کد خبر: 40795
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 دی 1398 - 09:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

قرآن‌ خطی قرن پنجم قمری در دست مرمّت‌کار کتابخانۀ رضوی

منبع : گنجینۀ رضوی
قرآن‌های نفیس و نسخ خطی متعلق به قرون پنجم، ششم، هفتم قمری و آثار نفیسی مربوط به اواخر دورۀ صفویه و قاجار تا دورۀ معاصر در ادارۀ مرمّت و حفظ آثار فرهنگی آستان قدس رضوی در حال مرمّت است.
قرآن‌ خطی قرن پنجم قمری در دست مرمّت‌کار کتابخانۀ رضوی

به گزارش لیزنا، رئیس ادارۀ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این باره اعلام کرد: این آثار ارزشمند به دست واقفان و ارادتمندان به بارگاه رضوی، در چند نوبت به کتابخانۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است.

علی‌اصغر ثابت جازاری افزود: تاکنون بیش از دو ماه برای مرمّت این آثار فرهنگی نفیس وقت صرف شده است و اقداماتی همچون آفت‌زدایی، اسیدزدایی، گردگیری و پاکسازی گردوخاک، برداشتن وصله‌های اضافی و اقداماتی از این دست بر روی این آثار نفیس انجام شده و به‌زودی کار مرمّت آن به پایان می‌رسد.

وی افزود: در این مدت، بیش از 13 قرآن و جزوۀ خطی، دو نسخۀ خطی تفسیر قرآن، دو مرقّع نفیس مربوط به دورۀ صفویه و قاجار که شامل 52 برگ بوده و هنر دست هنرمندان و خوشنویسان به‌نام زمان خود است و... مرمّت شده است.

در ادامه، مرمّت‌کار یکی از این آثار نفیس در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد: قرآنی که بر روی آن کار می‌کنم، جزو قرآن‌های بازیافتی بسیار نفیس مربوط به اوایل قرن پنجم هجری قمری و به خط کوفی است که دارای 125 برگ 14 سطری در اندازۀ 17 در 12 سانتی‌متر و شامل متن و حاشیه است.

مریم میرانی ادامه داد: جنس کاغذ این نسخۀ ارزشمند، آهارمهره و به رنگ حنایی بوده و اعراب خط آن با نقطه‌های سرخ، تشدید و مدّ به زنگار، اسامی سوره‌ها به طلا و تحریر مشکی و نشانه‌ها در حاشیه، به قرص زرّین کنگره‌دار است.

این مرمّت کار جوان که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ مرمت آثار تاریخی و دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشتۀ باستان‌سنجی دانشگاه هنر اصفهان است، اضافه کرد: اسیدزدایی برگه‌های این قرآن با نانوهیدروکسیدکلسیم انجام شده و برای بازسازی کاغذ آن از کاغذ «تی‌شو» که ضخامت آن با کاغذ اصلی در لمس دست یکی است، استفاده می‌شود.

میرانی در پایان تصریح کرد: این کاغذ را قبل از استفاده طی مراحل مختلف با پوست گردو و حنا به رنگ کاغذ اصلی نسخه رنگ می‌کنیم و آن را در ابعاد مشخص برش داده و پس از برداشتن وصله‌های اضافه حاصل مرمّت‌های غیراصولی گذشته از روی کاغذ اصلی نسخه، کاغذ جدید را به جای کاغذ فرسودۀ قبل چسبانده و با استفاده از دستگاه پِرِس سرد یا گرم، بافت آن را با کاغذ اصلی نسخه همسان می‌کنیم.

گفتنی است که ادارۀ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی تخصصی‌ترین ادارۀ مرمت در شرق کشور بوده که پیوسته با بررسی مداوم کتب خطی و چاپ سنگی و چاپی، نشریات و اسناد تاریخی و انواع آثار موزه‌ای از قبیل فلزات، منسوجات، ظروف سفالی، اشیای چوبی و...، در حفظ و نگهداری این آثار مهم تاریخی و فرهنگی می‌کوشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: