فعاليت ليتوگرافان با آخرين دستاوردها همگام است
به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران(لیزنا) به نقل از خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) غلامرضا شجاع گفت: ليتوگرافان هم ‌اكنون نسبت به ديگر بخش‌هاي فعال در حوزه چاپ مانند چاپخانه‌ها و صحافي‌ها حدود 15 تا 20 درصد از دستگاه‌هاي مجهز و به روز استفاده مي‌كنند.

وي افزود: ليتوگرافان با توجه به شناختي كه از حوزه پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ دارند، نسبت به ديگر بخش‌ها به صورت تخصصي‌تر و مجرب‌تر فعاليت مي‌كنند.

شجاع با بيان اين‌كه ليتوگرافان در دهه 50، 60 و 70 جايگاه اقتصادي و اجتماعي والايي داشتند، يادآور شد: اين جايگاه به گونه‌اي بود كه يك ليتوگراف در عرصه صنعت معمولا هم‌شان يك پزشك متخصص پنداشته مي‌شد.

وي تصريح كرد: اما هم‌اكنون با توجه به بي‌برنامه‌گي‌ سال‌هاي اخير در ارايه مجوز از سوي مسوولان، ليتوگرافي‌هاي بي‌شماري در سطح كشور مشغول فعاليت‌اند كه تعداد آن‌ها نه تنها كيفيت را افزايش نداده، بلكه موجب كاهش كيفيت در برخي ليتوگرافي‌ها شده است.

مديرعامل تعاوني ليتوگرافان با اشاره به سرمايه‌گذاري انبوه ليتوگراف‌ها در اين صنف، گفت: هم‌اكنون بهاي برخي ماشين‌ها و دستگاه‌هاي ليتوگرافي خيلي بيشتر از دستگاه‌هاي چاپ و يا صحافي است.

شجاع با بيان اين‌كه نبايد بگذاريم در عرصه رقابت‌هاي جهاني،‌ عقب بمانيم، خاطرنشان كرد: دستگاه‌ها و ماشين‌هاي اين حوزه با سرعت بسيار زيادي تغيير مي‌كنند، در اين ميان ليتوگرافان نيز بايد به كار خود سرعت ببخشند و همگام با فعاليت‌هاي جهاني حركت كنند.