جزئیات سفر رئیس کمیته حافظه جهانی یونسکو به ایران

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، روزلین راسل رئیس گروه مشورتی برنامه حافظه جهانی یونسکو (IAC) برای بازدید از نسخه‌های موجود از "خمسه" (نظامی گنجوی) و "التفهیم" (ابوریحان بیرونی) - آثار پیشنهادی ایران برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو- چهارشنبه هفته گذشته (26 خرداد) وارد ایران شد.

وی که به همراه 13 همکار دیگر خود در گروه مشورتی برنامه حافظه جهانی یونسکو، صلاحیت آثار کشورهای مختلف برای ثبت در این برنامه را بررسی می‌کند، در بدو ورود به ایران از نسخه موجود "التفهیم" در کتابخانه مجلس بازدید کرد.

راسل همچنین 5 نسخه موجود از دیگر اثر پیشنهادی ایران یعنی "خمسه" را که در نقاط مختلف تهران نگهداری می‌شود، از نزدیک دید؛ وی به همین منظور از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه ملی ، مدرسه عالی شهید مطهری، کاخ موزه گلستان، موزه ملی ایران، موزه ملک و مسجد سهپسالار بازدید به عمل آورد.

این در حالی است که علیرغم اظهارات برخی مسئولان در مورد ارسال پرونده این دو اثر پیشنهادی به یونسکو، روزلین راسل در سفرش به ایران تاکید کرده که وی و دیگر همکارانش در کمیته مشورتی برنامه حافظه جهانی یونسکو (IAC) در پاریس هنوز این پرونده‌ها را دریافت نکرده‌ و چون نتوانسته‌ است نسخ معتبر از این آثار را رویت کند، خود شخصاً به ایران سفر کرده است.

راسل که از محل اقامتش در استرالیا به تهران آمده بود، بعد از بازدید از اماکن یادشده و رویت نسخه‌های مختلف "خمسه" و "التفهیم" موجود در این مراکز فرهنگی، به ملبورن بازگشت. وی البته از ابراز نظر درباره صلاحیت آثار پیشنهادی کشورمان برای ثبت در برنامه حافظه جهانی خودداری و آن را به چند ماه دیگر و بعد از مشورت با همکارانش در کمیته مشورتی برنامه حافظه جهانی یونسکو (IAC) موکول کرد.

تا کنون و طی دو بار حضور ایران در برنامه حافظه جهانی سازمان علمی فرهنگی ملل متحدد (یونسکو) کتابهای "وقفنامه ربع رشیدی"، "شاهنامه بایسنقری" و "مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه" به ثبت جهانی رسیده‌اند.