كتاب هاي كودكان جنگل ها را نابود مي كنند!

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ايبنا، سايت خبري«جنگل‌ها را نجات دهيد» گزارش داد ، از 30 كتابي كه از سوي اين شبكه مورد بررسي قرار گرفته‌اند، 18كتاب(60درصد)، داراي بافتي‌اند كه از نابودي جنگل‌هاي باراني حاصل شده‌اند. در ميان كتاب‌هايي كه از تخريب جنگل‌ها تهيه شده اند، كتاب‌هايي وجود دارند كه اهميت حفاظت و نگهداري جنگل‌ها را گوشزد كرده اند!

براساس اين گزارش، در ماه نوامبر گذشته (آبان و آذر 88)، WWF «صندوق حيات وحش جهان» بررسي‌هايي مشابه را در دستوركار خود قرار داد و اعلام كرد 19كتاب از ميان 51 كتاب ويژه كودكان، شامل بافتي از چوب خشك استوايي به‌ ويژه ازجنگل‌هاي باراني‌‌اند. در شرايطي كه بسياري از ناشران، متعهد به كاهش آسيب خود به محيط زيست‌اند اين درصد همچنان در حال افزايش است.   

لافكاديو كورتزي، مديربرنامه حمايت از جنگل و فضاي‌سبز، كه در يك سازمان خصوصي مرتبط با محيط زيست در ايتاليا فعاليت دارد، به شبكه RAN گفته است:«تصور نمي‌كنم كه كودكان و پدران و مادران آنان به قرارگرفتن در مقابل يك انتخاب ملزم باشند؛ اين‌كه آيا از خواندن كتاب‌ها دست بكشند يا از نابودي جنگل‌ها.»

او همچنين اظهار داشته است:« عوامل زيادي براي نابودي جنگل‌هاي باراني كه به تازگي تخريب شده‌‌اند وجود دارند. ناشران كتاب نبايد مشكل را تنها يك كتاب چاپ شده از چوب‌هاي جنگلي و انقراض گونه‌ها و تغيرات آب و هوايي بداند تا با آن به مقابله بپردازند. »

در ادامه اين گزارش آمده است: درحالي‌كه صدها عنوان كتاب براي كودكان در چين، مالزي و تايلند چاپ مي‌شوند، اين پژوهش‌ها باعث به وجود آمدن نگراني‌هايي براي بازار ايتاليايي كتاب شده اند. ايتاليا يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين كشورهاي اروپايي در زمينه‌ واردات كاغذ از اندونزي است. در حالي كه كاهش و نابودي جنگل‌هاي باراني استوايي، عامل توليد پانزده درصد گازهاي گلخانه‌اي در جهان است، در اندونزي تشعشع كربن ناشي از نابودي سريع جنگل‌هايي كه خاك گياهي دارند، پنج درصد توليد گازهاي گلخانه‌اي را باعث شده اند. به اين ترتيب، اين كشور به سومين توليدكننده گاز گلخانه‌اي در جهان - پس از ايالات متحده- تبديل شده است!