کد خبر: 40779
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 دی 1398 - 08:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه آموزشی «خدمات مشاوره خوانندگان درکتابخانه های عمومی» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس
 کارگاه آموزشی «خدمات مشاوره خوانندگان درکتابخانه های عمومی (ویژه کتابداران)» در کتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.
کارگاه آموزشی «خدمات مشاوره خوانندگان درکتابخانه های عمومی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس و با همکاری انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی ،کارگاه آموزشی "خدمات مشاوره خوانندگان درکتابخانه های عمومی (ویژه کتابداران) باتدریس سکینه قاسم پور دانشجوی دکترای علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه الزهرا(س) وباحضور سیده فهیمه اطهری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس،فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملارد،کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستانهای قدس وملارد درکتابخانه مرکزی شهرستان قدس برگزار شد.

دراین کارگاه به مباحث نیاز اطلاعاتی خوانندگان واهمیت مشاوره خوانندگان بامحوریت ادبیات داستانی پرداخته شد.

 سکینه قاسم پور درتعریف وتاریخچه خدمات مشاوره خوانندگان گفت: خدمات مشاوره خوانندگان علم ایجاد ارتباط میان خواننده و خواندنیها ،هنر حرف زدن درباره کتابهایی که نخوانده اید،کمک به خواننده برای یافتن بهترین و لذتبخش ترین خواندنی از طریق ارتباط میان علایق، نیازها و توانایی های او با ویژگیهای خواندنیها ست.

وی در ادامه گفت: تاریخچه خدمات مشاوره به چهاردوره تقسیم می شود؛اواخر دهه 1800 تا 1920 ايجاد رسمي مشاوره خوانندگان،دهه 1920 آغاز خدمات ساختاريافته در كتابخانه‌هاي عمومي آمريكا ،دهه 1920 تا 1930 توسعه مشاوره خوانندگان در محافل دانشگاهي،جنگ جهاني دوم كاهش كلي اوقات فراغت و متعاقبا كاهش درخواست خدمات مشاوره خوانندگان،اواخر دهه 1980 احیای دوباره با تاکید بيشتر روي اوقات فراغت سرگرمي و تفريح .

قاسم پور درتعریف ادبیات داستانی گفت: ادبيات داستاني (Fiction) بر آثار منثوري دلالت دارد كه از ماهيت تخيلي برخوردار باشد، غالباً به قصه، داستان كوتاه، رمان و انواع وابسته به آن ها " ادبيات داستاني" مي گويند؛ بنابراين، اين اصطلاح ادبي، نمايش نامه ي منظوم و حماسه و تراژدي و كمدي را دربر نمي گيرد، يعني به منظومه هاي غنايي و بزمي نظير خسرو وشيرين نظامي و شاهنامه فردوسي ، ادبيات داستاني نمي گويند.اين آثار در حيطه ي ادبيات (Literature) به معناي خاص آن قرار مي گيرد. ادبيات داستاني فقط معرف آثار داستاني منثور است وعناصرداستان عبارتنداز: طرح داستان یا پیرنگ- شخصیت- زاویه دید- زمینه یا صحنه-گفتگو-لحن-فضاوجو.

وی درمورد ویژگیهای کتابدار مشاورخوانندگان گفت: کتابدارمشاورخوانندگان باید با ماهیت کشش و ویژگیهای داستانهای ادبی آشنا باشد،قادر به برقراری ارتباط با خواننده و انجام مصاحبه باشد،منابع را بشناسد و بتواند بین آن ها ارتباط برقرار کرده و پیشنهاد مناسب ارائه دهد،کتابدار با بصیرت، آشنا با منابع و دارای قدرت قیاسی قوی، حلقه اتصال خواننده با منابع است وکلیدواقعی موفقیت مشاوره خوانندگان را فکر کردن درباره کتابها با ابزار کشش،کشش های کتاب را شناسایی کند،کتاب را با عناوین و نویسندگانی که کشش های مشابهی دارند گروه بندی کند،نویسندگان و عناوین مناسب در هر گروه را شناسایی کندوبه سوالات چه چیزی این کتاب را به یک خواندنی خوب تبدیل کرده است؟چه چیزی کشش های آن را محدود میکند؟کتابهای شبیه به آن کدامند؟نویسنده چه اشتراکاتی با دیگر نویسندگان در این گروه دارد؟نویسنده چه تفاوتهایی با دیگر نویسندگان در این گروه دارد؟پاسخگوباشد.

قاسم پوربه کتابداران پیشنهاد داد:از تجربه ها و تخصص سایر کارکنان استفاده کنید.یاد بگیرید که چگونه یک کتاب را بصورت خلاصه توصیف کنید.از اصطلاحاتی نظیر خوب نوشته شده استفاده نکنید. به جای آن از شخصیتها، مکان، سبک غیر معمول یا متمایز کننده او صحبت کنید.از خواننده بازخورد بخواهید.

وی درادامه به معرفی جدیدترین ومناسب ترین سایتهامرتبط بامشاوره خوانندگان پرداخت.

 

 

 

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: