کد خبر: 29262
تاریخ انتشار: شنبه, 24 تیر 1396 - 08:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان فارس برگزار شد

منبع : لیزنا
دومین نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان فارس روز یک‌شنبه 21 تیرماه با حضور فعالان ادبیات کودک در حوزه‌های مختلف و کتابداران کودک کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.
دومین نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان فارس برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، روح‌الله منوچهری در ابتدای این نشست با بیان اینکه این گردهمایی دومین نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان با کتابداران بخش کودک کتابخانه‌های عمومی فارس است، اظهار داشت: این نشست به منظور تعامل هرچه بیشتر و برقراری پل ارتباطی میان این دو گروه برگزار شده است و هدف، ایجاد یک مسیر فرهنگی قوی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در فارس است.

وی با تصریح اینکه از دو سال پیش برنامه‌ریزی برای ایجاد یک ارتباط قوی میان فعالان ادبیات کودک فارس و کتابداران کودک کتابخانه‌های عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس انجام شد، افزود: به اعتقاد من کتابداران بخش کودک کتابخانه‌های عمومی نیز در زمره فعالان ادبیات کودک و نوجوان به‌شمار می‌آیند و لازم است ارتباط آن‌ها با سایر فعالانادبیات کودک در حوزه‌های نویسندگی، شاعری، ترجمه، نقد و پژوهش و ... ارتباط مؤثری باشد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس فعالیت در حیطه ادبیات کودک و نوجوان را کاری حائز اهمیت دانست و بیان کرد: کار فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان از دو منظر اهمیت دارد، نخست کار کردن و آموزش به کودکان و دیگری سروکار داشتن با کتاب و اندیشه؛ و وقتی این دو حوزه در کنار هم قرار می‌گیرد، کودکان با کتاب و کتابخوانی آشنا شده و به یقین در آینده موفق‌تری خواهیم داشت.

منوچهری با تصریح اینکه انتظار کتابخانه‌های عمومی از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان این است که در کتابخانه‌های عمومی حضور فعال‌تری داشته باشند، ضمن دعوت از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان برای حضور مستمر در کتابخانه‌ها، گفت:  تمامی کتابخانه‌های عمومی استان فارس آمادگی هم‌افزایی و همکاری بیشتر با فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان را دارند.

منوچهری با اشاره به جایگاه ادبی شیراز و فارس، عنوان کرد: استان فارس همواره با نام ادبیات و بزرگان ادبی خود شناخته شده است و این افتخارات تنها محدود به ادبیات کهن نیست؛ بلکه استان فارس، در حال‌ حاضر نیز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، یک گام از دیگر استان‌ها جلوتر است و ضرورت دارد که با همکاری و مساعدت بیشتر همه فعالان، رشد و ترقی حوزه ادبیات کودک و نوجوان فارس سرعت بیشتری یابد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه به برگزاری نخستین نشست مسیر کودکی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و کتابداران با عنوان «مسیر کودکی» سال گذشته و با حضور استاد مصطفی رحماندوست برگزار شد و این نشست نتایج مثبت بسیاری به همراه داشت که مهم‌ترین آن‌ها همکاری بیشتر فعالان حوزه کودک با کتابخانه‌های عمومی فارس و برگزاری برنامه‌های مشترک بود.

وی همچنین با تأکید بر اقدامات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در مدت یکسال گذشته با تأثیر از نشست مسیر کودکی، از توجه ویژه کتابخانه های عمومی به بخش کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در نشست مسیر کودکی پارسال مطرح شد، نبود فضای کتابخانه‌ای مناسب برای کودکان بود که اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در این زمینه اقدام کرد؛ به‌طوریکه از 10کتابخانه عمومی که در ابتدای سال جاری به صورت همزمان در شیراز افتتاح شد، 3 کتابخانه‌عمومی به‌صورت ویژه به کودکان اختصاص دارد، علاوه بر این، 144 کتابخانه عمومی دیگر نیز در استان، بخش کودک مستقل دارند.

منوچهری همچنین از خرید 5میلیارد ریال تجهیزات برای بخش‌های کودک کتابخانه‌های عمومی فارس در یکسال گذشته خبر داد و افزود: آخرین خرید تجهیزات شامل 150میز مطالعه، 600صندلی کودک و 200عدد قفسه برای بخش کودک است که با وجود این تجهیزات تمامی بخش‌های کودک کتابخانه‌های عمومی فارس کامل و مجهز خواهند شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در تیرماه سال گذشته و همزمان با برگزاری نخستین نشست مسیر کودکی، 28 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی، اعضای کودک و نوجوان بودند و 200هزار نسخه کتاب کودک در تمامی کتابخانه‌های عمومی فارس وجود داشت؛ این در حالی است در تیرماه سال جاری، تعداد اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی به 35درصد و آمار نسخه‌های کتاب کودک کتابخانه‌ها نیز به 275هزار نسخه افزایش یافته است و این نشان‌دهنده فعالیت بیشتر کتابخانه‌های عمومی در حوزه کودک و نوجوان در طی یکسال گذشته است.

وی همچنین با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نگاه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان دارد، عنوان کرد:  در سال گذشته، 58500نسخه کتاب کودک و نوجوان ازسوی  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتابخانه‌های عمومی فارس ارسال شد؛ علاوه بر این 17 هزار نسخه کتاب کودک و نوجوان نیز به صورت استانی خریداری و توزیع شده است.

منوچهری با تصریح اینکه اداره کتابخانه‌های عمومی فارس به آثار تألیفی نویسندگان استان فارس اهمیت می‌دهد، گفت: تاکنون 2400نسخه از آثار نویسندگان کودک و نوجوان فارس برای کتابخانه‌های عمومی خریداری شده؛ همچنین تلاش بر این است که بسته‌های هدیه کتابخانه‌های عمومی نیز شامل آثار نویسندگان استانی باشد.

وی در پایان عنوان کرد: روزانه در کتابخانه‌های عمومی فعالیت‌های همچون قصه‌گویی و شعرخوانی، نشست‌های کتاب‌خوان و جمع‌خوانی، نمایش عروسکی، خلاصه‌نویسی و .. صورت می‌گیرد و تلاش بر این است که با همکاری فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان این فعالیت‌ها با پویایی و قوت بیشتر ادامه یابد.

گفتنی است در ادامه این نشست، احمد اکبرپور، بهمن پگاه راد، فاطمه فروتن و الهام مزارعی در حوزه نویسندگی، محبوبه خسروی و رویا مرتضوی در بخش تصویرگری، مهشید پیرصوفی و آمنه عوض‌پور در حیطه نقد و پژوهشگری ادبیات کودک و نوجوان، فاطمه صفری‌راد در حوزه ترجمه، اعظم ایزدی درزمینه قصه‌گویی، طیبه نیکو در بخش شعر کودک و کریم رنجبر در حوزه روان‌شناسی کودک با کتابداران کتابخانه‌های عمومی فارس بحث و تبادل نظر کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: