کد خبر: 31746
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آبان 1396 - 10:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مددجویان شیرازی از بهترین کتاب‌های ندامتگاه گفتند

منبع : لیزنا
همزمان با روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» نشست کتاب‌خوان اختصاصی بند ویژه زندانیان زندان مرکزی شیراز برگزار شد.
مددجویان شیرازی از بهترین کتاب‌های ندامتگاه گفتند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان فارس، این دیدار با مسئولان استانی و بیش از ۲۰۰ مددجوی زندان مرکزی شیرازی برگزار شد. پنج کتاب ارائه و معرفی شد.

روح الله منوچهری در این دیدار با اشاره به اینکه کتاب‌خوانی به گروه خاصی محدود نیست، اظهار داشت: رواج کتاب‌خوانی در گروه های همچون مددجویان به مراتب اهمیت بیشتری دارد و به زندانیان کمک می کند که با آگاهی، دانش و مهارت به جامعه بازگردند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه علاقه مددجویان زندان های فارس به بحث کتاب و کتاب‌خوانی امیدوارکننده است، گفت: بررسی ها نشان داده است که هر کجا میزان مطالعه بالاتر باشد، درصد آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت کم تر است براین اساس توجه زندانیان فارس به امرکتابخوانی را باید به فال نیک گرفت.

منوچهری با تأکید بر اینکه در مجموعه زندان ها اقدامات فرهنگی بسیار خوبی صورت گرفته است، ضمن قدردانی از مدیریت زندان های فارس به خاطر توجه به مقوله کتاب و کتابخانه، یادآور شد: در سال گذشته نیز کتابخانه های زندان های به عنوان کتابخانه مشارکتی برگزیده استان انتخاب شده بود و خوشبختانه برنامه های ترویجی در کتابخانه های زندان ها از سال گذشته بیشتر نیز شده است.

رئیس اداره تربیتی و فرهنگی اداره کل زندان های فارس نیز در ادامه توجه به بحث کتاب‌خوانی را یکی از اولویت های پنج گانه تربیتی در زندان های فارس دانست و عنوان کرد: کتاب خواندن در راستای کمک به زندانیان، بازگشت سعادتمند مددجویان به خانواده، ترغیب فرهنگ کتاب‌خوانی در میان تمام زندانیان و کاهش استرس زندانیان نقش بسزایی دارد از این رو در زندان های فارس به این مقوله توجه شایانی شده است.

حامد کریمی با اشاره به اینکه زندان های استان فارس، ۱۸ کتابخانه مشارکتی دارند، از برگزاری برنامه های کتاب‌خوانی متعدد در زندان ها یاد کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰،۳۰۰ جلد کتاب  در زندان های فارس وجود دارد و ۹۹۵۰ نفر از مددجویان عضو کتابخانه های ندامتگاه ها هستند. این در حالی است که میانگین ماهیانه امانت کتاب در زندان های فارس ۲۲،۴۶۰ جلد کتاب است.

او همچنین به برگزاری ۹۹ مسابقه کتاب‌خوانی و ۴۸ نمایشگاه کتاب در زندان های فارس اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از ۴۶۰۰ مددجو در مسابقات کتاب‌خوانی و خلاصه نویسی و ۵۲۶ نفر در زمینه تهیه روزنامه دیواری همکاری داشته اند. همچنین ۳۲۲۵ جلد نشریه و روزنامه در کتابخانه های زندان ها وارد شده است که بیش ۱۱،۶۱۷ نفر از مددجویان از این نشریات استفاده کرده اند.

رئیس اداره تربیتی و فرهنگی اداره کل زندان های فارس  همچنین به حضور مطلوب و چشمگیر زندانیان فارس در هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی اشاره و تصریح کرد: بیش از ۴ هزار مددجو در این رقابت ملی حضور یافتند که ۱۰ نفر برگزیده شدند و ۱۸۸۵ نفر از تحصیلاتی که برای جشنواره رضوی درنظر گرفته شده بود، استفاده کردند.

در ادامه این نشست مهدی امیدبخش معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه در تلاشیم تا کتاب‌خوانی را در میان اقشار گسترش دهیم، گفت: فعالیت در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی رسالت تمامی دستگاه ها فرهنگی است و در این میان تمرکز بر فرهنگ سازی در میان اقشار خاص اهمیت بیشتری دارد.

وی با تصریح اینکه در خانواده هایی که شعر و داستان به فرزندان آموزش داده می شود، کودکان یادگیری بهتری دارند، گفت: مددجویانی که در دوره حضور در زندان ها با مقوله کتاب‌خوانی آشنا می شوند،   در ترویج این امر در خانواده و فرزندان خود نیز موفق تر خواهند بود.

در ادامه این دیدار ۵ کتاب به همت مددجویان و کارمندان اداره کل زندان های فارس ارائه شد. حمیدرضا بختیاری  روان شناس زندان مرکزی شیراز به بررسی کتاب «انسان در جست و جوی معنا» نوشته ویکتور فرانکل پرداخت و در این باره گفت: این کتاب روایت خاطرات دوران جنگ نویسنده است و هنر امیدوار بودن و زندگی کردن را به مخاطب آموزش می دهد و به خوانندگان یاد می دهد که چگونه باید از بدترین زندان دنیا که همان گرفتار شدن در سلول ذهنی است، نجات یابند.

سیروس مهبودی از دیگر کارمندان زندان نیز در جمع مددجویان با معرفی ویلیام شکسپیر نویسنده و شاعر بزرگ انگلیسی خواندن کتاب «اتللو» این نویسنده را پیشنهاد کرد و گفت: در این کتاب یکی از بدترین خصلت های بشری یعنی حسادت و تأثیر آن در تباه شدن زندگی افراد را به زیباترین شکل به نمایش گذاشته است. به گفته وی شکسپیر بیش از دیگر نمایشنامه نویسان به انسان و خصلت های انسانی پرداخته است و خواندن آن ضروری به نظر می رسد.

 

در ادامه نیز سه مددجوی زندان مرکزی شیراز کتاب های «حقوق مالکیت فکری و حقوق بشر» نوشته محمد حبیبی، «مربای شیرین» اثر هوشنگ مرادی کرمانی و «آموزش روان شناسی برای زندانیان» به قلم جعفر بوالهری و علی شمس را به اشتراک گذاشتند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: