کد خبر: 31796
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آبان 1396 - 16:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان شرکت کرد

منبع : لیزنا
  هادی نوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان نگاه حرفه‌ای و برنامه محوری را به عنوان دو اصل اساسی اداره کتابخانه‌های عمومی گیلان عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان شرکت کرد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، هادی نوری؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان روز شنبه (۲۷آبان) با حضور در واحد خبر شبانگاهی صدا و سیمای مرکز گیلان ضمن پاسخگویی به سوالات مجری این برنامه به تشریح اقدامات کتابخانه‌های عمومی پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ابتدا با تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله اخیر استان کرمانشاه، در پاسخ به سوال مجری واحد خبر در خصوص آمار سرانه مطالعه در گیلان و کشور عنوان کرد: دستگاه‌های مختلفی درگیر بحث کتابخوانی و وضعیت مطالعه در کشور هستند و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تنها یکی از این دستگاه‌های مرتبط است.

 نوری با بیان این که آمارهای مختلفی در خصوص وضعیت سرانه مطالعه در کشور وجود دارد گفت: از ۲ دقیقه در روز تا ۷۹ دقیقه آمار مطالعه در کشور منتشر می‌شود که دلیلش وجود شاخص‌های مختلف برای سنجش میزان مطالعه در کشور است. استان گیلان در این خصوص از وضعیت مناسبی برخوردار است که می‌توان به پیشینه فرهنگی ریشه‌دار گیلان مرتبط دانست.

 وی انتخاب شعار هفته کتاب امسال تحت عنوان «آینده روشن با خانوده کتابخوان» را تصادفی ندانست و گفت: کتابخوانی یک فرایند اجتماعی است که از خانواده شروع می‌شود و طی زندگی فرد به آموزش و پروزش، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها و کتابخانه‌ها ارتباط پیدا می‌کند و بر افراد جامعه اثرگذار هستند.

 توجه ویژه کتابخانه‌های عمومی گیلان به بخش کودک

 وی گفت: بر اساس این بینش است که نهاد کتابخانه‌ها به دنبال تدارک بسترهای مطالعه با تکیه بر خانواده‌ها است و از چند سال قبل تأکید ویژه‌ای بر بخش کودک در کتابخانه‌ها داشته است. لذا شعار امسال هفته کتاب در راستای فعالیت‌های پیشین این نهاد است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان این که فضای مجازی یک واقعیت انکارناپذیر است بر ضرورت توجه به این پدیده مسلط دوران حاضر تأکید کرد و گفت: پویش کتابخوان مجازی برای نهاد کتابخانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در ماه‌های پیش رو فعالیت‌های هدفمندی با تمرکز بر حضور کتابخانه‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

 برگزاری ۲۰۰ نشست کتاب‌خوان در کتابخانه‌های گیلان از ابتدای سال جاری

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از تعامل مثبت میان اداره کتابخانه‌های عمومی گیلان و آموزش و پرورش به عنوان زمینه مناسب برای انجام فعالیت مشترک فرهنگی یاد کرد و از نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای به‌عنوان محور این تعامل عنوان کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰ نشست کتاب‌خوان مدرسه به همکاری آموزش و پرورش استان انجام شده است.

 وی ظرفیت رسانه ملی را در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخانه اساسی دانست و گفت: به دنبال یک برنامه کاری مشترک و هدفمند با صدا و سیمای مرکز گیلان هستیم و به زودی تفاهم نامه‌ای در این خصوص منعقد خواهد شد که راه را برای انجام برنامه‌های مشترک باز خواهد کرد.

 گیلان در سرانه فضای فیزیکی مطالعه نیازمند توجه ویژه مسئولان است

 نوری با بیان این که وضعیت فیزیکی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیازمند توجه ویژه است گفت: تلاش اصلی ما افزایش سرانه فضای مطالعه استان و بهبود و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها است که در این زمینه یاری همه دستگاه‌های اجرایی هستیم. او گفت: به‌رغم وضعیت مطلوب سرانه مطالعه گیلان در کشور از لحاظ سرانه فضای مطالعه و کتابخانه‌ای در وضعیت نامناسبی قرار داریم.

 هادی نوری در پایان نگاه حرفه ای و برنامه محوری را به‌عنوان دو اصل اساسی اداره کتابخانه‌های عمومی گیلان عنوان کرد و با اشاره به تدوین برنامه توسعه ۵ ساله کتابخانه‌های عمومی استان با برش‌های یک‌ساله از این سند به‌عنوان نقشه راه این مجموعه یاد کرد.

 وی همچنین گفت: این برنامه ۵ ساله در چندین نسخه تهیه و در اختیار مسئولین استانی و رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها قرار گرفته و پس از این تاریخ می‌بایست کلیه اقدامات کتابخانه‌ها بر محور برنامه‌ریزی مدون توسط کارکروه توسعه کتابخانه‌ها به انجام برسد.

 نوری اضافه کرد: در این کارگروه که متشکل از کارشناسان و معاونین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است سعی شده به کوچکترین نیازهای کتابخانه‌های عمومی در حوزه عمرانی، فناوری اطلاعات، تبلیغات محیطی، شاداب‌سازی، امور کتابخانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی پرداخته شود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: