کد خبر: 38276
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 دی 1397 - 09:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نشست ادبی «شبی با روزها» در ندوشن یزد برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
«روزها» اثر محمدعلی اسلامی ندوشن در قالب نشست ادبی «شبی با روزها» و با حضور جمعی از صاحبنظران، اهالی فرهنگ، مسئولان و مردم شهر ندوشن، ۲۰ دی ماه در زادگاه نویسنده اثر نقد و تحلیل شد.
 نشست ادبی «شبی با روزها» در ندوشن یزد برگزار شد

به گزارش لیزنا، کتاب «روزها» اثر محمدعلی اسلامی ندوشن در قالب نشست ادبی «شبی با روزها» و با حضور جمعی از صاحبنظران، اهالی فرهنگ، مسئولان استانی و محلی و استقبال مردم شهر ندوشن، پنج‌شنبه شب ۲۰ دی ماه در زادگاه نویسنده اثر نقد و تحلیل شد.

در این نشست ادبی که مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد؛ علی غیاثی ندوشن، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چند تن از اهالی فرهنگ و هنر استان و جمعی از مردم شهر ندوشن حضور داشتند، ۴ تن از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران در خصوص کتاب «روزها» اثر محمدعلی اسلامی ندوشن به ایراد سخن پرداختند.

اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و چهره‌ ماندگار عرصه ادبیات کشور، در این مراسم با بیان اینکه «روزها» ام‌الکتاب آثار اسلامی ندوشن است، اظهار داشت: این کتاب حاصل یک عمر تجربه نویسنده است که به وسیله آن بینش، دیدگاه، علایق و کوشش‌های دکتر اسلامی ندوشن به تصویر کشیده شده است.

وی ادامه داد: کتاب روزها از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی از این جنبه که نگاه دکتر اسلامی را به تحولات اجتماعی دوران زندگی وی نشان داده و دیگری از آن جهت که بیانگر توجه خاص دکتر اسلامی به ادبیات این کشور به ویژه آثار فردوسی و حافظ است.

عبدالعظیم پویا، محقق، نویسنده و فعال حوزه میراث فرهنگی استان یزد نیز در این نشست ادبی ضمن بیان خاطراتی از نحوه آشنایی با اسلامی ندوشن گفت: ایران و فرهنگ، دو واژه‌ای است که بیشترین حضور را در آثار دکتر اسلامی دارد.

وی تصریح کرد: البته وی در کنار توجه به میهن و بزرگداشت ایران و پیوند این مفهوم با فرهنگ غنی این کشور، نوعی نگاه روحانی و اشراقی نیز به پدیده‌ها و حوادث داشت.

پویا همچنین با بیان روند پیگیری برای ساخت خانه فرهنگ «اسلامی ندوشن» در شهر زادگاه وی، ابراز امیدواری کرد که فضای اطراف خانه فرهنگ اسلامی ندوشن که در واقع زادگاه وی نیز بوده است، توسط مسئولان محلی به شکلی شایسته بازآفرینی شود.

حسین رافی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ عامه دیگر سخنران این نشست ادبی بود.

وی با تأکید بر اینکه نوشته‌های اسلامی ندوشن، دورن‌جوش و برون‌زاست، تصریح کرد: هرکس می‌خواهد دکتر اسلامی ندوشن را بشناسد، باید کتاب «روزها» را بخواند و برای فهم کتاب روزها نیز باید، ندوشن را بشناسد.

وی با اشاره ادبیات و سبک خاص نگارش اسلامی ندوشن گفت: اسلامی وسواس خاصی در نوشتن دارد و هر لغتی را برای بیان مطالب خود استخدام نمی‌کند، وی نویسنده‌ای است که هیچگاه فرم را فدای محتوا نمی‌کند.

دیگر سخنران این نشست، حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر یزدی بود.

وی با بیان نحوه آشنایی و دیدار با اسلامی ندوشن گفت: بنده در سال ۶۴ نخستین معرفی را برای کتاب «روزها» نوشتم و پس از نگارش آن مطلب، دکتر اسلامی نسبت به بنده ابراز لطف کرد و از من خواست برای دیدار ایشان به تهران بروم که نهایتاً در آن سال‌ها موفق به دیدار با ایشان شدم و این قضیه، آغاز رفاقت و ارتباط بنده با دکتر اسلامی ندوشن بود.

مسرت همچنین به نگارش دو اثر در خصوص کتاب روزها اشاره کرد و گفت: در سال ۸۴ نخستین کتاب در خصوص روزها با عنوان «روشن‌تر از روشن» توسط بنده نگارش شد و  پس از آن نیز کتاب «در آینه روزها» که در واقع جمع‌آوری نقدهایی در خصوص کتاب «روزها» است را به رشته تحریر درآوردم.

در بخش دیگری از این مراسم و در کنار سخنان علی اکبر جعفری ندوشن، مجری برنامه و استاد ادبیات دانشگاه‌های استان، علی غیاثی ندوشن، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود رهبران، استاد برجسته خوشنویسی کشور؛ مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش یزد به ایراد سخن در خصوص اسلامی ندوشن و کتاب «روزها» پرداختند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در سخنانی کوتاه با قدردانی از حضور مسئولان، فرهیختگان و صاحبنظران یزدی در نشست ادبی نقد و تحلیل کتاب «روزها»، گفت: دکتر محمدعلی اسلامی، نام خطه کویری ندوشن را زنده کرده و از شخصیت‌های بزرگ و تکرارنشدنی این شهر و دیار است.

اجرای شاهنامه‌خوانی توسط دو تن از نوجوانان دختر ندوشنی و پخش مستندی با عنوان «روزها» از دیگر برنامه‌های نشست ادبی نقد و تحلیل کتاب روزها بود.

در پایان مراسم نیز از اساتید شرکت کننده در نشست «شبی با روزها» با اهدای مجموعه‌ای از کتاب‌های دکتر اسلامی ندوشن، قدردانی شد و حاضران لوح یادبود نشست را امضا کردند.

گفتنی است، نشست ادبی «شبی با روزها» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بخشداری ندوشن، شهرداری این شهر و تعدادی از دستگاه‌ها و نهادهای مردمی شهر ندوشن برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: