کد خبر: 35970
تاریخ انتشار: شنبه, 06 مرداد 1397 - 12:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

داستان «عزیز جان» آنتوان چخوف خوانش شد

منبع : لیزنا
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت : از داستان «عزیز جان» از آنتوان چخوف نویسنده کلاسیک روس به این نتیجه می رسیم که انسان باید همواره با زندگی نگاه مستقل داشته باشد.
داستان «عزیز جان» آنتوان چخوف خوانش شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، چهارمین اجرای ویژه برنامه «محفل داستان» کارگاه داستان نویسی درفصل تابستان با حضور محمدرضا گودرزی وجمعی از علاقمندان به ادبیات داستانی عصر روز سه شنبه، 2 مرداد ماه با هدف آموزش و تربیت علاقمندان به نوشتن داستان ، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقمندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده وعلمی برگزار شد.

درابتدای شروع جلسه تعدادی مخاطبان داستان‌های خود را خواندند وسایرمخاطبان وکارشناس برنامه نظرات خودرا درباره داستان ها مطرح نمودند.

در ادامه داستان «عزیز جان» ازآنتوان چخوف نویسنده کلاسیک روس خوانده شد و حضار درباره آن نظر دادند.

سپس مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان وافع گرای طنز آلود است و به نسبت زمان نگارش (حدودیک قرن قبل) داستانی جالبی است.محور داستان درباره زندگی انسانهایی است که تنهایی را نمی توانند تحمل کنند و برای رهایی از آن، با دلسوزی از دیگران تبعیت می کنند.در واقع از این که افراد ، نگاه مستقل خود را به زندگی ندارد، انتقاد شده است. البته از دید داستان نویسی امروز، اشکالاتی هم دارد. مثلا همه چیز را نویسنده توضیح داده و جایی برای تفکر خواننده باقی نگذاشته است سپس مدرس کارگاه ، سخنان بورخس نویسنده بزرگ آرژانتین را درباره درست نوشتن داستان برای هنر جویان بیان کرد.

مدرس کارگاه اظهار داشت: ماجرای داستان باید جذاب باشد و خواننده کنجکاو دانستن ماجرا باشد. طرح (پلات) هم مهم است چون پلات بخش فنی داستان است. نویسنده باید به موسیقی کلمات حساس باشد.

سپس بحث ویژگی صحنه مطرح شد و مدرس کارگاه گفت: (واژه های اضافه ای که صرفا نقش واسطه را در داستان ایقا می کنند و همچنین زیاده گویی، داستان را بد جلوه می دهد. بورخس معتقد است: «داستان خوب باید در خواننده هیجان ایجاد کند و او را منقلب کند.داستانی که عواطف و احساسات خواننده را بیدار نکند، ممکن است از نظر محتوایی ارزشمند باشد، اما فاقد جذابیت هنری است. همه واژه ها شاعرانه اند فقط باید در یافت مناسبی قرار بگیرند و نویسنده باید بداند که هر موضوعی، ارزش نوشتن ندارد.»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: