خراسان شمالی از لحاظ تعداد کتابخانه سطح استاندارد ایفلا را رد کرده است

 به گزارش لیزنا، نشست خبری هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، دوشنبه ۱۴ آبان با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، هادی آشتیانی، مدیرکل فرهنگی نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه ها و مشارکت‌های نهاد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این نشست مهدی رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا درباره نحوه گزینش کتابداران برای تقدیر در روز کتابدار گفت: برای تقدیر از کتابداران آیین‌نامه‌ای تدوین و ابلاغ شده است. سامانه‌ای وجود دارد که در آن اقدامات و فعالیت های مختلف امتیازدهی می شود که شامل بازدیدهای موردی، فعالیت های تخصصی، فعالیتهای فرهنگی و ترویجی، نظم، انظباط و انگیزه است که بخشی را خود کتابداران وارد میکنند و بخشی را نظام ارزیابی در طول سال بررسی و امتیاز می دهد و در نهایت با بررسی کمیته‌ ارزیابی شامل معاونین و مشاورین نهاد کتابداران ارزیابی و برگزیده‌ها اعلام می‌شوند. در این روز علاوه بر کتابدار برتر کتابخوان برتر نیز مورد تقدیر قرار میگیرد.

رمضانی در ادامه در پاسخ به سوال مربوط به توسعه کتابخانه های عمومی کشور و شاخص های مربوط به آن گفت: ما هنوز با سطح استاندارد تعداد کتابخانه‌های عمومی نسبت به جمعیت فاصله جدی داریم البته استان خراسان شمالی به لحاظ تعداد کتابخانه هایی که افتتاح شد سطح استاندارد ایفلا  را رد کرد. این روند توسعه فیزیکی باید ادامه داشته باشد اما به کیفیت نیز توجه شود.

وی گفت: اولویت با افتتاح کتابخانه‌های مرکزی است. در شهرهای بزرگ فقر کتابخانه نسبت به شهرهای کوچکتر با توجه به جمعیت بیشتر حس می‌شود و افتتاح کتابخانه‌ها می‌تواند بار جدی از این موضوع بردارند که حدود 25 کتابخانه آماده بهره برداری را در هفته کتاب داریم.

در پایان رمضانی در پاسخ به سوالی درباره نحوه چگونگی کمکهای مردمی به نهاد کتابخانه های عمومی به امر اهدا کتاب اشاره کرد و از مردم دعوت کرد برای شرکت در این امر خیر کتاب‌هایی که مورد نیازشان نیست و یا از دور مطالعاتی آن‌ها خارج شده را به نزدیک‌ترین کتابخانه محل خود اهدا کنند.

وی تاکید کرد: این کتابها در کتابخانه های سراسر کشور توزیع می شود.