برنامه‌های روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشریح شد+ عکس

 

به گزارش لیزنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های «بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» در بیست‌ و هفتمین دوره هفته کتاب، روز شنبه 18 آبان با حضور مهدی رمضانی؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد. 

وی در این نشست گفت: آغاز برنامه های هفته کتاب با حضور کتابداران و فعالان حوزه فرهنگ صبح سه شنبه در مرقد مطهر امام با تجدید بیعت با امام راحل و شهدای راحل خواهد بود.

وی افزود: شروع هفته کتاب در ۲۳ آبان با برگزاری برنامه ملی روز کتاب خواهدبود که امسال برای اولین سال، این برنامه از تهران خارج شده و یزد پایتخت کتاب ایران میزبان این رویداد خواهد بود که این برنامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

معاون نهاد کتابخانه ها، گفت: در سالی که گذشت جشنواره کتابخوانی نویسی نیز داشتیم که برگزیدگان این جشنواره و کتاب برگزیده نیز معرفی خواهند شد.

رمضانی افزود: علاوه بر برنامه ملی بزرگداشت کتاب برنامه های استانی را هم خواهیم داشت که آغاز این برنامه ها از ۲۰ آبان ماه از گیلان و خراسان شمالی خواهد بود.

وی گفت: یکی از خدمات تعریفی و کارهای در دستور کار نهاد کتابخانه ها ایجاد پروفایل و صفحه فضای مجازی برای هر کتابخانه جهت هویت بخشی به کتابخانه های عمومی کشور است، که این برنامه در هفته کتاب رونمایی خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: یکی از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور رصد فعالان کتابداری در طول سال است که بر اساس یک سامانه صورت می گیرد که برگزیدگان این بخش را در سطح ملی و استانی همزمان با هفته بزرگداشت کتاب معرفی و تجلیل می کنیم.

وی افزود: همچنین تجلیل از کتابخانه های برتر نهادی و مشارکتی و مسئول برتر این کتابخانه ها، تجلیل از کتابدار برتر، خدمتگزار برتر، پیشکسوت برتر و کتابخوان برتر، شناسایی و معرفی خیرین کتابخانه سازی و حوزه کتاب، شناسایی و معرفی انجمن های برتر در سراسر کشور و استانداران این انجمن ها از دیگر برنامه های نهاد در بزرگداشت روز کتاب است.

رمضانی افتتاح کتابخانه های عمومی در سراسر کشور شامل احداث و یا جابجایی فیزیکی به دلیل بهینه سازی، توسعه فضا و یا بازسازی از دیگر برنامه های بزرگداشت هفته کتاب است که در این راستا افتتاح ۱۱ باب کتابخانه جدید، ۴ مورد توسعه بنا، ۱۰ مورد جابجایی و ۱ مورد بازسازی کتابخانه را شاهد هستیم.

 رمضانی به ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی و یکهزار کتابخانه های مشارکتی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد در تعداد مراجعه رشد، دو درصد در تعداد کتابخانه، ۶ درصد در تعداد نسخه کتاب و ۱۷ درصد در عضویت در کتابخانه های عمومی رشد داشته ایم.

وی به وجود ۳۸ کتابخانه سیار در کشور نیز اشاره کرد و ضمن دعوت از خیرین برای توسعه این بخش و با اشاره به صف مراجعان برای دریافت کتاب از این کتابخانه ها گفت: تعداد ۵ کتابخانه سیار امسال به این تعداد اضافه می کنیم.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین از عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی سراسر کشور را در روز ۲۵ آبان ماه خبر داد و گفت: بخشودگی جرایم دیرکرد پس دادن کتاب در ایام هفته کتاب به شرط بازگشت کتاب به کتابخانه را نیز به مناسبت این هفته خواهیم داشت.

رمضانی گفت: همچنین دستورالعمل جذب کتاب یاران به عنوان رابط کتابخانه های عمومی و مدارس تدوین شده که امیدواریم در این هفته ابلاغ شود.

وی همچنین از اجرایی شدن قانون تصدی گری نهاد کتابخانه ها به کتابخانه های مستقل و سالن های مطالعه خبر داد و گفت: در قانون نهاد کتابخانه های عمومی تصدی گری تمام کتابخانه ها و اداره آنها تعریف شده بود اما اجرایی نشده بود از این پس کتابخانه های مستقل و سالن های مطالعه هم تحت نظارت نهاد ایجاد و ادامه فعالیت خواهند داشت.


همچنین در این نشست از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.