کد خبر: 40369
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 آبان 1398 - 13:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پنجمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان منتشر شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
پنجمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان که بر اساس نیاز به ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب این گروه سنّی تهیه شده، منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع شد.
پنجمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان منتشر شد

به گزارش لیزنا، پس از انتشار چهار جلد از کتاب «هدهد سفید» که با استقبال اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی همراه شد، جلد پنجم این کتاب نیز با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در دسترس علاقه‌مندان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

پنجمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با بخشی با عنوان «آوازهایم برای تو» آغاز می‌شود که در آن داستان کوتاهی از فریدون عموزاده خلیلی با عنوان «کتاب نصفه نیمه» را می‌خوانیم و پس از آن در بخش «صد دانه یاقوت»، مجموعه ۸ جلدی رمان «پیامبر(ص)» نوشته نقی سلیمانی از انتشارات به نشر و مجموعه ۱۲ جلدی «سی روز با پیامبر(ص)» نوشته حسین فتاحی از انتشارات قدیانی، برای آشنایی نوجوانان با زندگی و سیره حضرت محمد(ص) معرفی شده است.

بخش بعدی این کتاب «سرزمین‌ها و افسانه‌ها» نام دارد  که در آن قصه‌هایی از نویسندگان منطقه آذربایجان ایران برای بچه‌ها آورده شده است. «قاصدک زیبای دور پرواز» نوشته مرحوم امیرحسین فردی، «مثل یک فانوس رنگی» نوشته عبدالمجید نجفی و «سلام خانم فروغی» نوشته محمد رمضانی، مطالب این بخش را تشکیل داده‌اند. همچنین مطلبی با عنوان «محله بروبیا» از مینا حدادیان که به معرفی یک شخصیت در کتابخانه اختصاص دارد، در بخش بعدی این کتاب ارائه شده است.

نمایشنامه تک پرده‌ای «مهمان قطبی» از ابراهیم قربانپور که ماجرای آن به حضور یک اسکیمو در کتابخانه اختصاص دارد، برای اجرا در کتابخانه‌ها،  و همچنین «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن»، از فریدون عموزاده خلیلی نیز که آموزش خلق شخصیت در داستان برای نوجوانان می‌پردازد، در این جلد از کتاب «هدهد سفید» ارائه شده است.  در ادامه تعدادی از داستان‌های خواندنی نوشته شده توسط برخی اعضای نوجوانان کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی و اصفهان، در این بخش آورده شده است.

در بخش دیگری از این کتاب، ضمن اشاره به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و روز دانش‌آموز، گفتگو با محمدرضا اصلانی، نویسنده کتاب زندگینامه داستانی شهید حسین فهمیده، داستان «هیچ کس نمی‌تواند غول‌ها را مسخره کند» از محمدرضا یوسفی، گزارشی از طرح «سفیر دانایی»، شعری از زهرا موسوی با عنوان «مشت و مال نئاندرتال»، قسمت پنجم از گارآگاه یک هفت دو با عنوان «تا انتهای شب» از نسرین فتاحی، گزارشی از اجرای طرح «مهربانی در مهر» و داستان «کشف آتش؛ کیک شکلاتی، تمساح درگیر» نیز برای نوجوانان ارائه شده است.

در بخشی از این کتاب از نوجوانان مخاطب این کتاب خواسته شده تا تصور کنند که افراد شرور وارد شهر آنها شده‌اند و قصد دارند کتابخانه شهر آنها را نابود کنند و آنها باید مانند یک بازی رایانه‌ای قهرمانان و سلاح آنها برای مقابله با این افراد شرور را در ذهن ترسیم کنند و آن را بنویسند که در ادامه، نوشته‌های ۱۰ نفر از  اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی از سراسر کشور در این باره آورده شده است.

همچنین در بخشی دیگر از این کتاب با عنوان «شازده کوچولو در اصفهان» از نوجوانان خواسته شده تا تصور کنند که شخصیتی داستانی هستند که قرار است وارد کتاب مورد علاقه خود شوند. آنها نیز در این بخش از علایق خود درباره وارد شدن شخصیت خود به داستان مورد علایق‌شان و اینکه داستان با حضور آنها چه تغییراتی می‌کند، نوشته اند. در ادامه نیز خاطره‌ای از فریبا رضا قره‌باغ، کتابدار بخش کود و نابینایان کتابخانه مرکزی ارومیه با عنوان «خارپشت یا جوجه تیغی»، منتشر شده است.

نامه نگاری با نویسنده‌های مورد علاقه بچه‌ها بخش بعدی این کتاب است که در آن نامه به حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا سرشار و شکوه قاسم نیا، و همچنین پاسخ برخی نویسندگان و هنرمندان همچون سید مهدی شجاعی، رضا کیانیان و افسانه شعبان‌نژاد به نامه‌های بچه‌ها بخش بعدی این کتاب را به خود اختصاص داده است.

در بخشی دیگری در این کتاب تاریخچه مختصری از کتابخانه‌های عمومی در جهان و ایران، فرارسیدن ایام هفته کتاب و ۱۰ فعالیت ترویجی که نوجوانان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی می‌توانند در این ایام انجام دهند.

گزارشی از برگزاری اختتامیه نشان هدهد سفید در سال ۱۳۹۸ و معرفی آثار برگزیده و گفت‌وگو با سید احمدمیرزاده، یکی از نویسندگان برگزیده در این جشنواره نیز از بخش‌های دیگر این کتاب است. همچنین در بخش «درو دنیا در هشتاد روز» در این کتاب که به داستان‌های خارجی ترجمه شده برای نوجوانان اختصاص دارد، داستان «بازرس» از شرمن الکسی و با ترجمه ابراهیم قربانپور، ارائه شده و در نهایت ادامه داستان مصور «شهریار و قلعه شاهک» به عنوان پایان بخش پنجمین جلد از کتاب «هدهد سفید» برای نوجوانان  ارائه شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: