کد خبر: 31087
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 مهر 1396 - 21:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب بریل و تجلیل از روشندلان

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب بریل به همراه تجلیل از روشندلان فعال قم، همزمان با روز عصای سفید توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و همکاری اداره کل بهزیستی قم برگزار شد.
 رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب بریل و تجلیل از روشندلان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب به مناسبت گرامیداشت روز جهانی عصای سفید به همراه تقدیر از روشندلان فعال استان قم در حوزه کتاب و کتابخوانی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و با همکاری اداره کل بهزیستی این استان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عطاء‌الله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم، رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم، یحیی زارع مدیرکل هواشناسی قم، احمد آقامیری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم، نوری نماینده دفتر آیت‌الله شهرستانی، مرضیه ثمرده حقیقی فرد سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم و دیگر اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه برگزار شد.

تولید یک‌هزار و ۶۰۴ عنوان کتاب بریل ویژه نابینایان در قم

حجت‌الاسلام والمسلمین جباری در ابتدای این مراسم بیان کرد: برای توسعه ظرفیت مطالعه ویژه روشندلان ۴ هزار و ۱۳ نسخه و یک‌هزار و ۶۰۴ عنوان کتاب بریل ویژه نابینایان در قم تولید شده است.

وی تصریح کرد: این هفتمین بسته از کتاب‌های تولید شده اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم است که در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در ادامه گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد چهار هزار و ۴۰۰ جلد کتاب در ۶۳ عنوان به صورت رایگان در اختیار روشندلان عزیز قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جباری خاطرنشان کرد: تداوم تولید کتاب به صورت بریل موجب دلگرمی روشندلان می‌شود. فراموش نکردن افرادی که دچار نقص هستند و به حداقل رساندن دشواری‌های آنها بسیار مهم است.

وی در ادامه یادآور شد: حمایت از معلولان و خدمات‌رسانی به روشندلان تنها بر عهده بهزیستی نیست بلکه همه باید به نوبه خود برای نابینایان و روشندلان قدم بردارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: خرسندیم از این که توانسته‌ایم کاری انجام دهیم که مورد رضایت نابینایان قرار بگیرد. کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای و بخش نابینایان آن هر یک در این رسالت مهم سهیم هستند.

وی همچنین گفت: امیدواریم امکانات بیشتری را برای تسهیل مطالعه روشندلان فراهم کنیم که این مهم نیازمند صبوری نابینایان عزیز است. ان شاء‌الله درصدد هستیم تا خدمات روز به روز افزایش پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در پایان گفت: «فصل شیدایی لیلاها»، «مناجات»، «به شرط چاقو»، «کلوچه‌های خدا»، «رئیس بزرگ»، «کتری»، «سه گچ رنگی»، «حلزون بیستم»، «حمله غول‌های آهنی»، «عصرانه خانم باجی و ترانه‌های نوازش» کتاب‌هایی هستند که امروز رونمایی و در اختیار نابینایانِ عزیز قرار می‌گیرند.

باید از حقوق و عدالت اجتماعی نابینایان دفاع کنیم

مدیرعامل جامعه نابینایان قم نیز در این مراسم با اشاره به مشکلات نابینایان، اظهار کرد: نابینایان دارای مشکلاتی از جمله اشتغال، ازدواج و حضور در جامعه هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

منصور رضوانی در ادامه افزود: درصدد هستیم تا در جلسه‌های مختلف با مسئولان بتوانیم از حقوق و عدالت اجتماعی نابینایان دفاع کنیم تا مشکلات این قشر در حوزه‌های مختلف رفع شود. سازمان بهزیستی که آسیب‌های اجتماعی را رصد می‌کند باید به موضوع‌های مختلف نابینایان رسیدگی کند و فراتر از قانون در این حوزه وارد شود؛ چراکه نابینایان متأهلی وجود دارند که مشکلات بسیاری دارند.

رضوانی ادامه داد: نابینایان دارای توانمندی‌های بالقوه‌ای هستند که توسط خداوند به آنان داده شده است. زندگی آنان در جامعه نیازمند همکاری مسئولان است تا زمینه حضور آنان را در جامعه فراهم سازند.

نابینایان باید بتوانند از مراکز اجتماعی و خدماتی استفاده کنند

مدیرکل بهزیستی قم نیز در این نشست با اشاره به لزوم بازنگری در حوزه خدمات‌رسانی به نابینایان، اظهار کرد: ۲۳ مهرماه هرسال و همزمان با روز جهانی عصای سفید فرصتی است که در زمینه کمبودهایی که در خدمت‌رسانی به نابینایان وجود دارد بازنگری شود.

رضا سلیقه با ارائه آماری از وضعیت معلولان استان قم، افزود: ۲۲ هزار معلول از حمایت‌های بهزیستی بهره‌مند می‌شوند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند.

وی از سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی نابینایان از جمعیت استان قم خبر داد و تصریح کرد: ۴ هزار و ۶۰۰ ناشنوا، ۴ هزار معلول ذهنی، ۴۰۰ معلول ضایعه نخاعی نیز از جمله معلولانی هستند که در کنار معلولان جسمی و حرکتی تحت حمایت بهزیستی استان قم قرار دارند.

سلیقه، بهزیستی را تنها نهاد مسئول خدمت‌رسانی به معلولان ندانست و تأکید کرد: همه مسئولان استان موظف هستند که به معلولان از جمله نابینایان استان در کنار همه شهروندان خدمت ارائه کنند؛ نگاه ما به معلولان باید شهروندی باشد.

مدیرکل بهزیستی قم در ادامه فزود: معلولان همان‌طور که در شرایط زندگی در جامعه مشمول پرداخت عوارض و مالیات می‌شوند در مورد خدمات شهروندی نیز باید همانند سایر شهروندان و به عدالت از همه امکانات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک فرد نابینا باید بتواند از مراکز اجتماعی و خدماتی استفاده کند، هرچند این امکان هنور در ادارات ما فراهم نشده است. البته کارهایی در این زمینه انجام شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

سلیقه در ادامه ضمن اشاره به لزوم ایجاد مسیر نابینایان در تمام خیابان‌های استان قم، تصریح کرد: بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به مشکلات معلولان وظیفه دارد که خواسته‌ها و مطالبات این افراد را پیگیری کند و لازم است دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری‌های مربوط را انجام دهند.

وی از پیگیری‌های صورت گرفته از بانک‌ها برای مناسب‌سازی دستگاه‌های خودپرداز خبر داد و گفت: در توسعه شهری باید این ۱۰ درصد از جامعه نیز لحاظ شوند و به میزان ۱۰ درصد بودجه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی باید برای معلولان هزینه شود.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به اهمیت توجه و همکاری مردم هم برای ایجاد شرایط زندگی بهتر برای نابینایان گفت: عصای سفید نقش چراغ قرمز را دارد و رانندگان با دیدن کسی که در خیابان عصای سفید دارد باید توقف کنند و در غیر این صورت جریمه می‌شود و نیاز داریم که چنین قوانینی افزایش پیدا کنند.

سلیقه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حمایت بهزیستی برای ادامه تحصیل معلولان افزود: از ابتدای سال جدید شاهد افزایش چند برابری مستمری معلولان بوده‌ایم که به فراخور معلولیت افراد از ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند.

سلیقه ادامه داد: ۵۰ درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است و این مسئله اهمیت پیشگیری‌های قبل از ازدواج و زایمان را از معلولیت مطرح می‌کند که به همین دلیل امروزه در دستور کار قرار گرفته و ۷ مرکز مشاوره ژنتیک در حال حاضر راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم همچنین از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در سال گذشته خبر داد و افزود: این طرح برای کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال برگزار شده و در اجرای آن ۶۴ هزار کودک غربالگری شده‌اند. از این بین نیز ۳۰۰ کودک که مشکلات بینایی و تنبلی چشم داشتند شناسایی شده‌اند. همچنین در طرح غربالگری شنوایی نیز از میان ۱۸ هزار نفر، ۴۰ نوزاد شناسایی و درمان شده‌اند.

گفتنی است اجرای تواشیح، سرود، دکلمه‌خوانی، معرفی کتاب، شعرگویی و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌هایِ بریل تولیده شده در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: