرداری ها و فعالیت های فرهنگی به اعضای انجمن ارائه داد.

گفتنی است در پایان این نشست فرماندار فومن و سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان از بخشهای مختلف کتابخانه عمومی شهید دستغیب بازدید کردند.

بدن ارا همچنین  در حاشیه این جلسه از کتابخانه های عمومی امام علی(ع) روستای گشت و مشارکتی بنت الهدی فومن بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های کتابداران قرار گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: