کد خبر: 37093
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 شهریور 1397 - 10:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فرماندار سپیدان:

شهردارها، توسعه کتابخانه‌ها را وظیفه سازمانی خود بدانند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس
فرماندار سپیدان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان از شهرداران خواست، توسعه کتابخانه‌ها را مأموریت و وظیفه سازمانی خود بدانند.
شهردارها، توسعه کتابخانه‌ها را وظیفه سازمانی خود بدانند

 به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه عمومی شهرستان سپیدان، استان فارس، شنبه ۲۴ شهریورماه به ریاست جمال جوادی جهرمی، فرماندار سپیدان و با حضور روح الله منوچهری، مدیرکلکتابخانه های عمومی استان فارس و سایر اعضا این انجمن در سالن فرمانداری برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در جمع اعضای انجمن سپیدان به تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان پرداخت و گفت: سپیدان تنها دو کتابخانه عمومی با زیربنای یک هزار و سی متر مربع دارد و آمار شاخص‌های کتابخانه‌ای در این شهرستان نیز از میانگین استانی کمتر است.

روح‌الله منوچهری با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی سپیدان پاسخگوی نیاز شهروندان این شهرستان نیست، گفت: باید تلاش کنیم تا فضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان را ارتقا ببخشیم.

وی با تصریح اینکه در شهرهایی که سرانه زیربنای کتابخانه‌ای بیشتر است، آمار دیگر شاخص‌های کتابخانه‌ای افزایش می‌یابد، گفت: در سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی باید به‌ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد، ‌که در  حال حاضر تا رسیدن به این استاندارد فاصله بسیاری داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین به ضرورت پرداخت نیم درصد کتابخانه‌های عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: اعتبارات نیم درصد تنها بودجه ای است که در قانون برای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده است؛ لذا شهرداران باید در پرداخت به‌موقع آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.

فرماندار سپیدان نیز در این نشست بر ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی و افزایش سرانه مطالعه در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: کشور ایران در حوزه های مختلف علمی، امنیتی، درمانی و … قدرت اول منطقه است امیدواریم با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز در منطقه مقام خوبی را کسب کند.

جمال جوادی جهرمی با بیان اینکه زیرساخت های فرهنگی می تواند موجب تعالی، ترقی و پیشرفت جامعه باشد، تصریح کرد: امروزه کشورهای توسعه یافته از حیث فکری، فرهنگی و حفظ ارزش های انسانی و نیز از حیث زیرساخت های اقتصادی به توسعه رسیده اند؛ اما متأسفانه در کشور ما مسائل فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی هدف برگزاری انجمن کتابخانه های عمومی را بررسی مسائل و مشکلات در این حوزه و همچنین ارائه راهکاریی برای تقویت کتابخانه‌های عمومی دانست و عنوان کرد: همه اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان باید متناسب با نقش خود در این انجمن در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی در شهرستان تلاش کنند؛ زیرا کتابخوانی مقوله گسترده‌ای است و ترویج آن تنها بر عهده کتابخانه‌های عمومی نیست.

جوادی با تأکید بر اینکه لازم است شهرداران توسعه کتابخانه‌ها را یک مأموریت و وظیفه سازمانی بدانند، افزود: شهرداران نیز باید اعتبارات نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را با علاقه بپردازند و به ساخت کتابخانه در شهرستان کمک کنند. همانگونه که مدیریت خدمات شهری را دنبال می کنند در بحث راه اندازی کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی بیش از پیش تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: شایسته است سهم اعتبارات نیم  درصد کتابخانه‌های عمومی در تمامی شهرهای سپیدان در شش ماهه اول امسال تعیین و در اختیار کتابخانه‌ها قرار گیرد. همچنین از این پس، نیم درصد کتابخانه‌ها باید به صورت ماهانه پرداخت شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سپیدان در ادامه به ضرورت توسعه کتابخانه‌های عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: پروژه کتابخانه عمومی شهر هماشهر باید هرچه زودتر آغاز شود، فرمانداری نیز در زمینه اختصاص بودجه برای اتمام آن همکاری می کند.

جوادی کتابخانه‌های عمومی را مطالبه به حق مردم دانست و گفت: شورا و شهرداری اردکان برای مکان‌یابی و احداث یک کتابخانه عمومی در این شهر با هماهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس اقدام خواهند کرد.

شایان ذکر است، رایزنی برای حل مشکل سند کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی شهر بیضا به منظور توسعه این کتابخانه، همچنین حصارکشی زمین کتابخانه عمومی در کمهر سپیدان از دیگر مواردی بود که در این جلسه تصمیم گیری شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: