آیین تکریم و گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، پنج‌شنبه بیست و پنجم آبان، همزمان با ششمین روز از هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، طی مراسمی با حضور استاندار، معاون سیاسی امنیتی، مدیرکل روابط عمومی استانداری، فرماندار شهرستان بجنورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مدیران کل و مسئولین و کتابداران از فعالان عرصه کتابخوانی استان تجلیل شد.

محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی در مراسم بیست و پنجمین دوره گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید به موضوع کتابخانه و کتابخوانی توجه بیشتری شده و سرانه فضای کتابخانه‌ها افزایش یافت که این مایه مباهات است اما ضمن حفظ داشته‌ها باید به سمت اهداف والا قدم برداریم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تصریح‌کرد: جایگاه برتر خراسان شمالی در جشنواره کتابخوانی رضوی و هم‌چنین انتخاب دو روستای استان جزو ده روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور  طی دو سال متوالی نشان از سطح بالا و توسعه فرهنگ کتابخوانی در خراسان شمالی دارد که اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این موفقیت نقش مهمی داشته است.

 وی افزود: توسعه فضای کتابخانه‌ای در روستاها در قالب طرح «هر روستا یک کتابخانه» از اولویت‌های استان است و برای اجرای این طرح در روستاهای بزرگ دهیاری‌ها مکانی برای فضای کتابخانه و در روستاهای کوچک‌تر نیز مردم مکانی را در نظر بگیرند تا اداره کل کتابخانه‌ها برای تجهیز آن اقدام کند تا این قشر هم از نعمت کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در این مراسم با بیان اینکه خراسان شمالی دارای ۶۰ کتابخانه و ۴۰ هزار عضو  فعال است، گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌های عمومی توسعه مطالعه مفید و فرهنگ کتابخوانی است و در این هفته با شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان»، برنامه‌های متنوعی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان برگزار شده و تا ۲ آذرماه ادامه دارد.

جهانی در ادامه افزود: روستای قلعه‌خان از توابع شهرستان مانه و سملقان و طبر از توابع شهرستان جاجرم در استان جزو روستاهای برتر دوستدار کتاب بودند و امیدواریم که در سال‌های آینده نیز روستاهای دیگری از خراسان شمالی، انتخاب شود.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در مراسم بیست و پنجمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان اظهار کرد: یکی از وظایف ما شناسایی و ترغیب و تشویق دوستداران و فعالان حوزه کتاب است و لازمه پیشرفت و توسعه فرهنگ ما مشارکت مردم است.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس، تعمیر و توسعه کتابفروشی‌ها را در دستور کار دارد گفت: در سطح شهر رستوران‌های زیبا، گالری‌های لباس زیبا، بنگاه‌های مختلف معاملاتی وجود دارند که نشان از رشد و توسعه شهری است اما این رشد وقتی تکمیل می‌شود که کتابفروشی‌ها، فرهنگ‌سراها و مجتمع‌های فرهنگی و هنری و کتابخانه‌های عمومی در استان توسعه پیدا کنند.

فرخنده با تاکید بر اینکه باید سرانه مصرف فرهنگی در خراسان شمالی ارتقاء یابد گفت: ۸ کتابخانه شهری و روستایی تا پایان سال در خراسان شمالی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی بجنورد نیز در مرحله تدارک تهیه کتاب است گفت :تجهیزات هم در حال تکمیل است و به پیمانکار این پروژه فرصت داده شده تا نقائص موجود را مرتفع کند تا در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و سرانه فضای مطالعه در استان با افتتاح این کتابخانه‌ها به دو برابر سرانه کنونی برسد.

در پایان مراسم بیش از ۴۰ نفر از فعالان عرصه کتابخوانی و کتابداران نمونه استان با اهدای جوایز و تندیس با حضور استاندار خراسان شمالی تقدیر شدند.

 

گفتنی است؛ ۲ تن از کتابداران استان؛ فاطمه صفرزاده (برگزیده بخش خلاقیت و اقدامات ویژه) و حمیده نیستانی (کتابدار برتر کتابخانه مشارکتی) به‌عنوان کتابداران نمونه کشوری؛ در مراسمی که در روز ۲۴ آبان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور دبیرکل نهاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد تجلیل شدند.