انتشار دیجیتالی نسخه های قدیمی قرآن در کتابخانه کمبریج

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، بودجه انجام این پروژه توسط "لئونارد پولانسکی" از اساتید دانشگاه کمبریج اهدا شده و با استفاده از این مبلغ، پروژه کتابخانه دیجیتال به منظور دیجیتالی کردن مجموعه بزرگ این دانشگاه 600 ساله آغاز خواهد شد.

فرایند دیجیتالی کردن در چندین مرحله انجام می شود. در مرحله اول مجموعه هایی به نام "بنیادهای اعتقادی" و "بنیادهای علمی" دیجیتالی خواهند شد. در میان مجموعه های مذهبی این کتابخانه نسخه هایی از قدیمی ترین قرآنهای جهان و نسخه ای از سوره انفال قرآن کریم متعلق به قرن هشتم میلادی وجود دارد.

همچنین نسخه هایی از متون مذهبی یهودیت و مسیحیت از جمله کپی از اولین کتاب چاپی اروپاییان "انجیل گوتنبرگ" که با استفاده از تکنیک تایپ متحرک چاپ شده است را می توان در میان کتابهای این کتابخانه قدیمی یافت. در عین حال دو نمونه از کتابهای مذهبی متعلق به آنگلو ساکسونها نیز در این کتابخانه محافظت می شود.

از دیگر متون ارزشمند این کتابخانه قدیمی می توان به دست نوشته های آیزاک نیوتن درباره توسعه علوم مدرن و متن کلاسهای درس وی اشاره کرد. مقامات دانشگاه امیدوارند سرمایه گذاری بیشتر در زمینه دیجیتالی کردن کتابخانه بتواند منجر به انتشار آنلاین دست نوشته های داروین و استفان هاوکینگ و در ادامه داستان علم جهان در عصر مدرن شود.

به گفته کتابدار کتابخانه کمبریج برنامه جدید که در دست اجرا قرار گرفته است می تواند مجموعه های ارزشمند را در اختیار دانشجویان سرتاسر جهان قرار دهد. به گفته وی کتابخانه این دانشگاه حاوی برخی از بزرگترین ایده ها و اکتشافات جهان در دو هزار سال گذشته است.

کمبریج در نظر دارد امکان دسترسی به این اسناد و نوشته های گرانقدر را برای هر کس در هر نقطه از جهان که دسترسی به اینترنت امکانپذیر است به وجود آورد.

کتابخانه دانشگاه کمبریج از سال 1710 به کتابخانه ای رسمی و قانونی تبدیل شد و امتیاز آرشیو کردن هر نوع کتاب و یا روزنامه ای که در سراسر انگلستان و ایرلند منتشر می شد را به دست آورد.

بر اساس گزارش تلگراف، این کتابخانه در حال حاضر دارای هشت میلیون کتاب، یک میلیون نقشه و هزاران دست نوشته است که بر روی 160 کیلومتر قفسه بندی قرار گرفته اند. بر اساس آمار قفسه بندی های این کتابخانه سالانه 3.2 کیلومتر افزایش پیدا می کنند