کد خبر: 32035
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 آذر 1396 - 20:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همایش «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی» در اصفهان برگزار شد

منبع : لیزنا
همایش «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی» با حضور عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی و مشاور دبیرکل نهاد، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد، اساتید دانشگاه، دانشجویان، کتابداران و جمعی از مسئولین استانی در اصفهان برگزار شد.
همایش «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی» در اصفهان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، همایش «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی» با حضور مهردخت وزیرپور کشمیری عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی و مشاور دبیرکل نهاد، مرتضی محمد زاده مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد، محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد، طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علیرضا رحیمی دبیر علمی همایش و معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، امیر هلاکویی سرپرست کتابخانه‌های عمومی اصفهان، جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان، کتابداران و شماری از مسئولین استانی در مرکز همایش‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درابتدای این همایش، سودمندی بیش از سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه نهاد کتابخانه‌های عمومی را ظرفیتی ملی خواند که نیازمند ارتباط است.

جوهرچی ادامه داد: اعتبار نهاد کتابخانه‌های عمومی در گرو ارتباط با عموم است و به کارآمدی پیوند کتابخانه‌ها با مردم شکل می‌گیرد. برای عمومی شدن این پیوند، ما نیازمند مجموعه‌ای از پیوندها و عزم فرانهادی هستیم که اگر همکاری‌های فرانهادی از یک سازمان شکل نگیرد، این پتانسیل آنگونه که باید فعال نخواهد شد.

جوهرچی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این برداشت، در حال بازتعریف نقش خود در جامعه، مردم، خدمتگزاران دولتی و... است از اجرای چندین طرح پژوهشی در نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد و افزود: آینده‌پژوهی، اتخاذ شیوه‌های راهبردی و عملیاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی، باشگاه مخاطبان، سبد خدمات، ایجاد هسته‌های پژوهشی و انجمن علمی کتابداران با هدف حل مسائل ارتباطی و تفویض اختیار به صورت علمی و گسترده از طرح‌های در حال انجام است.

مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد اضافه کرد: مجله مطالعاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت اینترنتی به زودی رسماً افتتاح خواهد شد؛ ضمن آنکه در حال حاضر نیز با نشانی readingmag.ir در دسترس همکاران است.

وی در ادامه از انتشار کتاب «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران» نوشته ابراهیم افشار زنجانی به عنوان یک منبع آموزشی در نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد و اشاره کرد: توجه به مقوله آموزش کتابداران در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و امیدواریم فاصله بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی و مورد نیاز مردم از طریق آموزش، قوت بخشیده شود.

جوهرچی در پایان از کتابداران، دانشجویان، اساتید دانشگاهی و مسئولان خواست تا نهاد کتابخانه‌های عمومی را در حوزه‌های مرتبط  با اجرای طرح‌های پژوهشی حمایت کنند.

علیرضا رحیمی نیز در مراسم افتتاح این همایش با اشاره به تلاش‌های یکساله برای برگزاری مطلوب آن، بیان کرد: پس از انتشار فراخوان فراخوان، ۳۶۴  چکیده به دبیرخانه همایش رسید که پس از طی مراحل داوری توسط ۳۵ نفر از اساتید خبره حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، مهارت‌های ارتباطی و مدیریت روابط انسانی، ۲۵۰ چکیده در مرحله اول برگزیده شد. از این تعداد ۱۶۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از طی مراحل داوری و با توجه به محدودیت زمانی  ۲۶ مقاله به عنوان سخنرانی برگزیده و ۵۳ مقاله جهت ارائه به صورت پوستر پذیرفته شد.

دبیر علمی این همایش در ادامه با اشاره به اهمیت ساختمان مناسب، فضای شاداب و اجرای سیاست‌ها و مقررات آسان در افزایش مخاطبان کتابخانه‌ها تصریح کرد: نمی‌توان از اهمیت مهارت‌های ارتباطی کتابداران به عنوان آخرین زنجیره حلقه ارتباط با کاربران به سادگی گذشت. اگر قرار باشد کتابداران و اطلاع‌رسانان به ویژه کتابدارانِ کتابخانه های عمومی با خدمات خود به شکوفایی فرد و جامعه کمک کنند باید بتوانند با همه اقشار جامعه ارتباط موفق برقرار کنند.

وی با اشاره به ارزش بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی در تولید میلیون‌ها پیام برای مخاطب ادامه داد: پرورش مهارت‌های ارتباطی  در بیش از هر چیز باعث حفظ کرامت و عزت نفس مردمی که به کتابخانه‌ها پا می‌گذارند می‌شود.

معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی در ادامه خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی در کنار محروم‌ترین‌های جامعه، کودکان و نوجوانان را نیز به خود جلب می‌کنند و امکانات بی‌نظیری برای پرورش ذهنی آنها فراهم می‌آورند. شیوه‌ای که در همه کشورهای جهان، اعم از؛ توسعه یافته و در حال توسعه صادق است.

رحیمی برخوردار بودن کتابداران از مهارت‌های ارتباطی و به کار بستن آن در کار حرفه‌ای، رضایت خاطر از شغل و زندگی، ارتقای وجهه و شأن کتابخانه و... را در هویت حرفه‌ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما در اینجا جمع‌ شده‌ایم تا اعلام کنیم این مهم را درک کرده و مصمم هستیم مجدانه برای تحقق آن کوشش خود را به کار ببندیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیزدر بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: امروز مبنای توسعه، اطلاعات است و برای برقراری آن راهی جز ارتباط نیست.

طاهره چنگیز ادامه داد: امروز که متأسفانه سرانه کتابخوانی پایین آمده است، نقش کتابداران دو برابر شده و آنها باید کتابخانه‌ای امن، دوست‌داشتنی و مطلوب را برای مراجعین فراهم و ارتباطی دوسویه برقرار کنند.

همچنین سرپرست کتابخانه‌های عمومی اصفهان نیز در مراسم افتتاح همایش «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی» بیان کرد: همه انسان‌ها بخش اعظم وقت و انرژی خود در امور روزانه را صرف ارتباط با دیگران می‌کنند. بنابر یک نظریه، ۷۵ درصد وقت روزانه انسان‌ها صرف ارتباط با دیگران می‌شود. اهمیت این موضوع، آنجا آشکارتر می‌شود که به قطع یقین، موفقیت‌ها و کامیابی‌ها نیز ارتباط مستقیم با ارتباطات دارد. سازمان‌ها، گروه‌ها و افراد، به اهمیت موضوع ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی پی برده و بخش زیادی از وقت و هزینه خود را صرف یادگیری و اجرای صحیح فنون مهارت‌های ارتباطی می‌کنند.

امیر هلاکویی افزود: در کلیه آموزش‌های مورد نیاز نیروی انسانی، موضوع ارتباطات اثربخش و فنون مذاکره و تعارض، جزو موضوعات اصلی و پر مخاطب است. مهارت‌های ارتباطی با تعاملات اجتماعی، کارکردها و عوامل مرتبط با آن، در نهاد کتابخانه‌ها نیز از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که از کتابداران به عنوان مشاورین امین نام برده می‌شود و شاید بتوان گفت مهارت برقراری ارتباط مؤثر، مهمترین و برجسته‌ترین توانمندی یک کتابدار است.

وی ادامه داد: مثلث فضای فیزیکی، مجموعه‌سازی و نیروی انسان؛ نقاط عطف فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یک دستگاه تأثیرگذار در حوزه فرهنگی و افزایش آگاهی‌های عمومی هستند.

هلاکویی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: بعد از برگزاری موفق همایش «کتابخانه دلپذیر من» در اصفهان، مقرر شد همایش «مهارت‌های ارتباطی برای کتابخانه‌های عمومی» نیز در استان اصفهان برگزار شود.

وی همچنین گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش، تولید محتوا در حوزه مهارت‌های ارتباطی و به خصوص بخش‌هایی از این حوزه بود که محتوای مناسبی وجود نداشت.

مهر دخت وزیرپور کشمیری هم در ادامه ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش بویژه همکاران ستاد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان و اساتید عضو کمیته علمی همایش گفت: برگزاری این همایش تاثیر زیادی در افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی خواهد داشت، اما همه می‌دانیم که بخشی از مهارت‌های ارتباطی ذاتی است و کتابدار در برخورد اولیه با مراجعه باید عامل جذب مخاطب باشد.

وی با بیان اینکه کتابخانه و مطالعه  زیربنای توسعه فرهنگی هر کشور است اظهار داشت: ما به عنوان خادمان مردم در نهاد کتابخانه‌های عمومی در تلاش هستیم با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای جامعه بذری بکاریم تا در آینده فرزندان ما به آنچه که دارند افتخار کنند.

پس از سخنان دکتر وزیرپور کشمیری، بیانیه پایانی همایش توسط دکتر ابراهیم افشار زنجانی قرائت و از اعضای کمیته علمی همایش با اهدای تندیس و لوح یادبود، تجلیل شد.

گفتنی است در این همایش که طی روزهای هشتم و نهم آذرماه سالجاری برگزار شد، ۲۰ مقاله بصورت سخنرانی و ۵۳ مقاله بصورت پوستر ارائه شد. برگزاری چهار کارگاه ارتباط موثر، شنود موثر، مهارت‌های ارتباط با کودک و زبان بدن، همچنین پیش‌خوان کتاب «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران» نوشته دکتر ابراهیم افشار زنجانی از برنامه‌های جانبی این همایش بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: