جديدترين نشريات سازمان ملل در كتابخانه مجلس

 

 به گزارش پایگاه خبری کتابدار و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، بخش اسناد سازمان ملل مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، به عنوان جامع‌ترين مركز واسپاري اسناد و انتشارات سازمان ملل در كشور، نشريات و اسناد نهادها و مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد را، كه طيف گسترده‌اي از مسائل و موضوعات بين‌المللي را پوشش مي دهند، به سه زبان انگليسي، فرانسه و عربي دريافت و نگهداري مي‌كند.

 
برخي از مهمترين عناوين مجموعه جديد نشريات سازمان ملل متحد عبارتند از: خبرنامه مواد مخدر، شماره هاي 1و2، سال 2010:يك قرن كنترل بين المللي مواد مخدر كه به صورت مستمر از سال 1949 منتشر مي‌شود و اطلاعات و اخبار مرتبط با پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه كنترل مواد مخدر در سطح محلي، ملي، منطقه‌اي و بين المللي را كه مي‌توانند در آگاه ساختن جامعه بين‌الملل مفيد واقع شوند، در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهد.
عنوان ديگر خبرنامه قانون دريا، شماره 68 است كه اين خبرنامه سه بار در سال منتشر مي‌شود و اطلاعات دوره‌اي مهم مرتبط با كنوانسيون قانون دريا را پوشش داده و شامل آخرين اخبار و اطلاعات در خصوص قوانين و مقررات ملي، موافقتنامه‌هاي دوجانبه، پيمان نامه‌هاي چند جانبه، اطلاعات احكام قضايي و دادگاه بين‌المللي و ساير اخبار مرتبط با روند حل مناقشات در سطح جهان است.


عنوان ديگر خبرنامه ماهيانه اطلاعات آماري ، دسامبر 2009 است. هر شماره از خبرنامه ماهيانه اطلاعات آماري (
MBS  )، امكان نگاهي دقيق‌تر به اطلاعات آماري اقتصادي و اجتماعي بيش از 200 كشور و منطقه در سراسر جهان، و نيز اطلاعات آماري فصلي درباره توليدات صنعتي را براي مخاطبان فراهم مي آورد. اين نشريه دوزبانه، بيش از 70 موضوع نظير جمعيت، محصولات غذايي، تجارت ، توليد، سرمايه و درآمد ملي و... را پوشش داده و نيز اطلاعات آماري شاخص‌هاي ماهيانه ويژه‌اي نظير : واردات سوخت، صادرات صنعتي، سفرهاي هوايي و دريايي غيرنظامي در سطح جهان و... را دراختيار مخاطبان قرار مي‌دهد.


عنوان ديگر نشريه حمل و نقل دريايي، سال 2008 است كه ساليانه اصلي‌ترين پيشرفت ها و داده هاي آماري را در دنياي حمل ونقل دريايي معرفي مي‌كند.


عنوان ديگر سالنامه آماري سازمان ملل متحد: شماره پنجاه و دوم است كه طيف گسترده‌اي از اطلاعات آماري ساليانه مرتبط با اقتصاد بين‌الملل، آمار اجتماعي و محيط زيست را ، از 200 كشور و منطقه در سراسر جهان، و از منابعي نظير نهادهاي مختلف سازمان ملل و ساير سازمان‌هاي تخصصي، ملي و بين المللي‌، گردآوري مي‌كند.
عنوان ديگر نشريه تجارت و محيط زيست 2009 نام دارد. درحالي كه برخي از كشورهاي درحال توسعه و به سرعت رو به صنعتي شدن در رويارويي با بحران اقتصادي و مالي اخير جهان افت رشد كمي داشته‌اند، نشريه تجارت و محيط زيست اونكتاد (
UNCTAD  ) ، بر كشورهاي كم درآمد و كمتر توسعه يافته‌اي تمركز مي‌كند كه مسبب بحران‌هاي مالي ، اقتصادي، آب و هوا و غذا در جهان نبوده‌اند اما مجبور به تحمل فشار كامل چنين بحران‌هايي هستند.


عنوان ديگر اقتصاد جهاني و چشم‌اندازها 2010 است كه محور موضوعي نشريه اقتصاد جهاني و چشم اندازها 2010 ، مروري بر عملكرد اخير اقتصاد جهاني و چشم انداز كوتاه مدت آن و برخي از سياست‌هاي كليدي اقتصاد جهاني و مسائل مربوط به توسعه است. اين اثر تلاش مي‌كند تا به عنوان مرجعي براي بحث‌هاي اقتصادي و اجتماعي مرتبط با مسائل و موضوعات مطروحه در نهادهاي مختلف سازمان ملل متحد در سال 2010 قرار گيرد. اين گزارش جامع شامل مروري دقيق بر روند تجارت و سرمايه گذاري‌هاي منطقه‌اي و بين المللي است.

گزارش وضعيت اجتماعي جهان2010: باز انديشي به مسئله فقر عنوان ديگري است كه شماره سال 2010 از گزارش وضعيت اجتماعي جهان بر چالش‌هاي پيش روي دستيابي به كاهش فقر تمركز دارد. اهداف توسعه هزاره به دنبال به نصف رساندن سطح فقر شديد تا سال 2015 ميلادي است. اين گزارش با مروري بر روند رشد فقر در سطح جهاني، منطقه‌اي و برخي كشورهاي ويژه در طي دوره 1981تا 2005 آغاز مي‌شود، به بررسي انتقادي چارچوب هاي سياسي متعارف و برنامه‌هاي كاهش فقر متداول مي‌پردازد و بيان مي دارد كه تعهد به ريشه‌كني فقر و توسعه عدالت و برابري اجتماعي، نياز به اقداماتي استوار در جهت دستيابي به رشد پايدار اقتصادي وايجاد اشتغال مولد داشته، مستلزم درپيش گرفتن رويكردي يكپارچه به سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي براي منافع همه شهروندان است