کد خبر: 38871
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 اسفند 1397 - 13:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

داوری آثار چهارمین دوسالانه کارتون کتاب به پایان رسید

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
داوری آثار چهارمین دوسالانه کارتون کتاب به پایان رسید و برگزیدگان این دوسالانه بین المللی به زودی طی مراسمی تقدیر خواهند شد.
داوری آثار چهارمین دوسالانه کارتون کتاب به پایان رسید

به گزارش لیزنا، بهمن عبدی از کارتونیست های مطرح کشور که در نشست داوری چهارمین دوسالانه کتاب حضور داشت با تأکید بر اینکه دوسالانه کارتون کتاب در سطح بین المللی شناخته شده است و آثار خوبی از کارتونیست های بزرگ دنیا به دوسالانه ارسال شده است، گفت: یکی از مواردی که موجب جذب کارتونیست های مطرح برای شرکت در یک مسابقه بین المللی می شود، اعتبار و خوش قولی برگزار کنندگان آن است. دوسالانه کارتون کتاب با چاپ کتاب، ارسال جایزه ها و برگزاری منظم، امروز در سطح دنیا شناخته شده است و در طول مدتی که داوری آثار را بر عهده داشتم آثار خوبی را مشاهده کردم.

وی افزود: کتاب از آن دست موضوعاتی است که تقریبا بسیاری از کارتونیست ها پیرامون آن آثاری را تولید کرده اند. با این حال با توجه به تأثیر فضای مجازی در دوران معاصر بسیاری از آثار ارسالی رقابت بین کتاب و فضای مجازی را دستمایه تولید اثر کرده اند که از این لحاظ جالب توجه است.

عبدی با اشاره به اینکه کارتون کتاب برای تأثیر گذاری نیاز به قرار گرفتن در معرض دید عموم دارد، گفت: لازم است برای تأثیرگذاری بیشتر کارتون گالری های مختلف از این آثار برگزار شود یا با رایزنی در مکان های مناسب که محل رفت و آمد مردم در سطح شهر است به نمایش گذاشته شود. با توجه به مظلومیتی که کتاب و مطالعه در ایران امروز پیدا کرده است، نمایش آثار منتخب و خوب این جشنواره کمک شایانی در تشویق مردم به مطالعه خواهد داشت.

همچنین در حاشیه جلسه داوری، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر چهارمین دوسالانه کارتون کتاب، با اشاره به حضور 733 طراح از 73 کشور دنیا گفت: بیش از 2 هزار اثر به این جشنواره ارسال شده است که روند داوری ها با حضور کارتونیست های مطرح داخلی و بین المللی طی شد. فراخوان این جشنواره از هفتم شهریور با موضوعات کتاب و شهر، کتاب و زندگی، کتاب و خانواده، کتاب و کودک، کتاب و کتابخانه، کتاب و کتابدار، کتاب و رسانه، کتاب و امید، منتشر شد که با استقبال خوب کارتونیست های مختلف دنیا مواجه شد و این نشان از جا افتادن این جشنواره در سطح داخلی و بین المللی است.

وی افزود: بسیاری از چهره‌های شاخص عرصه کارتون و کاریکاتور در این دوره شرکت داشتند که از این میان می‌توان به افرادی چون میخائیل کونتوریس، به عنوان بهترین کاریکاتوریست اروپا در سال ۲۰۱۸ از یونان و جیتت کاستانا از اندونزی به عنوان بهترین کارتونیست سال ۲۰۱۸ در آسیای میانه و خاور دور اشاره کرد.

شجاعی طباطبایی با اشاره به جوایز این دوسالانه و ترکیب داوران گفت: جوایز امسال برای شرکت کنندگان به یورو است که بر این اساس ۱۸۰۰ یورو به نفر اول، ۱۳۰۰ یورو به نفر دوم، ۹۰۰ یورو به نفر سوم و همچنین پنج جایزه ۴۰۰ یورویی به برگزیدگان این دوره اهدا خواهد شد. سامان ترابی، علیرضا پاکدل و بهمن عبدی داوران ایرانی این دوره هستند که دوتن از آنها از برگزیدگان دوره قبل هستند و میخائیل زلاتکوفسکی از روسیه و هیکابی دمیرچی از ترکیه داوران خارجی این دوره هستند.

وی افزود: پس از انتخاب برگزیدگان، طی مراسمی از برگزیدگان این دوسالانه تقدیر خواهد شد که زمان آن به زودی اعلام خواهد شد.

علیرضا پاکدل نیز یکی از داوران چهارمین دوسالانه کارتون کتاب در حاشیه جلسه داوری گفت: طی چهار دوره برگزار شده از این دوسالانه هنرمندان معتبری از سراسر دنیا و همچنین داخل کشور در این جشنواره شرکت کردند که آثار فاخر و با کیفیتی ارائه شد. استقبال گسترده از این دوسالانه دلایل مختلف و متفاوتی دارد، اما یکی از مهمترین دلایل آن، پایبندی برگزار کنندگان به تعهدات خود بوده است. متاسفانه در سالیان اخیر جشنواره های بسیاری در حوزه کارتون برگزار می شده که در عمل به تعهدات خود پایبند نبودند و معمولا پرداخت جوایز در روز اختتامیه صورت نمی گرفت و بعضاً با کم و کاست هایی به برگزیدگان ارائه می شد. اما خوشبختانه عمل به تعهدات اعلام شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشان از نگاه حرفه ای آنها به مقوله هنر کارتون و به خصوص موضوع کتاب و کتابخوانی دارد.

وی تأکید کرد: برگزاری جشنواره دوسالانه کارتون کتاب دقیقا بر اساس همین هدف راه اندازی شد، اما در کنار راه اندازی این جشنواره، دریافت آثار از سراسر دنیا، برگزیدن آثار با کیفیت، برپایی گالری و انتشار کتاب آثار برگزیده، گام نهایی این جشنواره بهره‌برداری از آثار برگزیده در جامعه و فضای زندگی اجتماعی است.

سامان ترابی از داوران چهارمین دوسالانه کارتون کتاب درباره جایگاه این جشنواره در عرصه بین‌المللی گفت: جشنواره‌ها و دوسالانه‌های هنری مختلفی در دنیا در حال برگزاری هستند که هنرمندان مختلف خود را برای شرکت در این جشنواره‌ها آماده می‌کنند. اما دوسالانه کارتون کتاب پس از برگزاری چهار دوره، امروز به یکی از جشنواره‌های معتبر در حوزه کارتون تبدیل شده که حجم آثار رسیده به این جشنواره و حضور کارتونیست‌های شناخته شده از کشورهای مختلف، این موضوع را تأیید می‌کند.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که آثار ارسالی از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار بودند و شرکت‌کنندگان با آگاهی از نگاه سخت‌گیرانه داوران در این جشنواره، تمام تلاش خود را برای ارائه آثار با ایده‌های نو و تکنیک‌های مختلف کرده بودند.

گفتنی است نخستین دوره این دوسالانه در سال ۱۳۸۹، ‌ با حضور کارتونیست‌هایی از ۵۳ کشور برگزار شد و دومین دوسالانه کارتون کتاب در سال ۱۳۹۳با ارسال ۱۳۴۸ اثر از ۴۶۸ هنرمند کارتونیست از ۶۴ کشور و سومین دوسالانه در سال ۱۳۹۵ با ارسال بیش از ۲۱۰۰ اثر از ۷۸۳ هنرمند کارتونیست ۷۴ کشور به دبیرخانه جشنواره، برگزار شد.

در چهارمین دوره از دوسالانه کارتون کتاب موضوعاتی چون «کتاب و شهر»، «کتاب و زندگی»، «کتاب و خانواده»، «کتاب و کودک»، «کتاب و کتابخانه»، «کتاب و کتابدار»، «کتاب و رسانه»، ‌«کتاب و آینده» مورد توجه قرار گرفت که بر این اساس هر شرکت کننده می توانست حداکثر ۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال کند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: