کد خبر: 35330
تاریخ انتشار: شنبه, 09 تیر 1397 - 17:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

یکصد و نوزدهمین نشست ادبی قلم در فرهنگسرای کار و تعاون برگزار شد

منبع : لیزنا
کانون ادبی قلم فرهنگسرای کار و تعاون، یکصد و نوزدهمین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه 7 تیرماه با حضور کارشناسان  ادبی و علاقمندان به حوزه ادبیات در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
یکصد و نوزدهمین نشست ادبی قلم در فرهنگسرای کار و تعاون برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی فرهنگسرای کار و تعاون، یکصد ونوزدهمین نشست ادبی قلم باموضوع: بررسی فرم در غزل معاصر و با حضور محمد هاشم پور کارشناس و پژوهشگر ادبی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد هاشم پور به معرفی غزل نو پرداخت  و گفت : غزل نو  یا معاصر با ویژگی های خاص ظاهری و معنایی خود، تقریباً از اواخر دهه چهل و با غزلیات شاعرانی چون حسین منزوی و سیمین بهبهانی در ادبیات معاصر آغاز شد. امروزه نیز در شاخه های گوناگون و تازه ای با استقبال بسیار شاعران مواجه شده است.

وی گفت: غزل نو حاصل برخورد شعر سنتی فارسی و شعر نیمایی است. اما پیش از آن، زمینه های این برخورد در غزل نیمه سنتی و غزل واره فراهم شده بود.

هاشم پور در خصوص فرم در شعر گفت: یکی از ارکان اساسی شعر فرم است. از نظر ظاهری، شکل هندسی غزل اغلب شاعران همسان است. آنچه که ارزش واقعی شعر را به‌طور همسان مشخص می‌کند، دو بعد اصلی‌ شعر؛ یعنی (شکل ظاهری و محتوایی) آن است، اگر رابطه‌ای محکم و استوار میان‌ این دو بعد وجود داشته باشد، در مجموعه فرمی زیبا و متناسب پدید می‌آید.

وی همچنین گفت: از طرف‌ دیگر گسستگی بین این دو بعد، منجر به ضعف کل شعر خواهد شد. غزل سرایان‌ معاصر، علاوه‌ بر تغییراتی که در قالب غزل از نظر معنی انجام داده‌اند، از نظر شکل‌ ظاهری نیز، تحولاتی اساسی و بنیادی ایجاد کرده‌اند.

هاشم پور در ادامه افزود: این‌ دگرگونی‌ها و ابداعات در «غزل نو» نیز دیده می شود.غزل نو، غزل امروز است که علاوه‌بر محتوای امروزین، فرم و فضای تازه نیز داشته باشد و این امر نیازمند بصیرت، ذوق و کوشش شاعر است و این کوشش، باید در جهت تغییر فرم و محتوا باشد، به طور مثال: نوشتن غزل به صورت شعر نیمایی درخور ذکر است که این شکل نوشتار در شعر گذشته به دلیل تساوی طول‌ این غزل در مجموعه شعری محمد علی بهمنی (گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود) دیده می‌شود.

این پژوهشگر ادبی همچنین گفت:  این غزل‌های کوتاه و بلند یکی دیگر از امکانات شکل نوشتاری به شیوه  نیمایی، دیداری کردن شعر است. انتقال اندیشه و احساس شاعر یکی دیگر از امکاناتی است که حاصل شیوه غزل نو است.

 در پایان تعدادی از شاعران حاضر در جلسه نیز با توجه به موضوع مورد بحث به ارائه نظرات خود پرداختند. 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: