رايانه جديد آي پد در کتابخانه لوزان سوييس

به گزارش پایگاه خبری کتابداری واطلاع رسانی (لیزنا) به نقل از  ایبنا ، «آی‌پد» یک كتابخوان ‌الكترونيك ساخت شرکت اپل است. این رایانه که از سیستم‌عامل آی‌فون بهره می‌برد، تنها دارای یک صفحهٔ نمایشگر چند لمسی ۹٫۷ اینچی با دقت بالا است و کاربری آن با انگشتان دست امکان‌پذیر است.

آی‌پد برای نخستین بار در روز ۷ بهمن ۱۳۸۸ (۲۷ ژانویه ۲۰۱۰) توسط استیو جابز معرفی و از اواخر ماه مارس (نيمه فروردين) سال ۲۰۱۰ برای فروش به بازار عرضه شد.

پس از گذشت یک فاز آزمایشی یک ماهه، این کتابخانه بر اساس گزارش آزمایشی کاربران روی این مساله تحقیق خواهد کرد که آیا این دستگاه در نهایت برای خواندن کتاب‌های دیجیتالی مناسب است؟

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مقامات این کتابخانه، کتابخانه لوزان اولین کتابخانه کشور سويیس است که این دستگاه نمایشگر چند لمسی را از شرکت اپل به امانت گرفته است.این کتابخانه همچنین آگوست (مرداد) گذشته ترتییی داد که کاربرانش دستگاه کتابخوان «کیندل» شرکت آمازون را مورد آزمایش قرار دهند. این آزمایش نیز در سويیس تنها در انحصار این کتابخانه بود.

به گفته «استیون جابز» مدیر شرکت اپل، «آی پد» از روز شنبه عید پاک (نيمه فروردين) در آمریکا به بازار آمد و دراین کشور تا کنون حدود نیم میلیون از این دستگاه به فروش رسیده است. این دستگاه در سويیس از اواخر ماه جاری میلادی به طور رسمی در دسترس خواهد بود. نرخ این دستگاه در سويیس هنوز اعلام نشده ولی قیمت هر دستگاه در حدود 700 فرانک تخمین زده می‌شود.

اواخر ماه مارس 2010 کتابخانه شهر «برن» اعلام کرد که می تواند 20 کتابخوان الکترونیکی سونی مدل «پی آر اس 600» را با هزینه 12 فرانک به مدت یک ماه امانت دهد.

کتابخانه مرکزی شهر «زوریخ» نیز از تابستان گذشته یک کتابخوان سونی و یک کیندل را در معرض نمایش گذاشته است.«الیور تیله» سخنگوی این کتابخانه اظهار داشته که دستگاه های کتابخوان تهیه می‌شوند تا به امانت داده شوند و کتابخانه زوریخ وظیفه خود می داند که این موقعیت را فراهم آورد که کاربران بتوانند محتوای دیجیتالی را بر روی دستگاه خود دانلود کنند.

آی‌پد رایانه‌ای بدون صفحه کلید است، از صفحه حساس لمسی بهره می‌گیرد و با اشاره انگشتان دست می‌توان از تمامی امکانات آن استفاده کرد. برای انجام کارهایی که به تایپ طولانی نیاز دارند، امکان استفاده از صفحه کلید جداگانه نیز به آن وجود دارد.

گونه‌ای از آی‌پد تنها دارای قابلیت وای-فای و گونه دیگری از آن دارای قابلیت وای‌فای و اتصال ۳جی است. ویژگی‌های اصلی آی‌پد عبارتند از: سیستم عامل آی‌فون ویرایش ۳٫۲ ،نمایشگر حساس لمسی ۹٫۷ اینچی با دقت ۱۰۲۴x۷۶۸ پیکسل، با قابلیت نمایش رنگ ۲۴ بیتی ،پردازنده A۴ شرکت اپل با سرعت یک گیگاهرتز، حافظه ۱۶ تا ۶۴ گیگابایتی ،درگاه‌های ارتباطی یواس‌بی، وای-فای، ۳جی ،دارای شتاب‌سنج (برای سنجش حرکت دستگاه)، قطب‌نمای دیجیتال، صفحه حساس لمسی و سامانه جی‌پی‌اس (برای مدل دارای وای‌فای و ۳جی) ،درازا: ۲۳٫۴ سانتیمتر؛ پهنا: ۱۹ سانتی‌متر؛ ضخامت: ۱٫۳ سانتیمتر ،وزن کمتر از یک کیلوگرم (۰٫۶ کیلوگرم برای مدل دارای وای-فای، ۰٫۷ کیلوگرم برای مدل دارای وای‌فای و ۳جی.