کد خبر: 40174
تاریخ انتشار: شنبه, 23 شهریور 1398 - 14:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در استان کهگیلویه و بویراحمد؛

کارگاه آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی ویژه کتابداران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد،
کارگاه آموزشی آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در کتابخانه عمومی آیت الله ملک حسینی یاسوج برگزار شد.
کارگاه آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی ویژه کتابداران برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، نخستین کارگاه آموزشی «آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، با تدریس رضا محمودپور، مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور، با حضور روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها و تعدادی از کتابداران استان، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی شهر یاسوج برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی یک روزه در خصوص ویژگی های نسخ خطی و چاپ سنگی، قدمت این آثار و همچنین نحوه شناسایی، نگهداری و حفظ این منابع ارزشمند مطالبی بیان شد.

رضا محمودپور، مدرس دوره ریشه های کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی را در هنر، تاریخ و هویت مردم مناطق مختلف دانست. وی این منابع ارزشمند را هویتی فرهنگی، دینی، ملی و حتی بین المللی عنوان کرد و با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوه نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری به آن ها وارد شده است.

این کارشناس نسخ خطی، آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردمان هر کشور را از مهم ترین مباحث مورد توجه دولت ها برشمرد و گفت: خوشبختانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور با شناسایی نسخ خطی کتابخانه های عمومی و نگهداری صحیح و اصولی، آموزش لازم به کتابداران با برگزاری کارگاه های مختلف، گام مهمی در راستای حفظ منابع نسخ خطی و چاپ سنگی برداشته است.

وی خلق یک اثر خطی و سنگی را حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت دانست که اگر در تولید آن علاقمندی و عشق وجود نداشته باشد، آن اثر ماندگار نخواهد بود.

محمودپور کتابخانه ملی، کتابخانه علامه مرعشی قم، آستان قدس رضوی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه کتابخانه ملک را از مهم ترین مراکز نگهداری این آثار عنوان کرد که علاقمندان می توانند برای مشاهده و آشنایی با این منابع ارزشمند به این مراکز مراجعه کنند.

وی استان کهگیلویه و بویراحمد را به لحاظ فرهنگی بسیار غنی دانست و افزود: غنی بودن فرهنگ استان از سه عامل اصالت قوم ایرانی، دین اسلام، مذهب تشیع و فرهنگ بومی و محلی سرچشمه گرفته است، ولی متاسفانه این فرهنگ، تاریخ و هویت بیشتر شفاهی بوده و کمتر به مکتوبات توجه شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: