کد خبر: 39826
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 خرداد 1398 - 11:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل
با حضور مشاور دبیرکل و معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مسئولان و مدیران استانی، پروانه رضا قلیزاده به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل معرفی شد.
برگزاری مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل

 به گزارش لیزنا، با حضور اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد؛ روح الله هاشمی ذاکر، مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ مسعود امامی یگانه، معاون امور عمرانی استاندار اردبیل، مدیران و مسئولان حوزه فرهنگی استان اردبیل، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در سالن بیضا کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل برگزار شد.

معاون اداری و مالی نهاد در این مراسم یکی از راهبرد های نهاد کتابخانه های عمومی کشور را  حرکت در مسیر ارتقای مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه  عنوان کرد و گفت: در این راستا در ۵ سال گذشته تلاش کردیم تا کتابخانه ها از حالت سنتی خارج شده و به یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی چند منظوره تبدیل شوند.

شفاعی افزود: ایجاد انگیزه در بین کودکان و برنامه ریزی برای افزایش کتایخوانی کودکان یکی از برنامه های مهم در نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و در این راستا توجه به بخش های کودک و تامین تجهیزات مورد نیاز بخش های کودک اعم از منابع و تجهیزات مورد نیاز برای کودکان مورد توجه جدی بوده و ثمرات آن در تمامی کتابخانه های کشور مشهود است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتخاب مدیران استانی گفت: بدور از نگاه سیاسی در انتخاب مدیران کل استانها حرکتی را آغاز کردیم تا بر محور تخصص گرایی و تجربه از بین فعالان فرهنگی استان و به ویژه کارکنان با صلاحیت  مجموعه کتابخانه های استان ها مدیران انتخاب و مسئولیت را بر عهده بگیرند. در این راه از هرگونه نگاه سیاسی و حزبی نیز پرهیز کرده ایم.

معاون عمرانی استاندار نیز در این مراسم گفت: در حالی که تحولات  در حوزه های مختلف سرعت قابل توجهی به خود گرفته در بخش انتقال اطلاعات و همچنین آگاهی بخشی به مردم بهتر است به جای استفاده از عناصر متکثر، از کتاب به عنوان دوست مهربان بهره  بگیریم که این امر می تواند از دوران کودکی و با تقویت فرهنگ مطالعه کتاب به آغاز شود.

مسعود امامی یگانه بیانن کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی در بحث کتابخانه سازی باید از تجربه مجمع خیرین مدرسه ساز استفاده شود تا در همه مناطق شهری و روستایی شاهد احداث و توسعه فضاهای کتابخانه ای باشیم.

رباب عزیزخانی مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان نیز در این مراسم با تشریح عملکرد ۵ ساله خود گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار عضو فعال در کتابخانه های عمومی استان حضور دارند و منابع مکتوب کتابخانه ها  نیز از مرز ۱ میلیون نسخه گذشته است.

وی از احداث ۱۵ باب کتابخانه عمومی در دوره مسئولیت خود خبر داد و گفت: در این ۵ سال به ازای هر سال ۳ باب کتابخانه عمومی در سطح استان اردبیل افتتاح شده است.

عزیزخانی بیان کرد: کتابخانه های عمومی در برگزاری برنامه های متعدد در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و همچنین ارتقای کیفی و کمی برنامه رشد قابل توجهی داشته است که  این شاخصه ها نشان می دهد برنامه های اجرا شده در طراحی و اجرا  با یک برنامه ریزی درست و دقیق همرا بوده است.

پروانه رضا قلیزاده مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی  اردبیل نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: تلاش خواهیم کرد در دوره جدید با بهره گیری از  تجربیات گذشته ضمن توسعه و گسترش فرهنگ کتاب خوانی در بین گروه های مختلف جامعه، فضاهای کتابخانه ای را نیز افزایش دهیم و با اجرای برنامه های ترغیبی و تشویقی اهداف خود را عملیاتی کنیم.

وی گفت: یکی از برنامه های اولویت دار ما تقویت بخش فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود که سعی خواهیم کرد در مناطق مختلف شهری و روستایی گروه های مختلف سنی جامعه را با کتاب و لذت مطالعه آشنا کنیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی از زحمات و تلاش های رباب عزیزخانی مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان اردبیل تقدیر و حکم انتصاب پروانه رضا قلیزاده به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان اردبیل به او اعطا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: