کد خبر: 36022
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 مرداد 1397 - 15:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری کارگاه «تفکر، کودک، کتابخانه» مهاباد در آذربایجان غربی

مسئول کتابخانه مجتمع فرهنگی شهرستان مهاباد درباره ضرورت تشکیل حلقه‌های کندوکاو در کتابخانه‌های عمومی، گفت: کتابخانه محل تفکر است و باید سؤالات مناسب در ذهن مخاطب ایجاد کرده و پاسخ مناسبی نیز به آن ارائه دهد.
برگزاری کارگاه «تفکر، کودک، کتابخانه» مهاباد در آذربایجان غربی

به گزارش لیزنا، هیرو یاهو؛ مسئول کتابخانه مجتمع فرهنگی شهرستان مهاباد در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره ضرورت برگزاری کارگاه «تفکر، کودک، کتابخانه» برای کتابداران گفت: این کارگاه‌ها برای کتابداران خیلی مفید بود چون آشنایی با روش‌های تفکر خلاق و انتقال آن به کودکان و نوجوانان، ضمن افزایش توانایی و آگاهی کتابداران، کودکان و نوجوانان را به ایجاد پرسش و تلاش برای یافتن پاسخ آن در کتاب‌ها ترغیب می‌کند.

وی با اشاره به روند لذت‌بخش حضور کودکان و نوجوانان در حلقه کندوکاو کتابخانه، افزود: بچه‌های امروز به‌واسطه گسترش ابزارها و امکانات، نسبت به نسل ما اطلاعات بیشتری داشته و در دنیای وسیع‌تری زندگی می‌کنند و رشد قدرت انتخاب و تفکر آنان در برابر هجوم اطلاعات، ضروری است.

وی درباره استقبال کودکان و نوجوانان از حلقه کندوکاو کتابخانه، گفت: بچه‌ها با اشتیاق زیادی در این نشست‌ها شرکت می‌کنند و برای مشارکت در گفتگوها، تمایل فراوان دارند. در این نشست‌ها، زمان با سرعت زیادی می‌گذرد و بچه‌ها پس از اتمام نشست، حاضر به ترک کارگاه نیستند و برای برگزاری نشست آینده لحظه‌شماری می‌کنند.

یاهو، حلقه کندوکاو کتابخانه را از موفق‌ترین طرح‌های نهاد برای کودکان و نوجوانان دانست و درباره دلایل این جذابیت افزود: برای بسیاری از اعضا، حضور در حلقه کندوکاو کتابخانه، نخستین تجربه ابراز آزادانه نظرات خود و رد و قبول نظر دیگران است. کودکان و نوجوانان در جریان این کلاس‌ها، می‌توانند تفکرات خود را بدون دغدغه، بروز دهند و درباره مسائل گوناگون گفتگو کنند.

وی با اشاره به رشد تفکر خلاق به‌عنوان مهم‌ترین نتیجه حضور در حلقه‌های کندوکاو کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: توانایی پذیرش نظرات مخالف از محوری‌ترین ویژگی‌هایی است که در این نشست‌ها تقویت می‌شود. در این حلقه‌ها با اعضایی مواجه می‌شویم که در ابتدا بر درستی نظر خود تأکید زیادی کرده و در برابر سایر ایده‌ها مقاومت می‌کنند، اما پس از طرح پرسش‌های متعدد در گروه و شنیدن پاسخ‌های متنوع، قدرت گفتگو با دیگران، انعطاف‌پذیری و شنیدن راه‌حل‌های مختلف را به دست می‌آورند.

تسهیلگر حلقه کندوکاو کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی شهرستان مهاباد درباره ضرورت تشکیل این نشست‌ در کتابخانه‌های عمومی، گفت: کتابخانه محلی برای عرضه تفکرات نویسندگانی است که نظراتشان در قالب کتاب‌ها در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. کتابخانه محل تفکر است و باید سؤالات مناسب در ذهن مخاطب ایجاد کند و پاسخ مناسبی نیز به آن ارائه دهد.

یاهو با اشاره به لزوم استمرار حلقه‌های تفکر در کتابخانه‌های عمومی و اهمیت حفظ استقلال هر کتابخانه در انتخاب موضوع این جلسات گفت: برگزاری کارگاه‌های «تفکر، کودک، کتابخانه» ایده مفید و جالبی بود که به همت نهاد کتابخانه‌ها و همکاری پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد و نظارت بر نحوه برگزاری حلقه‌های کندوکاو  و بررسی نتایج آن توسط نهاد و استادان پژوهشگاه نیز، نتایج مثبتی در رشد تفکر خلاق و انتقادی کودکان و نوجوانان، درپی خواهد داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: