کد خبر: 38791
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 بهمن 1397 - 16:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 تجلیل از محمود پوروهاب شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان در بوشهر

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر
محمود پوروهاب در آیین چهل قلم بوشهر مطرح کرد؛ پیشرفت چشم گیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای اجرای طرح چهل قلم، از محمود پوروهاب، شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان در استان بوشهر تجلیل شد.
 تجلیل از محمود پوروهاب شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان در بوشهر

به گزارش لیزنا، آیین تجلیل از محمود پوروهاب، شاعر متعهد حوزه کودک و نوجوان با حضور آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان؛ سردار غلامعلی کفاش، مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس؛ سیدعلی هاشمی، مدیرکل کتابخانه های استان؛ شاعران، نویسندگان، کتابداران و دانش آموزان بوشهری در کتابخانه عمومی مصلحیان برگزار شد.

سید علی هاشمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در ابتدای این مراسم گفت: طرح چهل قلم، برنامه ای است که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور طراحی و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اجرا می شود. این طرح دارای اهداف ارزشی والایی است که طی آن شاعران و نویسندگان متعهد و برجسته کشور تجلیل می شوند. معیار انتخاب نویسندگان، روزآمدی، تعهد، نگارش ادبی، تخصص و استمرار تولید اثر است.

هاشمی بیان کرد: یکی از اهداف اجرای این طرح آشنایی عموم مردم و مسئولان با نویسندگان برجسته و آشنایی با آثار فاخر آنان است.

وی از همکاری و مشارکت ادارات کل آموزش و پرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری بوشهر، انجمن شعر و ادب استان و بسیج هنرمندان در اجرای این آیین تقدیر کرد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این آیین گفت: از ویژگی نویسندگان و شاعران این است که آثار آن ها پس از خودشان نیز جاودانه است.

وی افزود: در هندسه جغرافیایی کتاب، نقش شعر فوق العاده مهم است و شعر، به ویژه برای کودک و نوجوان، زیباترین و رساترین شیوه انتقال محتوا است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: کار زیبای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در تجلیل از اهل قلم برجسته و متعهد اقدامی بسیار خوب و شایسته تقدیر است.

بابک نیک طلب، از شاعران برجسته کودک و نوجوان در این مراسم با تمجید از آثار فاخر محمود پوروهاب گفت: ایشان صاحب ۱۵۰ اثر هستند که اکثر این کتاب ها در زمینه های داستان، زندگینامه بزرگان ادب فارسی و ائمه معصومین (ع) به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: پوروهاب در کار مطبوعاتی نیز فعالیت مستمر داشته و با نشریات مطرحی چون، سلام بچه ها، پوپک و سنجاقک تأثیرات شگرفی در پرورش ذهن کودکان و نوجوانان داشته است. داوری در جشنواره های کتاب سال فجر، دفاع مقدس، شعر فجر و حضور در نشست های شب شعر از دیگر فعالیت های مستمر پوروهاب است.

وی  اضافه کرد: مهم ترین بخش زندگی پوروهاب شاگرد پروری و انتقال تجربیات خود به دیگران است و نویسندگان بسیاری در زمینه کودک و نوجوان پرورش داده است.

نیک طلب بیان کرد: جای خوشبختی است که تجلیل از شاعران و نویسندگان متعهد و برجسته کشور در دوره حیات آنان انجام می شود و این اقدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور جای قدردانی دارد.

حیدر عابدی، مسئول انجمن شعر استان در تمجید از محمود پوروهاب بیان کرد: انتشار ۱۵۰ اثر به صورت مستمر نشان از پر مخاطب بودن آثار فاخر ایشان دارد. از ویژگی بارز پوروهاب، تسلط بر روانشناسی کودک است که این خصوصیت در انتخاب واژه ها و کلمات در آثار ایشان کاملا روشن و آشکار است.

محمود پوروهاب شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان نیز در این آیین از تمامی دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این همایش تقدیر کرد. وی اظهار داشت: برنامه های موثری چون، کارگاه های قصه گویی، شعر، تصویرگری و ... در کتابخانه های عمومی کشور اجرا می شود که در پرورش ذهن کودکان تاثیر بسزایی دارد.

این شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان اذعان داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال های اخیر، پیشرفت چشم گیری در تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی داشته است.

محمود پوروهاب عنوان کرد: آموزش کودکان نباید مغفول واقع شود. استعدادهای درخشانی در بین کودکان وجود دارد که رفع نواقص در آثارشان از طریق آموزش باعث شکوفا شدن این استعدادها خواهد شد.

وی در پایان گفت: پیش از انقلاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان آثار زیادی نداشتیم و به نوعی ادبیات کودک و نوجوان محصول انقلاب است و داستان نویسی در این رده سنی پس از انقلاب اسلامی ایران آغاز شد.

در این مراسم، از حجت الاسلام حمید مردانی از نویسندگان برجسته و متعهد استان نیز تجلیل و همچنین برنامه هایی چون نقال خوانی، قصه گویی و شعرخوانی از آثار محمود پوروهاب اجرا شد.

گفتنی است، در اجرای طرح چهل قلم در استان بوشهر اثر جدید محمود پروهاب به نام «باید دریایی باشد» با موضوع زندگینامه حضرت امام محمد باقر(ع) رونمایی شد

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: