کد خبر: 39110
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 اسفند 1397 - 10:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«دیدار درنا» در نشست شمس کتابخانه آستان قدس رضوی

منبع : روابط ‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
نقد و بررسی کتاب «دیدار درنا»، تازه‌ترین اثر منیرۀ خدابخش حصار، موضوع چهل‌وسومین نشست ادبي شمس بود.
«دیدار درنا» در نشست شمس کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، چهل‌و‌سومین نشست ادبي شمس به نقد کتاب «دیدار درنا»، جدید‌ترین اثر منیرۀ خدابخش حصار پرداخت که با محوریت معظلات حاشیه‌نشینی شهر مشهد و مسئلۀ مهاجرت از روستا به شهر، به نگارش درآمده و در زمستان 97 وارد بازار نشر شده است.

این دورهمی ادبی که اجرای آن را علی براتی کجوان، نویسنده و منتقد مشهدی برعهده داشت، با حضور نویسندۀ اثر، جمعی از منتقدین و کارشناسان ادبی و علاقه‌مندان به جلسات نقد ادبی، برگزار شد.

در ابتدای برنامه، نویسندۀ کتاب با خوانش بخش‌هایی از داستان، همۀ اتفاقات آن را به‌نوعی حاصل تجربۀ زیستی یا پژوهش‌ها و مشاهدات خود به‌ویژه در حاشیۀ شهر مشهد دانست و گفت: هیچ‌گاه دوست نداشتم کتابی با درون‌مایۀ تلخ بنویسم و در این داستان نیز تلاش کردم در کنار تلخی‌ها، لحظات شادی را بگنجانم اما همۀ کتاب، آنِ زندگی من بود.

سپس علي براتي کجوان، با بیان این که باید در یک اثر داستانی، آنِ داستان یا نقطۀ طلایی آن را پیدا کرد، گفت: این داستان، حکایت جذّابی است که در آن، شخصیت‌ها در حرکت‌ و پویا هستند، دیالوگ‌ها قوی است و عناصر داستانی خوبی دارد اما به نظر می‌رسد پیوند خوبی بین عناصر داستان برقرار نشده است.

وی افزود: اگر بتوان از عنصر نمادپردازی در پیوند بین عناصر داستان استفاده کرد، موفقیت آن دوچندان می‌شود که نمونۀ آن، عنصر «تسبیح» است که می‌شد از آن به عنوان عنصر نمادپردازی استفاده کرد.

در ادامه، مجتبی انوریان یزدی، نویسندۀ مشهدی با بیان این که نقطۀ قوت در این اثر، احساس مسئولیت نویسنده نسبت به انسان‌های پیرامونش است، تصریح کرد: در این روزگار که بیشتر نویسنده‌ها صرفاً به دنبال استفاده از عناصر داستانی برای جذب مخاطب هستند، این گونه دغدغه‌های انسانی از سوی یک نویسنده، ارزشمند است.

وی در پایان، با بیان این که از فرهنگ و آداب و رسوم، مناسبات بین افراد روستانشین، تجلیات معیشتی زندگی آنان و ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی و همۀ آنچه معرف زندگی روستایی است، در این اثر خبری نبود، یادآور شد: داستان جذّابیت زیادی دارد اما می‌توانست با تأکید بیشتری بر شرایط اقلیمی نوشته شود؛ چرا که مسئلۀ ادبیات اقلیمی به‌ویژه منطقۀ خراسان اهمیت زیادی دارد.

از دیگر مسائلی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، زاویۀ دید، پردازش ساختار، ایدۀ محوری و شخصیت‌پردازی بود که با توضیحات نویسنده در پایان جلسه همراه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: