افتتاح کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای بندرعباس

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای شهر بندرعباس با حضور فریدون همتی، استاندار هرمزگان؛ عزیزاله کناری، فرماندار بندرعباس؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ آرش رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان؛ رضا کمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان؛ حسین امیرتیموری، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان؛ مریم یگانه، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان؛ فاطمه رکن الدینی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان؛ ناهید سلیمانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ فضه عباس نژاد، سرپرست کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندرعباس اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه صبح روز یکشنبه ۳ آذرماه برگزار شد.

استاندار هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از افزایش کتابخانه‌های عمومی استان، بیان کرد: اگر بخواهیم یک کشور، شهر و یا محله‌ای را ارزیابی کنیم باید به تعداد کتابخانه های توجه کنیم. تعداد کتابخانه‌ها نشانگر فرهنگ عمومی و علاقه مندی مردم آن منطقه به کتاب و کتابخوانی است. متأسفانه تعداد کتابخانه‌های موجود در شهر بندرعباس، پاسخگوی نیازهای مردم نیست و درصدد هستیم با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مجموعه‌های فرهنگی دیگر، شرایطی مهیا کنیم که مردم بندرعباس به راحتی به امکانات کتاب و کتابخوانی دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن بهره ببرند.

همتی به مناسب بودن مکان ساخت کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: این کتابخانه در مکانی واقع شده که چندین شهرک پرجمعیت در اطراف آن قرار دارد و می‌تواند به جمعیت زیادی از مردم کتاب دوست بندرعباس، ارائه خدمت کند و به پاتوقی علمی، فرهنگی و اجتماعی برای آنان تبدیل شود.

وی ضمن اشاره به ناتمام ماندن پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس، بیان کرد: کتابخانه مرکزی بندرعباس به عنوان بزرگ ترین پروژه فرهنگی منطقه جنوب کشور می تواند عامل ارزشمندی برای کتابخوان کردن مردم استان باشد ولی متأسفانه به علت محدودیت بودجه، ساخت این کتابخانه زمان زیادی به طول انجامیده است و امیدواریم با ایجاد تمهیداتی، هر چه سریع تر این کتابخانه افتتاح شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان نیز ساخت کتابخانه را از بزرگ ترین رخدادهای فرهنگی دانست و گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه در حوزه فرهنگ، ساخت کتابخانه های عمومی و ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش تعداد کتابخوانان است.

وی به افزایش تعداد کتابخانه های عمومی استان هرمزگان از ۴۱ باب در سال ۱۳۸۸ به ۷۷ باب در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: در ۱ دهه اخیر، شاهد رشد ۸۸ درصدی کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان بوده‌ایم، اما با این وجود تا رسیدن به استانداردهای لازم، فاصله زیادی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری افزود: در حال حاضر کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای از بزرگ ترین و مجهزترین کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندرعباس محسوب می شود. با وجود مدارس و آموزشگاه های بسیار در اطراف این کتابخانه، این مرکز می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری در اعتلای فرهنگ کتابخوانی استان داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مقوله بسیار مهمی دانست که می تواند در آگاهی بخشی و هدایت تمامی اقشار جامعه از جمله افرادی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، بسیار موثر واقع شود.

گفتنی است، ساخت کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه ای بندرعباس از سال ۱۳۸۷ توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ با زیربنای ۱۱۹۰ مترمربع و مساحت ۱۱۵۰ مترمربع در سه طبقه افتتاح شد. این کتابخانه مجهز به بخش های مخزن، سالن مطالعه خواهران و برادران، کودک، نشریات، نابینایان و  مرجع است.

در پایان این مراسم استاندار هرمزگان به همراه مسئولان از کتابخانه مرکزی بندرعباس بازدید کردند.