کد خبر: 29531
تاریخ انتشار: جمعه, 06 مرداد 1396 - 16:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نقش کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار ارزشمند است

منبع : لیزنا
جلسه انجمن کتابخانه های استان خراسان شمالی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و سایر اعضا  تشکیل شد.
نقش کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار ارزشمند است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، محمد تقی ایرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست اظهار داشت: کتابداران به عنوان افرادی فرهیخته و علاقمند به توسعه فرهنگ و دانش، بدون هیچ گونه چشمداشتی در اقصی نقاط استان مشغول به فعالیت هستند. آنان خادمان گمنام عرصه فرهنگ هستند؛ کتابداران بالاترین خدمت به مردم را انجام فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی می دانند و امیدواریم با برنامه ریزی مطلوب در آینده شاهد حمایت های بیشتر از این قشر فرهیخته باشیم.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های ما باید مجموعه ای از خدمات فرهنگی باشد؛ بنابراین مسئولین و کارگزاران این حوزه باید در کنار توسعه سخت افزاری به پیشرفت نرم افزاری کتابخانه‌ها نیز توجه ویژه ای داشته باشند. ساختمان کتابخانه عمومی باید در بهترین و مناسب ترین نقطه هر شهر باشد و بنابراین تمامی آحاد جامعه از جمله دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین شهرداری ها باید نسبت به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اهتمام جدی داشته باشند.

ایرانی ساماندهی امور فرهنگی را عاملی مناسب برای کاهش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه دانست و گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در نابسامانی امور فرهنگی دارد و هر جا فرهنگ، توسعه یافته است میزان آسیب های اجتماعی نیز کاهش یافته و شمار زندانیان پایین آمده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه ۳۸ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های استان هستند، گفت: میزان عضویت سالانه در کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌شمالی از میانگین کشوری بالاتر است و نرخ عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان۲۵ درصد رشد داشته است.

علی ‌محمد جهانی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های مهم کتاب‌خوانی، امانت کتاب است گفت: در امانت کتاب، شش درصد رشد داشتیم؛ شهرستان‌های فاروج با افزایش ۴۷درصدی در میزان عضویت و شهرستان مانه و سملقان با افزایش ۲۸درصدی در امانت‌گیری، بیشترین رشد را در میان دیگر شهرستان‌های استان داشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با اشاره به لزوم پیگیری برای تکمیل کتابخانه گلستان شهر بجنورد، ادامه داد: در هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، ۳۶ هزار و ۳۳۶ نفر از مردم خراسان شمالی مشاکت داشتند؛ این در حالی است که در سال گذشته ۲۴ هزار نفر از مردم استان در این مسابقه شرکت کردند.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: هشت هزار و ۴۲۵ مترمربع فضای کتابخانه ای در سه شهر استان آماده افتتاح شده است. کتابخانه مرکزی بجنورد با مساحت ۴۰۲۵ مترمربع  و کتابخانه های عمومی شهر اسفراین و آشخانه آماده بهره برداری هستند.

وی از افتتاح هشت باب کتابخانه روستایی در استان طی تابستان سال جاری خبر داد و گفت: در مجموع با بهره برداری از این کتابخانه ها، ۱۰ هزار مترمربع به فضای کتابخانه ای استان افزوده می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: