کد خبر: 30881
تاریخ انتشار: شنبه, 15 مهر 1396 - 14:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تاکید بر نقش پیشنهادات کتابداران در ارتقای تصمیمات کلان

منبع : لیزنا
عاطفه زارعی همزمان با بازدید از کتابخانه‌های عمومی همدان، در دیدار با کتابداران این استان، ارائه پیشنهادات از سوی کتابداران را در ارتقای تصمیمات کلان اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان مؤثر عنوان کرد.
تاکید بر نقش پیشنهادات کتابداران در ارتقای تصمیمات کلان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان همزمان با بازدید از تمامی کتابخانه‌های عمومی این استان و در دیدار با کتابداران استان همدان با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با کتابداران و بازدید از کتابخانه‌های روستایی و شهری، اظهار کرد: بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌ها، بررسی عملکرد کتابداران در ارائه خدمات، نوع تعامل کتابخانه با مراکز فرهنگی، مدیریت ارتباط با مراجعه‌کنندگان، شناسایی سطح سواد اطلاعاتی کتابدار و مراجعه کنندگان به کتابخانه، بررسی محتوایی منابع کتابخانه‌ها و سلیقه‌های مخاطبین، اقدامات عمرانی کتابخانه‌ها، فضاسازی و شاداب‌سازی کتابخانه و ... از اهداف این بازدیدها و نشست‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: بررسی مستقیم و بدون واسطه مسائل کتابخانه‌ها و عملکرد کتابداران در حوزه‌های مختلف، در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌های دقیق سازمانی تأثیر بسزایی دارد.

زارعی با تأکید به اینکه «تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات موجود در کتابخانه‌های عمومی به کار خواهم گرفت، تا فضایی مناسب و آرامش‌بخش برای اعضاء و کتابداران فراهم شود»، گفت: هدف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تأمین رفاه حال کتابداران و ایجاد آرامش و جذابیت در کتابخانه‌ها است تا این مکان‌های فرهنگی، به یکی از مهم‌ترین مراکز مطالعاتی و ارائه کننده بهترین خدمات از سوی کتابداران متخصص، متعهد و توانمند استان باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به اینکه «ایجاد فضایی با نشاط و پویا در کتابخانه‌های عمومی به ویژه بخش‌های کودک و نوجوان، منجر به رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش رضایت‌مندی عموم مردم و اعضاء خواهد شد»، افزود: کتابخانه‌ها یکی از پایگاه‌های فعال فرهنگی در شهرها و روستاها هستند و با رویکرد گسترش فرهنگ مطالعه مفید، برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری باشکوه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌ها و افزایش ۴ برابری مشارکت مردمی در جشنواره سال‌جاری، گفت: هدف از برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی علاوه بر ایجاد نهضت کتابخوانی، بردن کتاب به جامعه و استفاده تمامی مردم از آن است.

زارعی در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن اهمیت «رف‌خوانی» به عنوان یکی از وظایف بسیار مهم، دقیق و تخصصی کتابداران افزود: تلاش کتابداران در جهت انجام دقیق رف‌خوانی شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه «رف‌خوانی با هدف اصلاح و احیای مجموعه انجام می‌شود»، افزود: از نتایج این کار مهم، به روزسانی مجموعه و اشراف بیشتر کتابدار به مجموعه است که در راهنمایی و مشاوره دادن به مراجعه کنندگان اثربخشی بالایی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اعلام رضایتمندی از مجموعه کارکرد کتابخانه‌ها و اقدامات کتابداران استان، افزود: تلاش ارزنده کتابداران استان در راستای شاداب‌سازی، پویایی، خلاقیت و تعامل با جامعه، نشان‌دهنده تعهد حرفه‌ای و همچنین نگاه دقیق و برنامه‌ریزی خوب رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: کتابدران باید متعهدانه نسبت به پیشبرد اهداف مجموعه گام بردارند و با تحلیل اطلاعات کتابخانه‌ها و تحلیل بازخورد مراجعه‌کنندگان و در نظر گرفتن ظرفیت‌های فرهنگی محیط پیرامون کتابخانه، در حد توان با ایجاد تغییرات فرهنگی در کتابخانه‌ها به پویایی محیط این مجموعه‌های فرهنگی بیافزایند.

گفتنی است در این نشست و بازدیدها، کتابداران نظرات و پیشنهاداتی را در خصوص مجموعه اداره کتابخانه‌ها و همچنین مشکلات کتابخانه محل کار خود عنوان کردند و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی و تدابیر صورت گرفته، موارد مطرح شده در جلسات اداره کل بررسی و در آینده‌ای نزدیک بر طرف خواهند شد.

 

گفتنی است است اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با ۱۱۰ کتابخانه عمومی در قالب ۹۷ کتابخانه نهادی و ۱۳ کتابخانه مشارکتی و مستقل به ارائه خدمات به مردم فرهنگ‌دوست این استان می‌پردازد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: