کد خبر: 29478
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 مرداد 1396 - 15:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نمایش قرآن به دست خط امام رضا در موزه آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
قرآن  منسوب به دستخط مبارک حضرت رضا علیه‌السلام در موزه آستان قدس رضوی مورد  استقبال علاقه‌مندان کلام الهی قرار گرفت.
 نمایش قرآن به دست خط امام رضا در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قرآن خطی منسوب به دستخط  مبارک حضرت رضا علیه السلام،  یکی از بی‌نظیرترین آثارگنجینه  قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی است که در ایام  دهه کرامت و  میلاد با سعادت این امام همام مورد توجه و استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان به آثار فرهنگی  و معنوی  قرار گرفته است.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان دراین باره اظهارداشت: قرآن  منسوب به دستخط حضرت علی بن موسی الرضا  ( ع ) در27 ورق  و با خط کوفی روی پوست آهو  کتابت شده که مشتمل بر قسمت‌هایی از سوره‏های نور، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مومنون، فصّلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید  است . 

محمدرضا ساقی خاطرنشان کرد : این قرآن یکی از نفایس موزه آستان قدس رضوی به شمار می رود و قطع آن  بیاضی در ابعاد  25× 7/17 سانتی‏متر ودارای  جلد تیماج عنابی ضربی ونوسازاست و هرصفحه آن 16سطراست.

وی با بیان اینکه  آغاز قرآن منسوب به دستخط حضرت علی بن موسی الرضا  ( ع ) اواسط آیه 60 سوره مبارکه نور و انجام آن  اواخر آیه 5 سوره مبارکه حدید بوده و دارای هفت سر سوره به زر تحریردار، ( عنكبوت، لقمان، سجده، احزاب، فصّلت، احقاف، حدید ) مزین به نقشی زرین به طرح اسلیمی و درپایان هر سوره خطی مستقیم وگره دار به تحریر و زر تا آخر سطر كشیده شده است و در فاصلة هر ده آیه یك ترنج كوچك  به تحریر و زر وزنگار وشنگرف است.

ساقی افزود: از دیگر نفایس موجود در این موزه می توان به زیارت امام رضا علیه‌السلام طوماری که با خط نسخ خوش روی کاغذ نخودی آهار مهره، با پشتوانه پارچه نوشته شده و اهدایی از ستاد محمود فرشچیان است .

وی  عنوان کرد : یکی دیگر از آثار این گنجینه  مرقع گل و بوته همراه با گنبد و گلدسته و ایوان حضرت امام رضا(ع)  اثربدیع و چشم نواز هاشم ظریف تبریزیان است که در سال 1364 شمسی آن را خلق و به موزه آستان قدس رضوی اهدا نموده است .

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: