کد خبر: 28920
تاریخ انتشار: شنبه, 27 خرداد 1396 - 16:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رف خوانی در ۱۰۷ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری

منبع : لیزنا
مدیر کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از انجام عملیات رف خوانی در بیش از ۱۰۷ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد.
رف خوانی در ۱۰۷ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محمد حسین صداقت فرد، با اشاره به اهمیت عملیات رف خوانی در کتابخانه ها گفت: رف‌خوانی از مهم‌ترین ارکان مجموعه‌سازی در کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های عمومی است که انجام آن برای کنترل موجودی مجموعه، پویایی و روزآمد کردن منابع و خروج منابع فرسوده ضروری است.

 وی افزود: این دوره از رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با سایر دوره‌های قبل متمایز بوده و رف‌خوانی از طریق بارکد خوان بی‌سیم به جای رف‌خوانی سنتی صورت می‌پذیردکه با تهیه ۱۰ دستگاه بارکدخوان بی‌سیم، سرعت و دقت عملیات رف‌خوانی افزایش یافته است و با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی صورت گرفته و همچنین دوره‌های توجیهی رف‌خوانی برای مسئولان کتابخانه‌ها، این تعداد بارکدخوان در نوبت‌های مشخص شده در اختیار کتابخانه‌ها قرار می گیرد.

 به گفته صداقت فرد در جریان رف‌خوانی، موجودی منابع در قفسه‌ها با منابع ثبت شده در نرم‌افزار تطبیق داده می‌شود و همزمان با انجام رف‌خوانی، فرایند وجین منابع نیز در کتابخانه‌ها صورت می‌پذیرد و کتاب‌های فرسوده، تکراری، بدون مخاطب و ویرایش‌های قدیمی در کتابخانه‌ها شناسایی و جمع‌آوری می‌شود.

 گفتی است تا کنون عملیات رف خوانی بیش از ۹۰۰ هزار جلد کتاب در ۴۰ کتابخانه این سازمان از مجموع ۲ میلیون و ۶۱ هزار و ۳۴۹ نسخه کتاب در ۱۰۷ کتابخانه به اتمام رسیده است و پیش بینی می شود این فرایند تا پایان تابستان سال جاری در ۶۷ کتابخانه باقیمانده به اتمام برسد .

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: