کد خبر: 40085
تاریخ انتشار: جمعه, 25 مرداد 1398 - 10:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نهمین جشنواره کتابخانی رضوی به کار خود پایان داد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
دبیرکل نهاد در اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: تلاش‌ها و برگزاری جشنواره‌ کتابخوانی رضوی برای این است که کتابی خوانده شود تا معرفت مان افزایش یابد و به انسان های بهتری تبدیل شویم. مسلما با عمل کردن به معارف ائمه اطهار(ع) که در اختیار ما قرار دارد، جامعه ما جامعه بهتری خواهد شد و به حیات طیبه‌تری دست خواهیم یافت.
نهمین جشنواره کتابخانی رضوی به کار خود پایان داد

 به گزارش لیزنا،  اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور دکتر محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور، محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی و رییس انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مروج الشریعه امام جمعه گلبهار، مولوی غلام نبی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد، ایمان شمسایی مدیرمسئول روزنامه قدس، حسین سعیدی مدیرعامل به نشر، محمد رضا بصیری پور مدیر عامل انجمن خیرین کتابخانه ساز خراسان رضوی، سرهنگ پاسدار سید جواد کمالی مسئول سازمان بسیج کارمندان سپاه امام رضا (ع)، خانواده شهیدان مدافع حرم خراسان رضوی، علیرضا مختارپور دبیرکل، معاونان و مدیران‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از فعالان و مسئولان فرهنگی کشور در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این مراسم با تشکر از همراهی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، استادان علم اطلاعات دانش شناسی و همه کسانی که در جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت کردند، گفت: در درجه اول از مردم، کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها و سپس از دستگاهای فرهنگی که در این دوره مشارکت چشم گیری را رقم زدند، تشکر می کنم. در این دوره بیش از ۳۷۰ دستگاه‌ فرهنگی مشارکت داشتند. این برای ما مایه افتخار است که نصیب ما و همکاران مان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است تا در کنار سایر دستگاه های فرهنگی و اجرایی کشور در جشنواره‌ای ذیل نام امام رضا(ع) فعالیت کنیم.

وی افزود: این کارها، تلاش‌ها و برگزاری این جشنواره‌ها برای این است که کتابی خوانده شود تا معرفت مان افزایش یابد و به انسان های بهتری تبدیل شویم. مسلما با عمل کردن به معارف ائمه اطهار(ع) که در اختیار ما قرار دارد، جامعه ما جامعه بهتری خواهد شد و به حیات طیبه‌تری دست خواهیم یافت.

دبیرکل نهاد در ادامه گفت: دو حدیث از امام رضا(ع) انتخاب کرده‌ام که برای شما بازگو می‌کنم. امام می‌فرمایند خرد مرد مسلمان کامل نشود مگر اینکه ۱۰ ویژگی در او وجود داشته باشد: امید بخیر و نیکی او برود، از شر او در امان باشی، کار خوب کم دیگران را زیاد می‌انگارد، کار خوب زیاد خود را کم می شمارد، از تقاضا و درخواست نیاز دیگران خسته نمی شود، در طول زندگی از دانشجوئی ملول نمی گردد، فقر در رابطه با خدا برایش بهتر است از ثروت، خواری در رابطه با خدا محبوب تر است نزد او از عزت در ارتباط‍‌ با دشمن خدا و گمنامی برایش لذت بخش‌تر از شهرت است. سپس امام فرمودند ویژگی دهم بسیار مهم است: کسی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من بهتر و پارسا تر است.

مختارپور در ادامه با بیان حدیث دیگری از امام رضا(ع) تصریح کرد: کسی از امام رضا(ع) می‌پرسد که شما امروزت را چگونه شروع کردی و در چه حالی؟ امام فرمودند: امروزم را با عمری شروع کردم که رو به کاهش است، اما هر کاری که دارم انجام می‌دهم یک جا ثبت می‌کنند و عمل من محفوظ است و مرگ هم دارد به من نزدیک می‌شود؛ آتش جهنم هم هست و نمی‌دانم که با ما چگونه محاسبه می‌کند.

وی در پایان گفت: حکیم الهی قمشه‌ای، مترجم قرآن، شاعر و فیلسوف اسلامی چند شعر و قصیده بلند درباره امام رضا (ع) سروده‌اند که در ابتدای آن نوشته اند «آن را در شور و غوغای عشق در حرم امام رضا(ع) سروده‌ام». آن شعر اینگونه آغاز می شود:

بشارتی رسیدم از کوی دوست

که دست دل رسد به گیسوی دوست

بدان خوشم که مژده ی وصل یار

کشد دلم به حلقه ی موی دوست

چو بلبلان ز شور و غوغای عشق

جوان کنم پر از  هیاهوی دوست

ز ملک ری به کوسم آورده عشق

به بوسه ای ز خال هندوی دوست

***

همچنین دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: از اینکه به بهانه ترویج کتابخوانی، توفیق  حضور در جوار امام رضا(ع) را یافته ام، بسیار خرسندم، خدا را شکر می کنم و از برگزارکنندگان جشنواره که با دعوت از من امکان حضور در این جمع را فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

وی ضمن تقدیر از برگزارکنندکان و شرکت کنندگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: از جناب آقای مختار، دبیرکل نهاد و آقای رمضانی، دبیر این جشنواره و همه همکاران در نهاد که از نزدیک شاهد تلاش بی وفقه‌ها آن ها  برای روشن نگه داشتن چراغ کتاب و کتاب خوانی در کشور، بوده‌ایم، قدردانی می کنم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: برنامه‌هایی برای ترویج کتابخوانی در کشور داریم که در قالب طرح‌هایی چون «باشگاه‌های کتابخوانی»، «پایتخت کتاب ایران» و «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در حال برگزاری است. با اینحال جای تقدیر دارد که یک برنامه ترویجی در حوزه کتابخوانی در یک بازه زمانی چهار یا پنج ساله، با این میزان رشد در جلب مشارکت عموم فعالیت می کند. میزان شرکت کنندگان این جشنواره از حدود ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۵ به بیش از یک میلیون نفر در سال ۹۸ رسیده است؛ یعنی افزایشی حدود ۵ برابر در جلب مشارکت عمومی که بسیار تحسین برانگیز است.

جوادی تأکید کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از شاهکارها و اتفاقات بزرگ فرهنگی در کشور است که به برکت نام مقدس امام رضا(ع) شکل گرفته و البته باید قدردان برگزار کنندگان آن باشیم. ما به دنبال ترویج کتابخوانی هستیم و برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در چنین گستره ای، نشانگر شکوه این حرکت فرهنگی است؛ اتفاق بزرگی که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محتوای منابع جشنواره کتابخوانی رضوی، درباره کیفیت این جشنواره نیز گفت: اگر به دنبال ترویج و تقویت اندیشه دینی جامعه هستیم، جشنواره کتابخوانی رضوی، برنامه ای خوب و موفق در این مسیر است؛ چراکه امام رضا(ع) فرمودند «خدا رحمت کند کسی که امر ولایت را احیا می کند.» از ایشان پرسیدند چگونه احیا می‌شود و امام پاسخ دادند «افراد معارف را بیاموزند و آن را به دیگران آموزش دهند.» امام رضا(ع) می فرمایند «مردم اگر محاسن سخن ما را بفهمند، تبعیت از معصومین اتفاق می‌افتد؛» کاری که با ترویج کتاب هایی با محتوای مذهبی در این جشنواره، در حال انجام است.

محسن جوادی در ادامه با اشاره به امکان مشارکت گروه‌های خاص در این جشنواره گفت: با پیش بینی های انجام شده از سوی برگزدار کنندگان، امکان مشارکت گروه های مختلف مخاطبان در این جشنواره فراهم شد. همچنین توجه به استفاده از فضای مجازی نکته قابل تأملی است که در این دوره از جشنواره میزان مشارکت در بخش آنلاین رشد قابل توجهی داشته است؛ از آنجا که آینده این نسل، کشور و جهان به سمتی می‌رود که فضای مجازی، تبدیل به فضای واقعی زندگی می‌شود، توجه این جشنواره به این موضوع نیز بسیار قابل تقدیر است.

وی  با ارائه پیشنهاداتی در راستای برگزاری هرچه بهتر  این جشنواره در سال‌های آتی گفت: به اعتقاد من اگر برگزار کنندگان بتوانند ارتباط خود را با مجموعه شرکت کنندگان این جشنواره و به خصوص کودکان و نوجوانان حفظ کنند و در مناسبت‌های مختلف از طریق تعامل با آن ها، استعداد این عزیزان را تقویت کنند، می‌توان به پرورش بزرگان و متخصصان بیشتری امیدوار بود. کودکانی که با کشیدن این نقاشی‌ها در این جشنواره شرکت کردند، می‌توانند در آینده چهره‌های درخشانی شوند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: می‌توان کل آثار نقاشی ارائه شده در  این جشنواره را در سامانه‌ای در معرض دید عموم قرار داد و از دیدگاه و نظرات دیگران نیز استفاده کرد. در مورد منابع جشنواره نیز باید بگویم، با وجود اینکه کتاب های خوب در این زمینه کم است اما منابع ارزشمندی با مشورت متخصصان انتخاب شد.

جوادی با اشاره به ظرفیت بین‌المللی شدن این جشنواره گفت: این جشنواره باید فراتر از جغرافیای ایران برود. مثلا در کشورهای فارسی زبان می‌تواند گسترش پیدا کند. همچنین ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، گاها دلدادگی‌ بیشتری به امام رضا(ع) دارند که نباید آن ها را نیز نادیده گرفت.

 

***

محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم با اشاره به اهمیت محتوا در تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار داشت: وقتی فیلم خوبی می بینیم، متوجه می‌شویم فیلمنامه آن خوب بوده؛ وقتی تئاتر خوبی می بینیم، متوجه می‌شویم که متن و محتوای آن خوب بوده و این موضوع نشان دهنده اهمیت محتوا در تولیدات فرهنگی و هنری ما است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: اقدام نهاد در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی که مخاطب آن به بیش از ۱ میلیون رسیده و تلاش برای ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه، بسیار ارزشمند است و ان شاءالله ثمرات آن پرورش بزرگانی شود که تولید محتوای آینده را برعهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از موثرترین برنامه هایی است که از سوی نهاد هر ساله برگزار می شود و امسال مورد تقدیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. این جشنواره یک برنامه کامل و جامع ویژه تمامی اقشار در گروه های مختلف سنی است. امیدوارم با همت مسئولان نهاد این جشنواره روند رو به رشد خود را حفظ کند و گستره آن به خارج از مرزها نیز توسعه یابد. ما نیز تلاش می‌کنیم بخش‌هایی که متولی تولید محتوای فرهنگی هستند، تقویت شوند تا محتواهای غنی‌تری در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گیرد.

همچنین در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به حاضران و تقدیر از تمامی دست اندکاران برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: از زمان برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند و این موضوع در  چهار دهه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.

***

همچنین سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی به اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، این جشنواره را، تجلی امید به آینده روشن و کتابخوان ایران بصیر و ولایت مدار دانست.

متن پیام وی بدین شرح است:

«بوستان سرسبز کتاب آن هنگام که نسیم جانفزای معارف اهل بیت (ع) در آن می پیچد و جلوه ای از ظرایف سیره و سنت آن عزیزان خدا را متبلور می سازد، برکتی صدچندان می یابد، بدان گونه که عطر آسمانی آن از جسم و جان خوانندگان استشمام و در رفتار عملی آنان متجلی می شود.

جشنواره های مروج کتابخوانی، فرصتی ارزشمند برای پیوند عموم مردم با «یار مهربان» اندیشه های بشری است و زمانی که با آموزه های اصیل مذهبی آمیخته شوند، شکوه صدچندان می یابند.

«جشنواره کتابخوانی رضوی» که مفتخر و معطر به نام و یاد نورانی هشتمین اختر تابنده آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء)، خواهر گرانقدرشان حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و فرزند برومندشان حضرت جواد(علیه السلام) است، در قلوب ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (ع) در سراسر ایران اسلامی جایگاه ویژه ای یافته است.

پشتوانه پرافتخار شرکت عاشقان آن امام همام به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در ادوار مختلف این جشنواره به ویژه نهمین دوره، با مشارکت بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر،‌ بیانگر اوج ارادت و میهمان نوازی شایسته ایرانیان از اهل بیت پیامبر(ص) است و نشان از اشاعه سیره فرهنگی و علمی ایشان دارد.

نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، تجلی امید به آینده روشن و کتابخوان ایران بصیر و ولایت مدار است.

یکایک دست اندرکاران برگزاری این جشنواره،‌ بالاخص کتابداران عزیز در اقصی نقاط کشور، شایستگی آن را داشته اند که در شهر و دیار خویش به افتخار خدمتگزاری حضرت ثامن الحجج (ع) نائل شوند و در دایره بزرگ خادمان رضوی قرار گیرند. به همه شما عزیزانم در نهاد کتابخانه های عمومی کشور خداقوت می گویم و ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، که آغاز آن مظهر عبودیت و شکوفایی ایمان و خاتمه آن ثمره نبوت و اکمال دین است، برایتان در این مسیر نورانی، عزت و سربلندی آرزومندم.»

در ادامه این مراسم از پدر شهید مدافع حرم، شهید جواد محمدی مفرد تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: