نمايش شاهكارهايي از گنجينه موزه ملي ايران در صبا

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)  به نقل از فارس، دارايي مسئول موزه هنرهاي ملي ايران از انتقال و ارائه 33 اثر نفيس و منحصر به فرد متعلق به گنجينه اين موزه در نمايشگاه بزرگ "مكتب نگارگري تجويدي " در مؤسسه صبا خبر داد.
به گفته وي اين نخستين بار است كه موزه هنرهاي ملي ايران 33 اثر برجسته و شاخص از هادي تجويدي احياگر شيوه اصيل نگارگري و مينياتور ايراني در دوران معاصر پس از سه قرن فترت و ركود (از پايان عصر صفويه)، و فرزندانشان محمد تجويدي و اكبر تجويدي و شاگردان نام‌آورشان كه خود استادان مسلم اين هنر بوده‌اند زنده‌يادان ابوطالب مقيمي تبريزي، علي مطيع، عبدالله زاويه را در نمايشگاهي با وسعت و اهميتي كه مجموعه صبا برگزار مي‌كند رونمايي خواهد كرد.

وي افزود: ارائه اين آثار براي همه علاقه‌مندان اين هنر اصيل و پژوهشگران علاقه‌مند به مطالعه تاريخ نگارگري در صد سال اخير اتفاقي كم سابقه و مهم به شمار مي‌رود، از آن جهت كه تذهيب‌ها و نگارگري‌هاي مرحوم هادي تجويدي و شاگردان وي حلقه اتصال دوران ما را با تاريخ اصيل و كهن هنر نگارگري و تذهيب ايراني ترسيم مي‌كند و بدون شناخت جايگاه اين مكتب كه به مثابه احياگر سنتهاي زيبايي‌شناختي نگارگري ماست نمي‌توان نقاط ناشناخته و مبهم را بررسي كرد و راز استمرار و تداوم اين هنر را در دوران معاصر كشف كرد.

در ميان آثاري كه از گنجينه موزه هنرهاي ملي ايران در مؤسسه صبا نمايش داده مي‌شود شيخ صنعان و دختر ترسا، موسي و شبان، ديدار يوسف و زليخا و نيز بازآفريني معراج پيامبر اثر سلطان محمد با هنرمندي علي مطيع از شاگردان هادي تجويدي به چشم مي‌خورد.

آثار اين مكتب نگارگري حاوي ظرايف و دقايق پنهان اين هنر ايراني بوده و مضامين عمده آنها را قصص و روايات قرآني، حماسي، اشعار، امثال و حكمتهاي ادب فارسي تشكيل مي‌دهد.

زنده‌ياد هادي تجويدي كه به نوعي احياگر اين شيوه اصيل و كهن در روزگار ما به شمار مي‌رود نقش عمده‌اي در ترويج هنر نگارگري و تذهيب در ميان عموم مردم و همچنين حفظ و بازآفريني بسياري از آثار نفيس اين شيوه هنري ايران كه در نقاط مختلف دنيا نگهداري مي‌شود داشت. وي شاگرد كمال‌الملك بود و در مدرسه صنايع قديم شاگردان بسياري تربيت كرد كه هر يك استادان طراز اول اين رشته محسوب مي‌شوند.

نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري مكتب تجويدي همراه با سلسله همايشهاي بزرگداشت نام‌آوران خاندان تجويدي از فردا 7 ارديبهشت ماه ، ساعت 16 در مؤسسه فرهنگي هنري صبا گشايش مي‌يابد