کد خبر: 31956
تاریخ انتشار: جمعه, 10 آذر 1396 - 13:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دیدار اعضای شورای سیاستگذاری مکتا با رییس کتابخانه تخصصی فقه و اصول

منبع : لیزنا
اعضای شورای سیاستگذاری کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) با حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی موسس پایگاه lib.ir و رییس کتابخانه تخصصی فقه و اصول دیدار کردند.
دیدار اعضای شورای سیاستگذاری مکتا با رییس کتابخانه تخصصی فقه و اصول

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مکتا، روز سه شنبه هفتم آذر ماه شورای سیاستگذاری کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) با حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی ریاست کتابخانه تخصصی فقه و اصول  دیدار کردند.

در ادامه سلسله دیدارها و رایزنی های مکتا با شخصیت ها و مسئولین پیرامون معرفی مکتا و دریافت دیدگاه ها و پیشنهادات ارزنده ایشان، برنامه دیدار و گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی ریاست کتابخانه تخصصی فقه و اصول در کتابخانه تخصصی فقه و اصول انجام گرفت.

درابتدای این جلسه محمدی شجاعی دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدمات انجام شده از ابتدای تاسیس مکتا تا به امروز ارائه کرد و در ادامه مهریزی به ارائه نقطه نظرات خویش پرداخت.

مهریزی ابتدا به خاطره ای از دیدار کتابخانه ملی چین اشاره کرد و گفت: در روز بازدید مسئول کتابخانه گفتند که ما در روز 9 هزار نفر مراجعه کننده داریم و در روزهای تعطیل به 15 هزار نفر می رسد، این حجم مراجعه کننده در روز تعطیل ایده ای شد که شیفت روزهای تعطیل  هر سه کتابخانه زیر نظر خود در آن زمان را دایر نمایم.

او مسئولیت 3 کتابخانه دارالحدیث، تخصصی فقه و اصول و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره را بر عهده دارد و از استقبال خوبی هم برخوردار است.

در بخش دیگر وی به راه اندازی پایگاه lib.ir در دارالحدیث اشاره کرد و توضیح داد: در ابتدا سه نفر بودیم و این پایگاه را با حداقل امکانات و بودجه راه اندازی کردیم و اکنون به یک کار ملی تبدیل شده است و اطلاعات حدود 665 کتابخانه با حدود 15 میلیون جلد کتاب را دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه از تشکیل چنین مجمعی اظهار خوشحالی کرد و اظهار داشت که باید از چارچوب سازمانی خارج شد و به سمت عملیاتی شدن و اقدام پیش رفت تا کارها و خدمات مکتا رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند.

او اظهار داشت: باید ببینیم  در کتابخانه ها چه کاستی هایی وجود دارد تا به آنها بپردازیم یا مثلا پرسش نامه ای تنظیم شود تا مراجعین بتوانند ایده ها و نیازهای خود را بیان کنند و یک تحلیل محتوا بشود که چه کارهایی میتوان انجام داد. یا در نمایشگاه های کتاب یک نشست تخصصی برگزار کرد و به تعریف کتابخانه های تخصصی و فرق آن با کتابخانه های عمومی و ... پرداخت.  و همچنین مکتا بانی یک نمایشگاه تخصصی براساس تخصص کتابخانه ها شود یا حضور در نمایشگاهای کشوری و یا یکی از نشست های علمی در حاشیه نمایشگاه ها را برگزار کنید.

 

ایشان ایجاد مکان مناسب برای بانوان در کتابخانه ها  و همچنین دسترسی آسان محققان به کتاب و منابع را در کتابخانه ها خواستار شد و در پایان اظهار داشت  که باید راه کاری اندیشید تا محققان و دانشجویان را به سمت کارهای تحقیقی و علمی سوق بدهیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: