کد خبر: 32626
تاریخ انتشار: شنبه, 23 دی 1396 - 16:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان برگزار شد

منبع : لیزنا
 هادی نوری در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اعلام خبر اختصاص اعتبارات عمرانی مناسب به کتابخانه‌های عمومی در سال جاری، گفت: رشد اعتبارات مجموعه کتابخانه‌های عمومی، نتیجه ارائه برنامه مدون ۵ ساله به مسئولین استانی است.
 جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با حضور هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون توسعه کتابخوانی و جمعی از روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها، مسئولین و کارشناسان ستادی برگزار شد.

 ترویج گفتمان کتابخوانی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، کار جمعی و نظارت است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ابتدای این جلسه با اشاره به برگزاری مناسب برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در دی‌ماه سال جاری، این ایام را فرصتی برای سنجش موفقیت اقدامات دست‌اندرکاران در حوزه کتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: ترویج گفتمان کتابخوانی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، کار جمعی و نظارت بر اجرای صحیح اقدامات است.

نوری یکی از مهم‌ترین اقدامات سه‌ماهه گذشته را تدوین برنامه ۵ ساله کتابخانه‌های عمومی برای مقاطع یک‌ساله عنوان کرد و افزود: این برنامه با محوریت توسعه کتابخوانی در استان گیلان تدوین‌شده است و ویژگی مهم آن، توسعه زیرساختی و بهبود وضعیت و شرایط فعلی حوزه‌های عمرانی، فناوری اطلاعات، تبلیغات و بسترهای کتابخوانی است.

هادی نوری با اشاره به اختصاص اعتبارات عمرانی مناسب به کتابخانه‌های عمومی در سال جاری، یکی از دلایل رشد اعتبارات مجموعه کتابخانه‌های عمومی را ارائه برنامه مدون ۵ ساله به مسئولین استانی و فرمانداری‌ شهرستان‌ها عنوان کرد.

ارائه دستورالعمل شورای فرهنگ عمومی کشور درباره همکاری دستگاه‌های مختلف در حوزه کتابخوانی

نوری در بخش دیگری از این نشست از ارائه دستورالعمل شورای فرهنگی عمومی کشور در خصوص همکاری دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه ترویج گفتمان کتابخوانی خبر داد و گفت: در این دستورالعمل نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متولی امر در کنار نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی دیگر قرارگرفته است.

وی وجود نام دستگاه‌هایی چون شهرداری، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، صنوف مختلف و بسیاری دیگر از سازمان‌ها در این بخشنامه را نشان از اهمیت موضوع کتاب و توجه به مقوله مطالعه در جامعه دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با فراهم کردن زیرساخت لازم جهت کمک این دستگاه‌ها، زمینه علاقه جامعه به کتابخوانی و حضور در کتابخانه‌های عمومی را فراهم کند.

برگزاری نشست کتاب‌خوان اقشار

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان ویژه اقشار در استان گفت: برگزاری نشست کتاب‌خوان مدیران در هفته کتاب، فرصتی مناسب برای معرفی کتابخانه‌های عمومی در فضای رسانه‌ای استان به وجود آورد که آثار مثبتی برای کتابخانه‌ها درپی داشت.

نوری از برگزاری نشست‌هایی ویژه در روزها و ماه‌های آینده با حضور شهرداران، فرماندهان نظامی و انتظامی، کارآفرینان، قضات و پزشکان خبر داد و گفت: کتابخانه‌های گیلان با برگزاری این نشست‌ها برای نهادینه کردن کتابخوانی در جامعه، تلاش می‌کند.

تشریح معیارهای طرح انتخاب کتابخانه الگو در استان

نوری با اشاره به آغاز طرح استانی کتابخانه الگو برای نخستین بار در گیلان و معرفی ۳ کتابخانه برتر استان در پایان هرسال از کتابداران کتابخانه‌های عمومی دعوت کرد با خلاقیت و ایده پردازی به ایجاد تحول مناسب در کتابخانه‌های عمومی کمک کنند.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح از ظرفیت‌های مادی و معنوی استان برای حمایت از ایده‌های برتر استفاده خواهیم کرد.

وی، پویایی، نشاط، شرایط فیزیکی مناسب، تبلیغات مناسب محیطی داخلی و شهری و رضایتمندی اعضا از کتابداران را از معیارهای این انتخاب برشمرد.

تشکیل انجمن کتاب‌خوانان در کتابخانه‌های عمومی استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ادامه از ارائه طرحی با عنوان تشکیل انجمن کتاب‌خوانان در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان خبر داد و گفت: در این طرح که دستورالعمل آن به‌زودی در اختیار ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها قرار خواهد گرفت، از ظرفیت حضور اعضای فعال در برگزاری برنامه‌های فرهنگی جنبی در کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌شود و فرصتی مناسب برای حضور علاقه‌مندان به کتاب در کتابخانه‌ها فراهم خواهد کرد.

فضای مجازی، فرصت یا تهدید

هادی نوری، فضای مجازی را ابزاری برای ترویج فرهنگ مطالعه دانست و ادامه داد: درصورتی‌که از این فرصت بهره‌برداری درستی نشود، تبدیل به تهدید خواهد شد.

وی با دعوت از کتابداران به نقش‌آفرینی فعال در پویش کتاب‌خوان مجازی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع ازاین‌پس برنامه‌ریزی منسجمی برای حضور اعضای کتابخانه‌های عمومی در پویش کتاب‌خوان مجازی خواهیم داشت.

 

نوری افزود: اگر همه کارکنان مجموعه کتابخانه‌های عمومی برای کار خود ارزش قائل شوند، جامعه نیز برای کار ما ارزش قائل می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: