کد خبر: 33655
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 09:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 کتابخانه گردی در خراسان رضوی

منبع : لیزنا
مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر استان خراسان رضوی  همزمان با روز ملی کتابخانه گردی با حضور در کتابخانه دکتر شریعتی مشهد مقدس این روز را گرامی داشتند.
 کتابخانه گردی در خراسان رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، مسئولان و اصحاب و فرهنگ و هنر استان خراسان رضوی  همزمان با روز ملی کتابخانه گردی با حضور در کتابخانه دکتر شریعتی مشهد مقدس این روز را گرامی داشتند.

 طرح کتابخانه گردی باعث انس جامعه با کتاب است

سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: رخدادهای گوناگونی نظیر طرح کتابخانه گردی، نمایشگاه کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی زمینه انس بیشتر جامعه را با کتاب فراهم می کند. مردم باید از کتابخانه های عمومی بازدید کنند و با تلاش های ارزنده کتابداران از نزدیک آشنا شوند.

 اجرای اینگونه طرح های مطالعه محور ضروری است

یوسف امینی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نامگذاری ۱۷ اسفند را به عنوان روز کتابخانه گردی اقدامی ارزشمند در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و برگزاری این طرح را در اولین قدم بسیار مفید و ارزشمند تلقی کرد.

وی با مقایسه آمار مطالعه در کشورهای مختلف افزود: ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در بحث مطالعه و کتابخوانی آمار پایین تری داریم زیرا به برخی موارد بیشتر از مطالعه اهمیت می دهیم لذا اجرای این گونه طرح ها و برنامه ها در سطح کشور بسیار لازم و ضروری احساس می شود.

امینی، با اعلام امیدواری از تداوم اجرای اینگونه برنامه‌ها از آحاد اقشار جامعه دعوت کرد تا بیشتر به کتابخانه ها مراجعه کنند و بیشتر با کتاب انس بگیرند و کتاب را به عنوان یار مهربانی بدانند که در زندگی شان وارد می شود.

باید هر روز، روز کتابخانه گردی باشد

حسین اکبری، مدیرکل پیشین کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) گفت: اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد یک توجه ویژه به موضوع مطالعه و کتابخوانی در بین آحاد جامعه از جمله مردم و مسئولین است که در عرصه فعالیت اجتماعی و در حوزه تربیت شهروندان فرهیخته و فاخر که دارای مشخصه های شهروندی سند چشم انداز ده ساله جمهوری اسلامی ایران است که یکی از مولفه های آن اهتمام ورزیدن به مقوله مطالعه در بین افراد، مسئولین و خانواده‌هاست دست یابد.

وی در ادامه افزود: هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی از طریق مطالعه می‌توانند مرتفع گردد.

اکبری  گفت: آرزوی شخصی بنده این است که هر روز کتابخانه های ما با این استقبال مواجه شوند و با کمک مسئولین و خانواده ها و نیز همه اقشار  جامعه بتوانیم در مسیر رسیدن به این آینده گامی برداریم.

 وی در پایان عنوان کرد  کتابخانه ها هر چقدر شلوغ تر باشند مطالبات مردم از مسئولین و پاسخگویی مسئولین به مردم بیشتر خواهد شد.

همه باید تلاش کنند کتابخوانی رونق پیدا کند

طاهری، فعال حوزه فرهنگی و کتاب و کتابخوانی در حاشیه بازدید از کتابخانه دکتر شریعتی مشهد افزود: باید همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا بتوانیم جایگاه فرهنگی کتابخانه و کتابخوانی را در جامعه ارتقا دهیم .

وی گفت: عوامل موفقیت و شکست انسان ها در تاریخ است که آن را می توان از کتاب یافت. کتاب‌های همچون قرآن، تاریخ و سرگذشت پیشینیان و گذشتگان ما را شامل می شود که می توانیم به انتقال تجربیات گذشتگان با کمترین هزینه و راحت ترین دسترسی از طریق مطالعه و کتابخانی دست یابیم. نویسندگان و ناشران، صدا و سیما و سایر نهادها و سازمانها باید به کمک نهاد کتابخانه ها بیایند تا بتوانیم در راه رسیدن به جامعه فرهنگی در سایه مطالعه گام های موثری بردایم.

بهتر است کتابخانه گردی ماهی یک روز شود

علی مغانی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی و عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ ایران و نیز رئیس انجمن یاوران وقف کتاب و کتابخوانی گفت: چیزی که امروز برای من جالب بود نامگذاری این روز در تاریخ کشور به عنوان روز کتابخانه گردی است.

وی افزود: این نیاز احساس می شود که حتی در ماه یک روز به این امر مهم اختصاص داده شود تا مسئولان بتوانند با حضور در این فضاهای فرهنگی گامی موثر در جهت رفع مشکلات بردارند زیرا درد ها از دامن همین بازدید هاست که به چشم می آید و می‌توان برای آن راه درمانی جست.

وی در ادامه دغدغه شخصی خود را از این بازدید توجه به بخش نابینایان و روشندلان این کتابخانه عنوان کرد و افزود با توجه به وجود ترافیک و حجم بار سنگین رفت و آمد در منطقه منتهی به کتابخانه دکتر شریعتی، تجهیز سایر کتابخانه ها برای بخش روشندلان را از اصلی‌ترین دغدغه‌های خود عنوان کرد و افزود امیدوارم این کارها، با این شروع خوب از سوی مسئولین، حداقل ماهی یک بار اتفاق افتد زیرا مهمترین سرمایه هر جامعه فرهنگ حاکم بر ان جامعه است و همه ما در قبال ارتقاء  این فرهنگ مسئولیم.

یکی از موضوعات مهم رسیدگی  به حوزه کتاب و کتابخوانی است

محمد کاظم دبیری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس با حضور در کتابخانه دکتر شریعتی مشهد گفت: یکی از موضوعات مهم در دولت جمهوری اسلامی ایران رسیدگی به حوزه کتاب و کتابخوانی و ارتقاء سطح فرهنگ مطالعه در جامعه و توجه مردم و مسئولین به این امر مهم است.

وی در ادامه افزود: یکی از راه های توجه به موضوع کتاب ایجاد بسترهایی برای  تبلیغات و اطلاع رسانی در فضای مجازی و رسانه هاست که کتابخانه گردی می تواند گامی در  جهت تحقق این امر  به حساب آید و از سوی دیگر مسئولان را در کنار کارهای روزمره خود به این امر مهم متوجه سازد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در پایان از زحمات و تلاش های کتابداران تشکر کرد و حضور مسئولین دوشادوش مردم در این پویش را امری فرخنده قلمداد کرد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: