کد خبر: 37450
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 مهر 1397 - 12:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مدیرکل مخابرات استان البرز

کتابداران می توانند در پیشرفت نسل آینده کشور تاثیر بسزایی داشته باشند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز
مدیرکل مخابرات استان البرز ضمن تاکید بر لزوم بهره مندی از فضای مجازی در ترویج کتابخوانی گفت: کتابداران با آگاهی و نگاهی دلسوزانه در حرفه خود، می توانند در پیشرفت نسل آینده کشور تاثیر بسزایی داشته باشند.
کتابداران می توانند در پیشرفت نسل آینده کشور تاثیر بسزایی داشته باشند

به گزارش لیزنا، حمید همت زاده، مدیرکل مخابرات استان البرز در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز در خصوص استفاده از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار داشت: از نگاه مخابرات و با توجه به پیشرفت علوم ارتباطات در سطح کشور، یقینا استفاده از فضای مجازی در همه امور تسری یافته است. تکنولوژی دیجیتال، بورکراسی اداری را کاهش داده است. در بحث علم و پژوهش و کارآفرینی نیز علم ارتباطات بسیار راهگشا بوده است.

مدیرکل مخابرات استان البرز اضافه کرد:حرفه کتابداری و کتابخانه عمومی می تواند به بهترین شکل از تکنولوژی دیجیتال و بسترهای ایجاد شده توسط مخابرات استفاده کند. در گذشته، برای دسترسی به کتاب باید مسافتی طی می شد و در کتابخانه نیز برای جستجوی کتاب باید از برگه دان استفاده می کردیم. در حال حاضر با گسترش شبکه های مجازی و وب سایت هایی در موضوعات مختلف، به راحتی می توان هر کتاب و موضوعی را پیگیری و سند مورد نیاز را در تمام کتابخانه های متصل به شبکه جستجو کرد.

وی اظهار داشت: امروز ناگزیر از استفاده از فضای مجازی هستیم. علم ارتباطات در دوران معاصر، با بالا بردن «تنوع»، «حق انتخاب» را  زیاد کرده است. فضای مجازی با ایجاد «تنوع» باعث شده انحصارگرایی از بین برود.

همت زاده با اشاره به جایگاه مخابرات در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: مخابرات بسترساز و زمینه ساز فعالیت نهادهای اجتماعی و علمی است؛ پس از فراهم سازی زمینه های مناسب، نهادهای مرتبط باید از بستر ایجاد شده بهره برداری کنند. در حال حاضر مخابرات به دنبال استفاده از تکنولوژی های برتر و فیبر نوری به جای کابل مسی است. فیبر با پهنای باند و سرعت بسیار بالا، کیفیت و امینیت خوبی ایجاد می کند.

مدیرکل مخابرات استان البرز در ادامه با اشاره به علاقه خود به کتاب، اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های شخصی من است. از دوران کودکی با کتاب بزرگ شده ام و همیشه از مسیر مدرسه به کتابخانه عمومی می رفتم. خانم جمالی، مسئول و کتابدار کتابخانه عمومی با جذبه خود، من و امثال مرا به کتابخانه جذب کرد. رفتار و برخورد کتابدار، باعث شد من کتاب دوست شوم و تمام عمر با کتاب زندگی کنم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ایجاد علاقه و رغبت به کتاب و کتابخوانی توسط متولیان این عرصه، همچون کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش، صداوسیما و دیگر سازمان و ارگان های فرهنگی، بیان کرد: صاحبان صنایع، به طور مداوم به دنبال جذب مشتری هستند و در صورت از دست دادن بازار و مخاطبان خود، ضمن بررسی و تحلیل شرایط بازار، اقداماتی مانند تبلیغات، شناخت رقبا، بررسی نیاز جامعه و ... را در دستور کار خود قرار می دهند. کتابخانه های عمومی نیز، هرچند به دنبال منفعت مادی نیستند، باید علت کاهش مخاطب خود را بررسی کنند و برنامه ها و طرح های متفاوتی برای جذب مخاطب ارائه دهند.

همت زاده ضمن دعوت از مدیران و مسئولین استان برای گسترش فرهنگ کتابخوانی، گفت: هر مدیری می تواند در محل کار خود یک کتابخانه ایجاد کند. با ایجاد کتابخانه در محیط کار، دسترسی به کتاب امکان پذیر شده و کارکنان و کارمندان به امانت گرفتن و خواندن کتاب ترغیب می شوند. اثر این کار ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

 

مدیرکل مخابرات استان البرز در پایان توجه هر چه بیشتر به عرصه فرهنگی را خواستار شد و اظهار داشت: متولیان حوزه کتاب و کتابخوانی به ویژه در مدارس باید بیش از پیش در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه تلاش کنند. طرح معرفی کتاب توسط دانش آموزان، کودکان و نوجوانان آثار تربیتی بسیاری دارد. معرفی کتاب باعث می شود، معرفی کننده در برابر عده کثیری از هم سالان خود و حتی بزرگترها، سخن گفتن را یاد بگیرد. اعتماد به نفس وی تقویت می شود. خلاصه کردن یک کتاب برای معرفی، ذهن کودکان و نوجوانان را به تکاپو می اندازد؛ بنابراین چنانچه کتابداران دلسوزانه و با آگاهی در حرفه خود فعالیت کنند، این امر در پیشرفت نسل آینده تاثیر بسزایی خواهند داشت.

منبع: روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: