آغاز به كار نمايشگاه "آشنايي با اوكراين" در كتابخانه ملي


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت کتابخانه ملی ایران، در مراسم افتتاح اين نمايشگاه كه با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و سفارت اوكراين در كشورمان برگزار شده است حامد ياري مدير كل امور بين الملل كتابخانه ملي گفت:در راستاي فعاليت هاي بين المللي كتابخانه ملي برنامه هايي براي آشنا كردن اعضاء و مراجعين با فرهنگ و دانش كشورهاي مختلف و ايجاد زمينه اي براي تبادل فرهنگي با همكاري نمايندگي هاي كشورها تدارك ديده ايم كه نمايشگاه آشنايي با اوكراين اولين قدم در اين زمينه است .
مدير كل امور بين الملل و روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي به وجود نشانه هايي از تمدن شرقي در فرهنگ اوكراين اشاره كرد و افزود:علاوه بر سطح مناسب روابط اقتصادي و سياسي، ارتباطات علمي كشورمان و اوكراين نيز در سالهاي اخير گسترش يافته است و همه اينها به علاوه علاقه مندي دو طرف به گسترش حوزه روابط به عرصه فرهنگ از عوامل برگزاري اين نمايشگاه است.
حامد ياري از امضاي دو تفاهم نامه ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان و كتابخانه ورنا دسكي و سرويس آرشيو اوكراين در پائيز سال جاري خبر داد و افزود : مجموعه اين رويدادها نشان از آغاز دوره تازه اي از تعاملات و مناسبات فرهنگي ميان دو كشور است.
در ادامه اين مراسم ميكلا موچان دبير سفارت اوكراين در كشورمان در سخناني برگزاري اين نمايشگاه را به مناسبت بيستمين سالگرد بيانيه استقلال اوكراين خواند و افزود: در اين نمايشگاه كتابها ، تصاوير و تمبرهاي اوكرايني با موضوع تاريخ و زندگي امروز كشور اوكراين براي آشنايي مردم ايران با فرهنگ ما به نمايش گذاشته شده است.
وي به روابط گسترده و سازنده ميان جمهوري اسلامي ايران و اوكراين در حوزه هاي سياسي ، اقتصادي و فرهنگي اشاره كرد و افزود: در سال جاري ميلادي رويداد هاي مهمي در حوزه روابط فرهنگي ميان دو كشور اتفاق افتاده است كه برگزاري اين نمايشگاه فرصت معرفي شايسته فرهنگ ، هنر و علم اوكراين درايران را ايجاد كرده و از مهمترين رويدادهاي فرهنگي در تاريخ روابط دو كشور خواهد بود.
مسئول ميز اوكراين در وزارت امور خارجه كشورمان نيز برگزاري اين نمايشگاه را قدمي مثبت در ايجاد و گسترش روابط فرهنگي دو كشور دانست و از ابتكار سازمان اسناد و كتابخانه ملي در برگزاري آن تقدير كرد .
لازم به ذكر است در نمايشگاه "آشنايي با اوكراين" كه از امروز آغاز و تا 31 تير ماه ادامه خواهد داشت مجموعه اي كتاب، نقشه، عكس و تمبر اوكرايني در محل ورودي تالارهاي تخصصي مطالعه كتابخانه ملي به نمايش درآمده است