کد خبر: 37862
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 آذر 1397 - 11:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابداران و نقش آنها در ترویج کتابخوانی

منبع : پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به دایره تأثیرگذاری حرفه کتابداری در جامعه گفت: کتابداران بهترین کسانی هستند که می‌توانند کودکان جامعه را از کتاب و مطالعه بیزار و یا به آن جلب کنند.
کتابداران و نقش آنها در ترویج کتابخوانی

 به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با همراهی مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، حسام قربانعلی، مدیرکل امور مجلس و استان‌ها، امیر جهانگیری و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد، روز یکشنبه ۲۵ آذر در بیست و نهمین سفر استانی خود با حضور در استان ایلام، از نزدیک با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این نشست مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان ایلام، به بیان وضعیت کتابخانه‌های عمومی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتابخانه‌های عمومی در این استان، پرداخت.

همچنین  مختارپور، در این دیدار با تبریک ولادت امام حسن عسکری علیه السلام و تسلیت درگذشت سیده منصوره حسینی رییس کتابخانه مرکزی همدان، سخنان خود را پیرامون موضوع زندگی و مرگ آغاز کرد و اظهار داشت: به گفته برخی از متفکرین، حیات ما امری ممکن بوده است؛ یعنی ورود ما به این دنیا ممکن بود اتفاق نیفتد. اما مرگ، امری حتمی برای کسی است که به این دنیا آمده است. یعنی همه ما ناگزیر از ترک این دنیا هستیم.

وی با اشاره به تعاریف متفاوت ارائه شده از مرگ در فرهنگ های مختلف، گفت: به اعتقاد برخی، مرگ پایان زندگی انسانی است. آنان که تفکر مادی دارند، معتقدند انسان پس از زندگی برای زمانی مشخص،‌ با مرگ نیست می شود؛ به اعتقاد بعضی مرگ تلخ و ترسناک است چون آن را برابر با نابودی و نیستی مطلق می دانند، به حدی که گاه در زندگی به پوچی می رسند و دست به خودکشی می زنند.

مختارپور، در این دیدار با اشاره به نکته‌ای معرفتی، به بیان نکاتی درباره ادوار مختلف زندگی انسان گفت: در یک تقسیم‌بندی می‌توان حیات انسان را به سه دوره جنینی، زندگی دنیوی و زندگی اخروی تقسیم کرد. دوران جنینی یک فصل بسیار کوتاه از حیات انسان است که اگر چه انسان در آن دوره اختیاری از خود ندارد، اما والدین او دارای اختیار هستند و انتخاب‌ آنها بر سرنوشت یک فرد تأثیرگذار خواهد بود.

دبیرکل نهاد افزود: دوره بعدی، دوران زندگی ۷۰ یا ۸۰ ساله ما است که دوران کشت در مزرعه‌ای است که حاصل این دوران و دوران جنینی، در دوران طولانی و جاویدان حیات اخروی به انسان می‌رسد. به عبارت دیگر همه دوران جنینی و زندگی دنیوی، برای آن زندگی بعدی و دوران جاوید است. با این دیدگاه مرگ دیگران برای ما یک یادآوری است؛ یادآوری اینکه خطا نکنیم.
وی ادامه داد: خطاهای انسان چند دسته است که قصد دارم به دو دسته از این خطاها اشاره ‌کنم؛ یک دسته خطاهایی است که عواقب و تبعات آن به خود فرد می‌رسد؛ مانند اینکه فردی در بیابان با خودروی خود به کوه برخورد کند که در اینجا خطای آن فرد، در دایره محدودی شامل خود و خودروی خود محدود می‌شود. اما زمانی دایره برخی خطاها عواقب و تبعات بیشتری را دربرمی‌گیرد و به دیگران نیز آسیب می‌رساند؛ بعنوان مثال پزشکی که به او اعلام می‌کنند که این دارو برای این بیمار ضرر دارد یا این بیمار به این آمپول حساسیت دارد، اما او توجهی نمی‌کند.

مختارپور با اشاره به فوت همکار مرحوم منصوره حسینی شعار، رئیس کتابخانه مرکزی همدان در اثر قصور پزشکی گفت: با اینکه این موضوع از بدو ورود بیمار به بیمارستان از طریق خوداظهاری بیمار، همراهان بیمار و همچنین پرستاران بیمارستان بارها به پزشک اطلاع داده می‌شود، اما پزشک اصرار می‌کند که باید این آمپول تزریق شود و هیچ اشکالی ندارد. در ادامه با تزریق چند قطره از این آمپول همکار ما به کُما می‌رود و در ادامه یک زن جوان از دنیا می‌رود، یک نوزاد بی مادر می‌شود، یک مرد بی همسر می‌شود، خانواده‌ای مغموم و افسرده می‌شوند، جامعه کتابداری ناراحت می‌شوند و مردمی که این اخبار را می‌خوانند نسبت به وضع پزشکی بدگمان می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به دایره تأثیرگذاری حرفه کتابداری در جامعه گفت: شما کتابداران عزیز بهترین کسانی هستید که می‌توانید کودکان جامعه را از کتاب و مطالعه زده و بیزار کنید. این کار به بد رفتاری با عضو، معرفی کتاب بد، دشوار و سخت فهم به راحتی حاصل می‌شود. اما در نقطه مقابل شما می‌توانید مانند معلمان اول ابتدایی که یکی از موثرترین افراد در زندگی انسان هستند، باشید.

دبیرکل نهاد در ادامه در ادامه بر لزوم کسب آگاهی‌های ۵ گانه توسط کتابداران در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تأکید کرد و گفت: همه همکاران نهاد باید به آگاهی‌های دینی، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، آگاهی‌های فرهنگی، آگاهی‌های حرفه‌ای و درنهایت آگاهی‌های سازمانی مجهز شوند؛ چراکه فعالیت‌ها و انتظارات یک کتابدار باید منطبق بر این آگاهی‌های کلیدی باشد.

ادامه این دیدار نیز به پاسخ پرسش‌های کتابداران از سوی دبیرکل نهاد اختصاص داشت.

 این سفر در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور و به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی و گفت‌گو با کتابداران در اقصی نقاط کشور انجام شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: