کد خبر: 28528
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 - 16:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حضور روستاهای دوستدار کتاب فارس در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران

منبع : لیزنا
دو روستای برتر «فهلیان» و «خواجه جمالی» فارس در جشنواره  روستاها و عشایر دوستدار کتاب، حضوری فعال در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران دارند.
حضور روستاهای دوستدار کتاب فارس در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، دو روستای «فهلیان» و «خواجه جمالی» فارس که روستاهای سفیران کتاب و کتابخوانی در سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور جزو ده روستای برتر بودند، با حضور در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران و برگزاری برنامه‌های فرهنگی گوناگون، توانمندی‌های کتابخانه‌های عمومی فارس در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی را دیگربار اثبات کردند.

نسرین صدرنیا کتابدار کتابخانه عمومی «میزرا امان‌الله طباطبایی» فهلیان ممسنی در خصوص غرفه روستای فهلیان ممسنی اظهار داشت: غرفه روستای فهلیان 12تا16 ارديبهشت در سالن F2 نمایشگاه و جنب سرای اهل قلم با چیدمانی برگرفته از المان‌ها و ویژگی‌های بومی و اقلیمی این منطقه همچون آثاری از گبه، گلیم و جاجیم برپا شد.

وی با بیان اینکه ارائه ویژگی‌های و برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه مهم‌ترین هدف برپایی این غرفه بود، از اجرای برنامه‌های گوناگون در این غرفه یاد کرد و گفت: ارائه تاريخچه روستا و فعاليت هاي كتابخانه در یکسال گذشته و معرفی ویژگی‌های بومی مربوط به نورآباد  به بازديد كنندگان از اقدامات انجام شده در این غرفه بود.

کتابدار کتابخانه عمومی فهلیان از برگزاری نشست تخصصی به نام «فهليان» با حضور دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و دكتر محمد سلگي مدير كل توسعه كتاب و كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد كشور و دیگر مسئولان  در روز پاياني حضور در نمايشگاه بين المللي تهران خبر داد و گفت: در این نشست پس از قرائت متني در وصف روستای تاریخی فهليان، جمشید رضایی به نمایندگی از روستای فهلیان، گزارش فعاليت‌هاي كتابخواني این روستا در يكسال اخير و بخشي از فعاليت‌هاي فرهنگي و كتابخواني این روستا را تشریح کرد.

وی همچنین به اهدای 100 میلیون ریال کتاب توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روستای فهلیان اشاره کرد و افزود: در ادامه این نشست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و مدير كل توسعه كتاب و كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد كشور در خصوص کتابخوانی سخنرانی کرده و نام خود را به عنوان يكي از حاميان توسعه كتاب و كتابخواني فهليان در دفتر مخصوص يادداشت كردند.

صدرنیا با بیان اینکه اجرای نقالی شاهنامه توسط صبا محمدي با لباس محلی و رونمایی از سه کتاب، از دیگر برنامه‌های این نشست بود گفت: در نشست «فهلیان» از سه کتاب «راهنماي گردشگري ايران» ترجمه سيد عبدالجبار ابطحيان؛ «نگاهي به فلسفه و انديشه» تألیف گودرز شفیعیان و «خورشيد سرد»، سروده زنده ياد ميرزا امان الله طباطبايي رونمایی شد.

در ادامه غلامرضا غلامی کتابدار کتابخانه عمومی «امام خمینی(ره)» روستای خواجه‌جمالی نی‌ریز و دهیار این روستا در خصوص غرفه نمایشگاه روستای خواجه جمالی گفت: این غرفه از 16تا 20اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب با چیدمانی از صنایع دستی، کتاب‌های نویسندگان و ناشران شهرستان نی‌ریز و نمایش فعالیت‌های فرهنگی این روستا پذیرای علاقه‌مندان است.

غلامی همچنین به بازدید دبیرکل و دیگر مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی از غرفه روستای خواجه جمالی اشاره کرد و گفت: در اولین ساعت‌های برگزاری غرفه نمایشگاه جناب آقای علیرضا مختارپور دبیرکل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همراهان ایشان از غرفه بازدید کردند و ضمن گفت‌و‌گو با کتابداران کتابخانه‌های عمومی نی‌ریز، در جریان طرح «کاروان سفیران کتاب و کتابخوانی (پیک صبا)» نی‌ریز قرار گفته و از این طرح فرهنگی حمایت کردند.

به گفته وی، طرح پیک‌صبا از روستا خواجه جمالی نی‌ریز آغاز شده است و در آن کتابداران کتابخانه‌های عمومی در قالب سفیرانی به مناطق محروم شهرستان نی‌ریز می‌روند و علاوه‌بر اهدای کتاب به مردم مناطق کمتر برخوردار به انجام برنامه‌های فرهنگی در این مناطق می‌پردازند.

غلامی در پایان ضمن اشاره به حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و دیگر مسئولان کشوری در غرفه سفیران کتاب و کتابخوانی روستای خواجه جمالی، از برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون برنامه قصه‌گویی و ایستگاه نقاشی برای کودکان در ایام این نمایشگاه یاد کرد.

کتابدار
|
Russia
|
1396/02/24 - 12:32
0
2
درود بر دلاوران قشقایی فارس.
لیدوما
|
Iran
|
1396/02/22 - 14:24
0
1
ایده و کار جالب و بود
دست مریزاد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: