کد خبر: 31791
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آبان 1396 - 16:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان فارس معرفی شدند

منبع : لیزنا
 مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه با حضور مسئولان استانی برگزار و از کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان تقدیر شد.
کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان فارس معرفی شدند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار که با حضور هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس، سیامک محبوب مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روح الله منوچهری سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان، سیدعلی محمد موسوی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز، سیروس پاک فطرت عضو شورای اسلامی شیراز، زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مهدی امیدبخش معاون فرهنگی ارشاد فارس، حامد کریمی مسئول فرهنگی اداره کل زندان‌های فارس، کتابداران استان، خیرین و مروجان کتابخوانی همراه بود، در ابتدای نشست برای زنده نگه داشتن یاد بازماندگان زلزله اخیر استان کرمانشاه، حاضران یک دقیقه سکوت کردند.

همچنین در ادامه این مراسم از آلبوم یادبود طرح اجرایی در کتابخانه عمومی کودکان یار مهربان شیراز رونمایی شد و از دست‌اندرکاران این کتابخانه تجلیل به‌عمل آمد.

در جهان امروز ملاک برتری به دانش است

 سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان فارس در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان، با تأکید بر اهمیت کتابداری و کتابت گفت: کتابدار باید به همه حوزه‌ها احاطه داشته به ویژه تمرکز نهاد کتابخانه‌ها بر حوزه کودک و نوجوان و شناخت منابع این حوزه کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان اینکه همه کتابداران استان تلاش کردند سال متفاوتی را در حوزه کتابخوانی رقم زنند، عنوان داشت: امروز شاهدیم مجموعه همکاران اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس افتخارات بزرگی را  در کشور کسب کرده‌اند.

منوچهری در ادامه به ارائه آمار دستاوردهای یک سال گذشته این اداره کل پرداخت و با تأکید بر اینکه امسال بیشتر برنامه‌ها کیفی بوده و برای افزایش کیفیت کتابخانه‌ها اهتمام کافی صورت گرفته است، ‌ بیان داشت: در یک سال گذشته ۱۸ باب کتابخانه عمومی افتتاح شد. ‌همچنین ۳۵ باب کتابخانه عمومی، معادل ۲۰درصد کتابخانه‌های استان به اینترنت بی سیم رایگان مجهز شدند، ‌علاوه‌بر آن، تجهیزات رایانه‌ای و بخش کودک شناسایی و تکمیل شد و نیز تجهیزات چوبی بخش بزرگسال نیز در حال ارسال است.

وی ادامه داد: کتابخانه موجودی پویا و زنده است و نیازهای این مجموعه به‌صورت مداوم افزایش می یابد؛ بدین‌ترتیب طی یک سال گذشته تمام کتابخانه‌های عمومی به سیستم سرمایشی‌ و گرمایشی مجهز شدند.

منوچهری افزود: در حوزه برگزاری جشنواره‌ها در سال جاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را متفاوت‌تر از هر سال برگزار کردیم؛ به‌صورتی که میزان مشارکت اعضا و مردم در مقایسه با سال قبل ۴.۵ برابر شد و بیش از ۱۷۰۰ نفر مورد تقدیر مستقیم قرار گرفتند؛ ‌همچنین بیش از ۱۰۰ مسابقه کتابخوانی، از جمله همایش های مسیر کودکی، دست‌های کوچک، کتاب کودک معلم، چهارده نشست تخصصی کتابخوان و... حاصل تلاش اداره کتابخانه‌های استان فارس بوده است.

 

وی به برگزاری ۱۵۰ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی با بیش از ۶۰۰ مصوبه، جلسه با بیش از ۲۰ نفر از فرمانداران و ۶۰ شهردار اشاره و تأکید کرد: اقداماتی برای حل مسائل و مشکلات ۲۷ شهرستان از ۲۹ شهرستان استان فارس صورت گرفته است و بیش از ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی و غیر نقدی خیرین صرف اقداماتی در راستای کتابخوانی و تجهیز و ساخت کتابخانه‌ها شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های فارس روستای فهلیان و خواجه جمالی از ممسنی و نی ریز را حائز عناوین کشوری روستای دوستدار کتاب معرفی کرد و افزود: شهر اوز در شهرستان لارستان، عنوان اولین شهر خلاق در حوزه ترویج کتاب و عنوان دوم پایتختی کتاب را در سال جاری از آن خود کرده است. همچنین اداره کل کتابخانه‌ها دستگاه برتر در حوزه سوادآموزی شناخته شد و طرح ارائه شده توسط این اداره کل در حوزه سوادآموزی طرح برگزیده کشوری است.

منوچهری به مسابقه خواندن به وقت تابستان نیز اشاره کرد و از معرفی برگزیدگان این رویداد فرهنگی خبر داد و افزود: ۱۱۸۴ نفر از فارس در این مسابقه شرکت کردند و داوری آن در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله نخست آثار شایسته انتخاب برگزیده شدند و در قدم دوم، کتابداران به ارزیابی آثار ارسال‌شده پرداختند و  ۱۰ نفر را به‌صورت ویژه شایسته قدردانی دانستند و درمجموع ۵۰  نفر برگزیده این مسابقه شناخته شدند.

وی از اعطای تسهیلات  ۱۰۰میلیون ریالی بدون سود برای کتابداران خبر داد و روند ارائه آن را از ماه آینده و به‌وسیله قرعه‌کشی اعلام کرد

۲۰ شهر و ۲۰۰ روستا در استان فارس از داشتن کتابخانه عمومی محروم‌اند

 مدیر کل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه این دیدار به آسیب‌شناسی وضعیت دسترسی مردم به کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: حدود ۲۰ شهر و ۲۰۰ روستا با جمعیت بیش از ۱۵۰۰ نفر در استان فارس هنوز به کتابخانه عمومی مجهز نشده است.

سیامک محبوب با تأکید بر اینکه علیرغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته، ‌ همچنان در برخی زمینه‌ها شاهد کمبودهایی هستیم، بیان داشت: حق دسترسی مردم به کتابخانه‌های عمومی را باید دائماً محور اقدامات قرار داد و در ارائه گزارش‌های سالانه از میزان تأثیر مثبت کتابخانه ها در زندگی مردم سخن بگوییم.

وی با برشمردن راه‌های دسترسی مردم به کتاب، ‌ دستیابی به کتاب را از طریق کتابخانه‌های عمومی مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه دستیابی به مواد خواندنی دانست و تصریح کرد: ۲۰ شهر فارس هنوز به کتابخانه مجهز نشده است و حدود ۲۰۰ روستا با جمعیت بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز از داشتن کتابخانه عمومی محروم هستند.

محبوب نبود کتابخانه‌های عمومی را یکی از دلایل اقبال مردم به اطلاعات غیرقابل اعتماد در اینترنت مخصوصاً شبکه‌های اطلاع‌رسانی موبایلی دانست و بیان داشت: برای تفکیک ارزشمندی خواندنی‌های موبایلی باید انرژی صرف کرد و این یکی از وظایف کتابخانه‌ها به شمار می رود.

مدیر کل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه به ساخت و احداث کتابخانه‌ برای مناطق محروم را در برنامه ششم، به‌عنوان یک ضرورت برشمرد و گفت: همچنین میزان دسترسی به کتابخانه‌های عمومی در شهرهای بزرگ و کلان شهری همچون شیراز کافی نیست و هم‌اکنون این میزان در کل کشور ۲۰ درصد است که بنابر آن، باید تعداد کتابخانه‌ها در مقیاس‌های شهری و روستایی افزایش یابد.

محبوب ضمن قدردانی از کتابداران از آنان خواست به دنبال تأثیر مثبت بر زندگی مردمی باشند که از کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌کنند و افزود:در سال گذشته کتابی با عنوان برنامه‌ریزی برآمدمحور به کتابخانه‌های عمومی ارسال شد و در این کتاب می‌توان روش‌های انتفاع هرچه بیشتر مردم را از کتابخانه‌ها شناخت و برای بهبود زندگی آنان به کار بست.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تأثیر کتابخانه‌ها بر اقتصاد، معیشت، روابط اجتماعی و فرهنگی است، ابراز داشت: کتابخانه‌های عمومی باید سرمایه اجتماعی را در کشور  افزایش دهد و در همه معضلات تأثیر مثبتی بر زندگی مردم داشته باشد.

کتاب هست؛ کتابخوان کم است

معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار فارس نیز در ادامه با انتقاد از وضعیت کتابخوانی گفت: کتاب هست؛ اما کتابخوان کم است و برای رشد تعداد کتابخوانان باید از خانه شروع کنیم و کتاب را بین خانواده ببریم.

هادی پژوهش جهرمی با اشاره به اینکه در روستاها مشکل نداشتن کتابخانه نداریم، عنوان کرد: درست است که ما امروز به کتابخانه نیاز داریم؛ اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که آنجا که کتابخانه داریم چه تعداد افراد کتابخوان هستند.

وی با بیان اینکه باید در پی راهکاری برای جاانداختن فرهنگ کتابخوانی باشیم، افزود: مفتخریم پیرو دینی هستیم که در کتاب آسمانی آن، قرآن ۲۳۳ بار کلمه کتاب، کتابت و ریشه‌های کتب ذکر شده؛ اما متأسفانه همچنان از این مفاهیم دور هستیم.

پژوهش دسترسی آسان به کتاب را ارزشمند خواند و تصریح کرد: آموزش و پرورش باید مشوق کتابخوانی دانش‌آموزان باشد؛ ‌ متأسفانه در حوزه آموزش و پرورش همچنان در این زمینه دچار مشکل هستیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس خطاب به کتابداران عنوان کرد: نباید به صرف کتاب دادن به مردم اکتفا کرد، کتابداران می‌توانند کتاب‌ را به خانه مردم بکشانند، نوع کتاب نیز بسیار مهم است و باید کتاب‌های مردمی و اجتماعی را به دست مردم رساند.

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بی‌اطلاعی مردم باعث بروز بسیاری از مشکلات شده است، ابراز داشت: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم از طریق تهیه بروشورها و کتاب‌های آموزشی کوتاه تعداد افراد کتابخوان را افزایش می‌دهد.

پژوهش در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه با خواندن و دانستن می‌توان جامعه‌ای آگاه و زنده و پویا داشت، بیان کرد: خیرین نیز باید بخشی از خیرات خود را صرف تشویق مردم به خواندن کتاب کنند و تنها به ساختن کتابخانه و اهدای کتاب اکتفا نکنند.

در پایان این مراسم با تقدیم لوح یادبود و تندیس منقش به نقش سعدی از  ۱۵ کتابدار و ۱۰  کتابخوان برگزیده تقدیر شد.

در این بخش هاجر زارع کردشولی (کتابخانه عمومی آل طاها پاسارگاد) و نسرین صدرنیا (کتابخانه عمومی میرزا امان الله طباطبایی فهلیان ممسنی) باعنوان کتابدار برگزیده روستایی و معصومه شیبانی (کتابخانه عمومی محقق العلما استهبان)، زهره تنو(کتابخانه عمومی میرزا نصیر جهرمی)، داریوش صفرپور (کتابخانه عمومی آیت الله دکتر احمد بهشتی فسا)، لیلا یداللهی (کتابخانه عمومی محمدرسول الله(ص) خرامه)، فرحناز کیانی (کتابخانه عمومی پارسه مرودشت)، احمدرضا رنجبر (کتابخانه عمومی شهدای جنت شهر داراب)، لیلا نعمت اللهی (کتابخانه عمومی استاد شهریار زرقان)، ‌ مسعود رحیم‌پور (کتابخانه عمومی شهید جاویدی فسا)، مهدی ظهرابی (کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز)، سیده‌لیلا حسینی (کتابخانه عمومی روزبهان شیراز)، سارا رضایی (کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز)، ابوذر پوربخشیان (کتابخانه عمومی امام جعفرصادق زاهد شهر فسا)  و راضیه اسدی (کتابخانه عمومی جواد ائمه دشت مرغاب خرمبید)  با عنوان کتابداران برگزیده شهری شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش کتابخوانان برگزیده رده سنی زیر ۸سال از علیرضا رزم دیده (کتابخانه عمومی امام صادق اهل لامرد) و زهرا ولی‌زاده (کتابخانه عمومی مُشکان نی ریز)، در رده سنی ۸ تا ۱۲ سال محمدطاهر امینی (کتابخانه عمومی فرزانگان سده اقلید) و مهدی میر (کتابخانه عمومی روستایی امام محمد باقر چاه کور لامرد)، در رده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال علی کریمی جشنی (کتابخانه عمومی ملا محمد شفیع ارسنجانی) و حسین وامیده (کتابخانه عمومی روستایی میان شهر اقلید)، در رده سنی  ۱۹ تا ۲۹ سال علی اکبر تزنگی (کتابخانه عمومی علامه طباطبایی سروستان) و محمدرضا پنجه‌وزیری (کتابخانه عمومی عبدالله خفیف شیراز) و در رده سنی بالای سی سال جلودار امیری (کتابخانه عمومی کدنج شیراز) و محمدحسین مرادی کوچی (کتابخانه عمومی آیت الله دکتر احمد بهشتی فسا) تقدیر شد.

همچنین در ادامه این برنامه، از افسانه مظفری، ‌ آمنه دردانه، محبوبه خراسانی نسب و محبوبه مسلمی حقیقی کتابداران برگزیده کشوری استان فارس در سال جاری و  صغری آقابابایی پیشکسوت حوزه کتاب و فاطمه مظفری کتابخوان برگزیده کشوری تقدیر شد.

 

در پایان نیز برگزیدگان مسابقه «خواندن به وقت تابستان» معرفی شدند. این جشنواره ۵۰ برگزیده داشت که در این مراسم، علی‌اصغر نسیم بهار از استهبان و لاله غدیری از شیراز به عنوان دو برگزیده برتر مورد تشویق قرار گرفتند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: