کد خبر: 31933
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 آذر 1396 - 08:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم بزرگداشت کتاب، کتابخوانی، کتابدار در استان مرکزی برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و تکریم مقام کتابداران استان مرکزی با حضور استاندار و مسئولین استانی در شهر اراک برگزار شد.
مراسم بزرگداشت کتاب، کتابخوانی، کتابدار در استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، مراسم بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و تکریم مقام کتابداران استان مرکزی با حضور آقازاده، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی؛ محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان؛ بختیاری، فرماندار شهرستان اراک؛ شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی؛ سرهنگ خلجی، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان؛ سرهنگ حسنی، معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان؛ قربانی، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری؛ عرب، مدیرکل روابط عمومی استانداری؛ سورانه و نادری از اعضای شورای اسلامی شهر اراک؛ کربلایی حسنی، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک؛ احمدلو، معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ جانباز، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌ آموزان استان و جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات کانون امام خمینی (ره) شهر اراک برگزار شد.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی در مراسم بزرگداشت کتاب، کتابخوانی، کتابدار و تکریم مقام کتابداران استان مرکزی اظهار کرد: در آغازین روزهای ماه ربیع‌الاول هدیه و بشارت خوشی به جهان اسلام داده شد و آن پیروزی تاریخی و بزرگی بود که نیروهای اسلام اعم از نیروهای مردمی کشورهای عراق، سوریه، لبنان، ایران، سپاه قدس، نیروهای حزب‌الله کار بسیار بزرگی را انجام دادند و محور فتنه داعش را ریشه‌کن کردند.

وی خطاب به کتابداران گفت: شما سربازان فرهنگی همیشه در صحنه، عامل تقویت و ایجاد انگیزه کتاب‌خوانی در مردم هستید و فعالیت شما از کارهای پر ثواب است و امیدوارم با وجود همه مشکلات، کار خود را با انگیزه انجام دهید.

استاندار مرکزی با اشاره به روند روبه‌رشد وضعیت مطالعه و عملکرد کتابخانه‌های عمومی در استان مرکزی گفت: هرچند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به وظیفه خود در زمینه گسترش مطالعه عمل می‌کند، اما ما نیز به‌واسطه اختیارات قانونی و اعتبار حاصل از شهرداری‌ها و کمک خیران، می‌توانیم شبکه کتابخوانی را گسترش دهیم.

آقازاده بیان کرد: دانش‌اندوزی و کتابخوانی در اسلام جایگاه بالایی دارد و مطالعه از اقداماتی است که می‌تواند آفت جهل را از بین ببرد. آنچه می‌تواند شبهه‌های ذهنی را برطرف کند و ایمان و اطمینان  را به قلب‌ها بازآورد، کتاب‌خوانی است.

وی ادامه داد: گرفتاران در چنبره پرسش‌ها و محاصره‌شدگان در میان انبوه شبهات می‌توانند به کتاب مراجعه کرده و از آنجا نیرو بگیرند و پاسخی در برابر القائات و شبهات دیگران بیابند و روح و جان خود را با مطالعه کتاب سیراب کنند.

استاندار مرکزی عنوان کرد: امروزه کتاب می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه مورداستفاده قرار گیرد.

آقازاده خاطرنشان کرد: توسعه علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع درگرو مطالعه و خواندن کتاب است و اهمیت دادن به کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه از مهم‌ترین راه‌های توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای است و سرانه مطالعه از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه در جهان امروز به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: خانواده از اساسی‌ترین و اصولی‌ترین نهادهای فرهنگ‌ساز در امر ترویج کتابخوانی است که تأثیرگذاری آن بر کسی پوشیده نیست.

استاندار مرکزی تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند با اجرای برنامه‌هایی مانند مطالعه هم‌زمان به همراه فرزندان و یا رفتن به نمایشگاه مختلف فرهنگی ازجمله کتاب و مطبوعات برای مطالعه برنامه‌ریزی کنند.

آقازاده بیان کرد: رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب هم یکی از ارکان مهم در امر ترویج کتابخوانی هستند که می‌تواند با اجرای برنامه‌هایی مانند ساخت فیلم و سریال با مضمون تشویق به کتابخانه در رشد این حوزه مؤثر باشند.

استاندار استان مرکزی عنوان کرد: دولت یکی دیگر از پایه‌های اساسی در امر ترویج کتاب‌خوانی و بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه و فرهنگ‌سازی است و می‌تواند با حمایت‌های مالی و معنوی و کاهش مالیات برای ناشران امتیازهایی را قائل شود که در این رابطه فعالیت‌هایی هم انجام داده است.

 

آقازاده خاطرنشان کرد: کتابداران و کتابخانه‌ها هم در افزایش سرانه مطالعه کشور می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، کتابخانه‌های عمومی در صورت برخورداری از کتاب‌های مناسب و موردنیاز کتابخانه‌ها حتماً می‌توانند در تشویق کتابخوانی اقشار مختلف مؤثر باشند.

وی اضافه کرد: توجه به استاندارهای موجود در راه‌اندازی و ایجاد کتابخانه‌های عمومی و مجهز کردن کتابخانه‌ها به کتاب‌های جدید و به‌روز، تجدیدنظر در شیوه مجموعه‌سازی برای کتابخانه‌های عمومی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری برنامه‌های جنبی از قبیل مسابقات در راستای جذب مراجعان می‌تواند از دیگر راهکارهای توسعه امر کتابخوانی باشد.

استاندار استان مرکزی تصریح کرد: تخصصی کردن کتابخانه‌ها با توجه به بافت فرهنگی بومی استان‌ها، تولید برنامه‌های کتابخوانی و آشنایی با نویسندگان ایرانی در استان‌ها، ایجاد سامانه پیام کوتاه در راستای پاسخگویی مخاطبان به سؤالات مسابقات فرهنگی، تخصصی کردن بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی کشور، توجه به نیاز مخاطبان و مراجعه‌کنندگان هرکدام از کتابخانه‌های عمومی کشور با استفاده از جمع‌آوری اطلاعات هم می‌تواند از پیشنهادهایی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی باشد.

وی ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج گفت: کار و فعالیت کتابداران جهادی و بسیجی است و این روزها به خاطر پیروزی جریان مقاومت بر تکفیری‌های داعش، روح همه شهدای مدافع حرم ناظر و شاد است و با ادامه راه شهدا، آرمان‌های اسلام و انقلاب در ایران و خاورمیانه حفظ خواهد شد.

آقازاده خاطرنشان کرد: امیدوارم باوجود تمام محدودیت‌ها بتوانید در انجام وظایف خود موفق باشید و همچنین استانداری در کنار شما و حامی شما است و سعی بر این است که بتوانیم با برگزاری جلسات با مسئولین از منابع خوب قانونی بهره‌مند شویم.

در ادامه، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این همایش گفت: باوجود صراحت و الزام قانونی، برخی شهرداری‌ها مطالبات کتابخانه‌های عمومی را پرداخت نکرده‌اند.

 مرتضی محمدزاده اظهار داشت: آینده روشن با خانواده کتابخوان، عنوانی است که برای هفته کتاب و کتاب‌خوانی در نظر گرفته شده که این شعار بسیار مناسب است چون ما هرچه داریم از خانواده است و شخصیت انسان قبل از ورود به مدرسه و اجتماع در خانواده شکل می‌گیرد و اگر خانواده‌ای کتابخوان و اهل کتاب  باشد، به‌طورقطع فرزندان آن آینده‌ای روشن در پیش خواهند داشت.

وی افزود: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای شده و موردعنایت دبیرکل محترم نهاد نیز قرارگرفته است و در اکثر کتابخانه‌های عمومی بخش کودک و نوجوان حتی در کتابخانه‌های روستایی فعال است.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌ها تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی علاوه برخدمات کتابداری به اعضا و مراجعین فعالیت‌های فرهنگی زیادی ازجمله برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، کلاس‌های قصه‌گویی، نقاشی، داستان و شعر در راستای پربار کردن برنامه‌های اوقات فراغت و آشنایی و انس با کتاب و کتابخانه، برای همه اقشار ازجمله کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

محمدزاده بیان کرد: در حوزه کتابخانه‌ها چه در بحث افزایش منابع و چه در بحث گسترش فضای فیزیکی و معیشت کتابداران با عنایت مدیریت ارشد نهاد، اقدامات خوبی در این سه سال اخیر صورت گرفته به‌طوری‌که در حال حاضر در کشور ۳ هزار و ۲۴۶ کتابخانه با ۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل که الحمدالله جوان و داری سطح علمی بالا و تحصیل‌کرده حوزه کتابداری هستند، مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این حجم نیروی انسانی و کتابخانه‌ای برای نگهداری و ارائه خدمات به اعضا، نیازمند اعتبارات و بودجه مناسب است و با توجه به تعاملات مناسب بین مدیریت نهاد و نمایندگان محترم مجلس در فصل بودجه‌بندی، این مهم موردتوجه و عنایت خاص مجلس و دولت قرار گیرد.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌ها عنوان کرد: بخشی از اعتبار در قانون پیش‌بینی‌شده که بحث نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها است که باگذشت چند سال هنوز مطالبات قانونی نهاد کتابخانه‌ها توسط شهرداری‌ها پرداخت‌نشده است.

محمدزاده با اشاره به اینکه «انتظار داریم شهرداری‌ها با نهاد، همکاری و مساعدت کنند» گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی تنها وظیفه نهاد کتابخانه‌ها نیست، بلکه باید تمام حوزه‌ها و دستگاه‌ها باید در حوزه اختیاراتشان به گسترش مطالعه در جامعه کمک کنند.

وی ضمن تشکر از استاندار مرکزی و اعضای شورای شهر اراک برای حضور در این جلسه، خواستار عنایت استاندار محترم و اعضای شورای شهر به حوزه کتابخانه‌های عمومی استان شد.

علی‌اکبر احمدی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این مراسم ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول گفت: ۲۴ آبان هرسال با عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام‌گذاری شده که مصادف با سالروز ارتحال مفسر کبیر قرآن کریم و فیلسوف بزرگ جهان اسلام حضرت علامه طباطبایی است.

احمدی گفت: علامه طباطبایی حق بزرگی به گردن شیعیان و مسلمانان جهان اسلام و به‌ویژه کتابداران دارند و ایشان در مدت ۲۶ سال تألیف تفسیر ارزشمند المیزان، در بعضی ایام روزانه ۱۸ ساعت مطالعه و تحقیق می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغ و ترویج کتابخوانی فقط وظیفه کتابداران و کتابخانه‌های عمومی نیست و به فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، همه دستگاه‌های مربوطه در این زمینه مسئولند و ما با بضاعت کم، نمی‌توانیم معجزه‌ای در این زمینه انجام دهیم اما باید در حد توان تلاش کنیم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: در ۳ سال اخیر اقدامات بسیار شایسته‌ای در زمینه ترویج کتابخوانی انجام‌شده است و باید با تلاش سایر دستگاه‌ها و با عزمی جمعی کارها را به بهترین شکل پیش ببریم.

احمدی با یادی از شهید محسن حججی گفت: این شهید بزرگوار از فعالان بصیر عرصه مطالعه بود که فعالیت‌های چشمگیری در زمینه کتاب و کتابخوانی داشت.

وی افزود: پدر شهید حججی اخیراً توصیه‌ای به کتابداران داشته و گفته‌اند که «محسن بدون کمترین مسئولیت رسمی و سازمانی در عرصه کتاب، دست به چنین اقداماتی می‌زد» و این فعالیت‌های اثرگذار وظیفه همگی ما را در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی سنگین‌تر می‌کند.

سرپرست استان مرکزی گفت: همه اعمال و رفتار ما در دفتر و اوراق خالی و سفید عمرمان نوشته می‌شود و حاصل اعمال ما کتابی است که تا ابد با آن سروکار داریم. شهیدان همه هستی خود را برای خدا فدا کردند و ما همه باید به‌اندازه توان خود قدمی برداریم.

وی با تقدیر از همه دستگاه‌ها و مسئولین فعال در زمینه ترویج کتابخوانی گفت: هرچه برای توسعه مطالعه تلاش کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تبعات منفی فضای مجازی و رسانه‌های معاند را می‌توان با ترویج کتاب و کتابخوانی و مطالعه کتب مفید خنثی کرد.

علی‌اکبر احمدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی اهل مطالعه و کتابخوانی باشد، بیمه می‌شود و کمتر در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرد البته به‌شرط اینکه مطالعه مفید باشد و به ارتقای سطح دانش و بینش فرد منجر شود.

 گفتنی است در این مراسم از ۱۹ تن از کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان تجلیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: