کد خبر: 39399
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 ارديبهشت 1398 - 14:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از «والت ویتمن» در کتابخانه کنگره آمریکا

منبع : لیزنا
کتابخانه کنگره آمریکا با نمایش مجموعه آثار «والت ویتمن»، شاعر مدرن و روزنامه‌نگار آمریکایی، میزبان دویستمین سالگرد تولد وی به همراه مراسم اکران فیلم و بازدید از مجموعه‌های او خواهد بود.
تجلیل از «والت ویتمن» در کتابخانه کنگره آمریکا

به گزارش لیزنا، کتابخانه کنگره آمریکا دویستمین سالگرد تولد شاعر و نوازنده آمریکایی،  والت ویتمن (Walt Whitman) را در بهار 2019 با برگزاری مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها، برنامه‌های عمومی و کمپین جمع آوری اطلاعات دیجیتالی با کمک مردم جشن خواهد گرفت تا کلکسیون بی‌نظیری از نوشته‌ها و آثار وی را به نمایش بگذارد.

سری جشن‌های 200 سالگی کتابخانه ویتمن در سراسر کشور، از جمله در شهرهایی که وی بیشتر عمر خود را در آن‌ها گذرانده، برگزار خواهد شد. ویتمن در 31 ماه می 1819  در نیویورک دیده به جهان گشود و در 26 مارس 1892 درگذشت. او حدود 10 سال در واشنگتن زندگی کرده و به نویسندگی پرداخت. وی در طول جنگ داخلی آمریکا، در بیمارستان‌های نظامی شهر به صورت داوطلبانه به سربازان مجروح خدمات می‌کرد و حمایت‌های روحی، روانی و عاطفی ارائه می‌داد.

 

والت ویتمن در سال‌های جوانی خود در پرتره‌ای که توسط سموئل هولیدر (1854) به تصویر کشیده شده‌ است

 

ویتمن به عنوان معلم مدرسه، کارگر چاپخانه، ویراستار روزنامه، روزنامه‌نگار، نویسنده مستقل و کارمند دولتی کار می‌کرد، اما وی در زمره مشهورترین شاعران آمریکا نیز قرارمی‌گیرد و به عنوان شاعری دموکرات شناخته می‌شود.

کتابخانه کنگره مجموعه وسیعی از آثار ویتمن و دیگر آثار مرتبط با او در دنیا را در اختیار دارد؛از جمله نسخ خطی، کتب نادر و عکس‌های گوناگون. مجموعه آیتم‌ها شامل دست‌نوشته‌های وی از اشعار و نثرهای اولیه‌اش تا نسخه‌های کمیاب «برگ‌های چمن»(Leaves of Grass)، عینک‌های طبی، عصای راه رفتن و معروف‌ترین پرتره‌های عکس‌های استدیویی که در طول زندگی از ویتمن گرفته‌شده؛ است. مجموعه دست‌نوشته‌ها و بسیاری از عکس‌ها به صورت منابع دیجیتالی و آنلاین در دسترس عموم مردم قرار دارد.

سری جشن‌ها و مراسم بزرگداشت دویستمین ویتمن، بخشی از ابتکارات سالانه کتابخانه کنگره است.

 

کمپین جمع‌آوری اطلاعات توسط مردم

24آوریل-ژوئن

ابتکار جنجالی کتابخانه به نام «توسط مردم» (By the People) در روز 24آوریل طی یک کمپین راه‌اندازی خواهد‌ شد تا از کمک مردم برای نسخه‌برداری بیش از 121هزار صفحه از نوشته‌ها و مقالات ویتمن به جهت دسترسی بهتر از طریق اینترنت، استفاده شود. اسناد انتخاب‌شده برای رونویسی شامل نمونه‌هایی از نوشته‌ها، نامه‌ها و اشعاری مانند Oh Captain , My Captain و همچنین قطعات شعری که ویتمن بعدها آنان را بصورت کاملتری در مجموعه «برگ‌های چمن» منتشر کرد، هستند.

این یک فرصت ویژه برای برای معلمان و دانشجویان است تا با فرآیند خلاقانه کار ویتمن درگیر شوند. پیش‌نویس‌ها و بخش‌هایی از آثار وی در سطوح مختلف، ذهن فعال و خلاق این شاعر بزرگ و جهان‌بینی مبتکرانه او را در قالب کلمات به نمایش می‌گذارند.

شورای ملی معلمان زبان و ادبیات انگلیسی با کتابخانه ملی برای میزبانی وبینار Transcribe-a-Thon در روز 24 آوریل همکاری خواهد‌کرد. این رویداد یک ساعته، متخصصان و کارشناسان کتاب و کتابخانه و مربیان و معلمان را برای بحث درباره چگونگی تجزیه و تحلیل مقالات ویتمن توسط دانش‌‌آموزان و همچنین رونویسی و برچسب‌گذاری آن‌ها گردهم خواهدآورد. ثبت‌نام در این رویداد برای عموم مردم و در دسترس همگان است.

 

نمایش 200سالگی ویتمن

16مه- 15 آگوست

به مناسبت دویستمین سالگرد میلاد ویتمن، کتابخانه ملی اشعار و تصاویری از زندگی وی را همراه موسیقی در ساختمان توماس جفرسون نمایش می‌دهد. از موارد برنامه‌ریزی شده برای به نمایش درآمدن می‌توان به 5 نمایشنامه دست‌نویس ویتمن، برخی از اشعار منتشرشده وی، نامه‌ها و پرتره‌های او اشاره ‌کرد.

این نمایش زنده، زندگی ویتمن را از محل تولدش در لانگ آیلند نیویورک تا زندگی در واشنگتن و رابطه صمیمی او با پیتردایل، مراقبت از سربازان جنگ داخلی و تحسین و احترام وی نبست به آبراهام لینکلن را در کنار مجموعه اشعار او «بَرگ‌های عَلَف» (Leaves of Grass) و میراث ادبی وی به تصویر درمی‌آورد. شهرت جهانی ویتمن با مجموعه شعر «برگ‌های علف» که مفاهیمی چون آزادی و دموکراسی، جنسیت و جهان طبیعی را مطرح می‌کند، به اوج خود رسید.

 

ویتمن در کالپپر

23 مه، سالن Packard ، کالپپر ویرجینیا

به مدت دو ماه در اوایل سال 1864، والت ویتمن در کالپپر ویرجینیا ساکن بود و به عنوان داوطلب در بیمارستان های ارتشی حوزه پوتومک (Potomac) فعالیت می‌کرد. ویتمن با وجود آزار و اذیت هایی که در این ناحیه مشاهده کرده بود، کالپپر را به عنوان «یکی از مطبوع‌ترین شهرهای ویرجینیا» توصیف کرد.

هل باد (Hall Bud) تاریخدان و مورخ محلی، در این مراسم سخنرانی خواهد داشت و به دنبال آن نمایش Shenandoah با بازی جیمی استوارت (Jimmy Stewart)  اجرا خواهدشد. این نمایش درباره خانواده کشاورزی است که پدر (جیمی استوارت) سعی بر دورنگه داشتن خانواده خود از جنگ داخلی را دارد اما اتفاقاتی این تلاش و هدف را غیرممکن می‌سازد.

 

مجموعه والت ویتمن، بخش نسخه‌های خطی

در تاریخ 30 مه باربارا بایر، مورخ خط ، محتوا و موارد استفاده تحقیقاتی از مجموعه دیجیتالی نسخ خطی ویتمن را در قالب اشعار زیر شرح می‌دهد:

Miscellaneous ، Papers Charles و Thomas Harned .

 

بازدید عموم از خانه شخصی والت ویتمن

کتابخانه کنگره در روز 3 ژوئن مراسم بازدید از خانه والت ویتمن را در اتاق 119 ساختمان توماس جفرسون برگزار خواهد‌ کرد و گنجینه‌های بیشتری از مجموعه‌های کتابخانه نیز به نمایش گذاشته‌خواهد‌شد. به عنوان بخشی از این جنبش، مرکز شعر و ادبیات کتابخانه نمایشی ویژه از مستند کوتاه «والت ویتمن = شهروند شاعر» (Walt Whitman = Citizen Poet) را به کارگردانی هیدن رایس (Hayden Reiss) که با همکاری بنیاد شعر تولید شده‌است، اکران خواهد‌ کرد. در ادامه در همان شب، قرائت اشعار ویتمن در کتابخانه فولکس شکسپیر پیگیری‌خواهد ‌شد.

 

ترجمه: غزل گودرزیان

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: